Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 12.11.2012 13:37:15

Takker for indput :-)

Jeg har lige ringet til U.S. - EU Hotlinen og fået oplyst at jeg godt må eje en bolig i udlandet, men at jeg samt konen skal være flyttet tilbage indenfor de næste 6 måneder, så det har ingen betydning om jeg når og få solgt min bolig til tiden. Som i andre og hende medarbejderen fra U.S. oplyste mig, så kan jeg jo fremleje min bolig indtil jeg får den solgt, hvis jeg ikke kan få den solgt inden for 6 måneder, sådan så jeg ikke har 2 udgifter.

Jeg glemte bare at spørge hende om en enkelt ting, som jeg håber at i herinde måske kunne hjælpe mig med.

Har min kone ret til samme sygebehandlig, som jeg selv har i DK ?

- Nu er der ikke noget med skjulte paragraffer som jeg ikke har fået sat mig ind i, som siger at fordi jeg har kørt efter EU reglen med tilstrækkelige midler, så er det mig selv, som står for at forsørge min kone mht. lægebesøg i Danmark osv....

Der står noget i det brev,som jeg har modtaget fra U.S.at min kone ikke må være en byrde for samfundet. Det er hun jo netop, når det er Danmark selv som skal betale for lægeregningen, hvis hun bliver syg.

Skal jeg forstå det sådan at det er mig der skal forsørge/betale hendes læge besøg ???

Eller er det noget jeg fuldstændigt har misforstået ??

Der kommer snart en hel kronologisk handling af hvad jeg har været igennem, som andre måske kunne drage nytte af. Den er på trapperne.

Tak på forhånd

Med venlig hilsen
    Glad Tokay :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2012 13:55:47

Alle med opholdstilladelse i Danmark eller EU-opholdsret er dækket af den skattefinansierede danske sygeforsikring.

tokay

Indlæg af tokay » 27.02.2013 10:45:01

Hej Alle sammen

long time no see, har i savnet mig ? :lol: :lol: :lol:

Jeg har nydt tiden med min gravide kone (hun skal jo plejes og nusses), så jeg har ikke haft tid til at komme her så meget.

Dog har jeg et tillægsspørgsmål til når vi nu flytter tilbage til DK.

Er der nogen krav, jeg tænker på om hun skal have gennemført et sprogkursus, inden et hvis tidspunkt, før hun kan søge om permanent opholdstilladelse, eller skal der bare gå de 5 år ?

og er der krav i det heletaget mht. sprog ?
    (jeg tænker lidt med at man måske skulle bestå moduler for at få opholdstilladelsen forlænget ?)

Jeg er lidt på bar bund her...

mvh
    Tokay :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.02.2013 10:55:23

Der er ingen krav til sprog eller lignende ved brug af EU-retten. Man skal blot bevise, at man fortsat har opholdsret, dvs. at man skal bevise, at man fortsat er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler og det vil typisk være i form af årsopgørelser.

tokay

Indlæg af tokay » 27.02.2013 11:06:24

Nu er jeg den med tilstrækkelige middler, men så er man vel også ligestillet ligesom alle andre som også har familie sammenført.

Altså ikke noget med selv at betale for sprogkursus for konen, fordi jeg netop har tilstrækkelige midler ?

Jeg håber at det er noget kommunen går ind og tilbyder.
    Senest rettet af tokay 27.02.2013 11:08:27, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.02.2013 11:07:21

Nej du skal ikke betale for sprogkursus. Din kone har ret til at deltage i integrationsprogrammet, hvis hun ønsker det, hun har bare ikke pligt til det.

Der var tidligere en vis brugerbetaling for både EU-borgere og arbejdsmigranter, men den blev afskaffet i 2010. Årsagen er, at den tidligere regering erkendte, at disse indvandringsformer udgør en stadig større del af den samlede indvandring til Danmark, og at der ikke kun er tale om personer, der er her "midlertidigt". Så derfor ønskede man at fremme deres integration i det danske samfund ved også at tilbyde dem gratis danskundervisning.

tokay

Indlæg af tokay » 15.02.2014 15:48:57

fundiver199 skrev:Nej du skal ikke betale for sprogkursus. Din kone har ret til at deltage i integrationsprogrammet, hvis hun ønsker det, hun har bare ikke pligt til det.

Der var tidligere en vis brugerbetaling for både EU-borgere og arbejdsmigranter, men den blev afskaffet i 2010. Årsagen er, at den tidligere regering erkendte, at disse indvandringsformer udgør en stadig større del af den samlede indvandring til Danmark, og at der ikke kun er tale om personer, der er her "midlertidigt". Så derfor ønskede man at fremme deres integration i det danske samfund ved også at tilbyde dem gratis danskundervisning.
    Kære allesammen og Fundiver199

Det har været længe siden, det at få en lille dreng er tidskrævende, samtidig med at man skal forsørge familien økonomisk, derfor har jeg været væk længe. MEN NOK OM DET.

Jeg vil lige starte med at sige at min søn snart bliver 10 mdr. gammel, han skal snart i vuggestue og min kone iver efter at lære sproget, for så at komme ud på arbejdsmarkedet.

Hun skal til en samtale med en vejleder, hvorefter hun skal starte på et hold, så langt så godt. Det går jo stille og roligt fremad :D

Jeg har i mellemtiden gransket dokumenterne, som min kone fik fra udlændingestyrrelsen vedr. opholdskort efter EU-reglen. Til det har jeg et spørgsmål.

Min kone fik udstedt opholdskortet i november 2012. jeg er i fast arbejde, er dansk statsborger.

Jeg citere brevet:
    "Dit opholdskort vil være gyldigt i 5 år.

