fundiver199 skrev:Nej du skal ikke betale for sprogkursus. Din kone har ret til at deltage i integrationsprogrammet, hvis hun ønsker det, hun har bare ikke pligt til det.
Der var tidligere en vis brugerbetaling for både EU-borgere og arbejdsmigranter, men den blev afskaffet i 2010. Årsagen er, at den tidligere regering erkendte, at disse indvandringsformer udgør en stadig større del af den samlede indvandring til Danmark, og at der ikke kun er tale om personer, der er her "midlertidigt". Så derfor ønskede man at fremme deres integration i det danske samfund ved også at tilbyde dem gratis danskundervisning.
Kære allesammen og Fundiver199
Det har været længe siden, det at få en lille dreng er tidskrævende, samtidig med at man skal forsørge familien økonomisk, derfor har jeg været væk længe. MEN NOK OM DET.
Jeg vil lige starte med at sige at min søn snart bliver 10 mdr. gammel, han skal snart i vuggestue og min kone iver efter at lære sproget, for så at komme ud på arbejdsmarkedet.
Hun skal til en samtale med en vejleder, hvorefter hun skal starte på et hold, så langt så godt. Det går jo stille og roligt fremad
Jeg har i mellemtiden gransket dokumenterne, som min kone fik fra udlændingestyrrelsen vedr. opholdskort efter EU-reglen. Til det har jeg et spørgsmål.
Min kone fik udstedt opholdskortet i november 2012. jeg er i fast arbejde, er dansk statsborger.
Jeg citere brevet:
"Dit opholdskort vil være gyldigt i 5 år.
Du har herefter mulighed for at indgive ansøgnin om ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Retten hertil er efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 19,stk.4. som udgangspunkt betinget af, at du har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har opholdt dig sammen med den danske statsborger.
Vi kan træffe afgørelse om ophør af din opholdsret, hvis du ikke længere opfylder betingelserne, eller hvis grundlaget for udstedelsen af opholdskortet var urigtigt, eller opholdskortet er opnået ved svig.
Din opholdskort er betinget af , at din ægtefælle fortsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, og at de pågældende ikke falder det offentlige til byrde.
Du er omfattet af integrationsloven:
Da du har fået udstedt opholdskort i medfør af udlændingelovens §6, er du omfattet af integrationsloven som invandrer, jf. integrationslovens §2,stk 4. nr. 7. Kommunen vil tilbyde dig et introduktionsforløb efter integrationslovens §4a."
Mit spørgsmål går så på.
1) Hvilke kriterier skal hun ellers opfylde for at få udstedt permanent opholdskort, andet end at jeg skal have forsørgelsespligten inden for de 5 år ?
1a) SKAL hun lære sproget
1b) Skal hun have været i arbejde inden søgningen eller efter 5 år ?
1c) Skal hun bestå den mindste lovlig eksamen i dansk, når hun begynder på sprogskolen (Der tilbydes forskellige hold til kurserne, alt efter hvor lærenem man er og hvor meget man vil lære sproget.) Der står i kursusbrevet at kurset slutter af med en eksamen, som gør at man kan søge permanent opholdskort.
2) Har konen, når hun får udstedt permanent opholdskort efter 5 år, ret til at modtage ydelse fra Danmark ?
3) Hvor kan man læse om integrationslovens §4a ?
Vi er nemlig i tvivl om hvor langt et forløb hun må komme på i sprogskolen. Nogen siger det er 3 år, mens andre siger de første 6 måneder er gratis, hvorefter der er selvbetaling af forsørgeren. Nogen siger at der er ubegrænset læring af dansk. (indtil selvfølgelig at vejlederen vurdere at man godt kan sproget)
Vi er også lidt i tvivl om hvad konen egentlig må og ikke må efter EU-reglerne.
Det kunne være fedt med en opremsning af "må og må ikke" eller nødvendigt/unødvendigt.
Håber på jeres forståelse.
mvh
Tokay