Du har herefter mulighed for at indgive ansøgnin om ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Retten hertil er efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 19,stk.4. som udgangspunkt betinget af, at du har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har opholdt dig sammen med den danske statsborger.

Vi kan træffe afgørelse om ophør af din opholdsret, hvis du ikke længere opfylder betingelserne, eller hvis grundlaget for udstedelsen af opholdskortet var urigtigt, eller opholdskortet er opnået ved svig.

Din opholdskort er betinget af , at din ægtefælle fortsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, og at de pågældende ikke falder det offentlige til byrde.

Du er omfattet af integrationsloven:
    Da du har fået udstedt opholdskort i medfør af udlændingelovens §6, er du omfattet af integrationsloven som invandrer, jf. integrationslovens §2,stk 4. nr. 7. Kommunen vil tilbyde dig et introduktionsforløb efter integrationslovens §4a."
    Mit spørgsmål går så på.
    1) Hvilke kriterier skal hun ellers opfylde for at få udstedt permanent opholdskort, andet end at jeg skal have forsørgelsespligten inden for de 5 år ?
    1a) SKAL hun lære sproget
    1b) Skal hun have været i arbejde inden søgningen eller efter 5 år ?
    1c) Skal hun bestå den mindste lovlig eksamen i dansk, når hun begynder på sprogskolen (Der tilbydes forskellige hold til kurserne, alt efter hvor lærenem man er og hvor meget man vil lære sproget.) Der står i kursusbrevet at kurset slutter af med en eksamen, som gør at man kan søge permanent opholdskort.

2) Har konen, når hun får udstedt permanent opholdskort efter 5 år, ret til at modtage ydelse fra Danmark ?

3) Hvor kan man læse om integrationslovens §4a ?
    Vi er nemlig i tvivl om hvor langt et forløb hun må komme på i sprogskolen. Nogen siger det er 3 år, mens andre siger de første 6 måneder er gratis, hvorefter der er selvbetaling af forsørgeren. Nogen siger at der er ubegrænset læring af dansk. (indtil selvfølgelig at vejlederen vurdere at man godt kan sproget)

Vi er også lidt i tvivl om hvad konen egentlig må og ikke må efter EU-reglerne.

Det kunne være fedt med en opremsning af "må og må ikke" eller nødvendigt/unødvendigt.

Håber på jeres forståelse.

mvh
    Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.02.2014 16:18:01

1) er nej til alle tre.

2) er ja.

mh1
    Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
    Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.02.2014 17:07:38

Din kone kan vælge at være fuldtids hjemmeGÅENDE husmor eller lægge sig på sofaen og lade sig opvarte af en hushjælp, hvis I synes det skal være sådan, eller hun kan gå i gang med at finde sig et job eller komme ind på en uddannelse. Der er nærmest frit valg på alle hylder, lige undtagen det med kontanthjælp.
    mh
    Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2014 12:14:08

Integrationsprogrammets danskundervisning har et vist omfang, der forventes at kunne føre deltagerne frem til beståelse af prøve i Dansk 1, Dansk 2 eller Dansk 3 afhængig af, hvilket niveau de tager programmet på.

Efter en nylig lovændring kan man strække sin deltagelse i programmet i helt op til 5 år. Men der er ikke tale om, at man får fuldtidsundervisning i 5 år. De 5 år er af hensyn til dem, der afbryder deres deltagelse i programmet i lange perioder pga. barsel, sygdom, udlandsophold etc.

Det er noget sludder, at det kun er gratis de første 6 måneder. Tag en snak med kommunen og find ud af, hvilket undervisningshold og -niveau, der passer bedst til din kones behov.

tokay

Indlæg af tokay » 28.03.2014 12:27:38

mh skrev:Din kone kan vælge at være fuldtids hjemmeGÅENDE husmor eller lægge sig på sofaen og lade sig opvarte af en hushjælp, hvis I synes det skal være sådan, eller hun kan gå i gang med at finde sig et job eller komme ind på en uddannelse. Der er nærmest frit valg på alle hylder, lige undtagen det med kontanthjælp.

Hej alle 3 og tak for jeres svar, det satte tingene i perspektiv.
    Jeg har undersøgt det med kommunen og de siger nye lovgivning siger halvandet år til at gennemføre grundkurserne (5 intro moduler), og efterfølgende har hun 3,5 år til at gennemføre helle kurset (4-5 moduler) incl. ferier, barsel m.m. dvs. 4.5 år tilsammen.

Jeg har dog lige et spørgsel til mh.

Lige undtagen det med kontanthjælp betyder det, at konen fortsat ikke må være en byrde for samfundet - også selvom hun har fået permanent opholdstilladelse efter 5 år ?

Hun/vi har ingen planer what so ever om at hun skal være hjemmegående husmor, men det er nu meget rart at vide, hvis hun feks. er 1 år i arbejde, om hun så er berettiget til kontanthjælp, hvis hun siger op eller bliver fyret, iden for det år.

Skal jeg forstå det sådan, at hun ikke har en jordisk chance for at modtage kontanthjælp/ydelse, fordi vi har kørt opholdskortet efter EU-reglen ?

mh1
    Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
    Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.03.2014 23:32:20

Nej, når man HAR fået permanent opholdsret, SÅ kan man modtage kontanthjælp uden konsekvenser.
    mh
    Rådgiver for ÆUG

paylituzu

Indlæg af paylituzu » 29.06.2017 05:58:16

Nej, når man HAR fået permanent opholdsret, SÅ kan man modtage kontanthjælp uden konsekvenser.

GCLUB มือถือ
    goldenslot

Besvar