Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af mh1 » 11.09.2012 10:00:16

@ Tokay, du skal huske på at hverken DK eller Sverige NOGENSINDE har adlydt Code Napoleon, i flg. hvilken en ægtemand har RET til at bryde og gennemlæse sin hustrus breve. Denne regel indførte Napoleon, da han var en usandsynligt jaloux ægtemand, som ville have lovens ord for at han havde ret til at snage i sin hustrus private sager.

En sådan ret eksisterer ikke hverken i DK eller Sverige. Det er din HUSTRU, som søger, og det er op til hende om hun vil lade dig se de breve, som er stilet til hende. Hverken US eller Migrationsverket har bemyndigelse til at vurdere om, eller beslutte at, en ansøger nok ikke kan forstå det sprog, som brevet er skrevet på, og derfor undlade at svare ansøger, men i stedet stile svaret til hans/hendes ægtefælle. Der er at umyndiggøre ansøger, og det undrer mig at du ikke kan indse det.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 11.09.2012 11:07:07

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men at man som minimum ikke lige sender en reminder på mailen om hvad brevet indeholder forstår jeg så heller ikke.

Jeg aner jo ikke om det er en kvittering, brev vedr. mangler eller selve afgørelsen.
(det sidste tvivler jeg nok på med de lange sagsbehandlingstider som er lige p.t.)

Vi er i en tid hvor alt nærmest er digitaliseret. De beder endda selv om min hustrus mail adresse i ansøgningen ?!?? til hvilket formål ?

Er det for at se om mailen slutter med @hotmail.com eller @hotmail.dk ?
For så har man måske lige endnu et afvisningsgrundlag igen, for at mailen ikke slutter med @hotmail.dk....

Jeg forstår det bare ikke at de skal gøre så stort ud af det og ikke bare sige "ved du hvad, vi sender bare en ny igen" Det er jo det man kalder service....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.09.2012 12:01:29

Det kan forekomme lidt gammeldags at fremsende afgørelser med post i stedet for email. Men årsagen er nok, at der er tale om det, man kalder personfølsomme oplysninger, og at email er en mindre sikker fremsendelsesform. Så jeg tror nok, man må sige, at Udlændingestyrelsen primært gør det for ansøgernes skyld og ikke deres egen.

Og ved nærmere eftertanke må jeg give mh ret i, at loven næppe giver mulighed for, at man kunne adressere breve til begge ægtefæller. I juridisk forstand er og bliver det kun den ene af ægtefællerne, der søger opholdstilladelse, uanset at den anden også må siges at være part i sagen. Og derfor har US næppe anden lovlig mulighed end at stile afgørelsen kun til den ægtefælle, som den direkte vedrører.

Så der er stadig ingen grund til at være så vred på US for den del af sagen, der handler om, at afgørelsen ikke nåede frem pga. manglende navn på døren. At US så måske, når de får et brev retur, godt kunne kontakte ansøger pr. telefon eller email for at få opklaret hvorfor, er så noget andet. Det ville i hvert fald være god service og dermed god forvaltningsskik at gøre det.

tokay

Indlæg af tokay » 11.09.2012 13:27:20

Okey, den er modtaget.

Men jeg syntes stadigvæk ikke at det er iorden at man er fræk over telefonen, bare fordi "jeg selv har været uden om det"...

mvh
Tokay

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.09.2012 13:45:30

Nej selvfølgelig er det ikke det. Den person, der modtager et sådant opkald, skal bare konstatere, at brevet er kommet tilbage med ”adressaten ubekendt” og spørge ind til, om borgeren har en forklaring på, hvordan det kan være? Er det den rigtige adresse, brevet er sendt til, og står modtagerens navn på brevkassen? Og når det så er opklaret, skal vedkommende bare sige ”ok så sender vi brevet igen til den samme adresse, men sørg nu for, at navnet er kommet på postkassen inden da”.

Men jeg kan ikke helt frigøre mig fra en mistanke om, at du måske har fået svar, som du råbte i skoven. For hvis du har lagt bare en smule af den aggressivitet for dagen, som du har vist her, og har startet telefonsamtalen med at antyde kraftigt, at det hele er US fejl, og at de er nogle *#%&¤!!!, så er det om ikke andet forståeligt, hvis personen i den anden ende af røret bliver negativt stemt og får lyst til at give lidt igen.

Måske er det 17. gang den dag, den pågældende er blevet overfuset i telefonen af en vred borger, som er voldsomt utilfreds med behandlingen af sin sag. Og så kan det være svært at blive ved med at bevare den glade, positive og professionelle tone over for borgerne, som man selvfølgelig altid burde anvende som offentligt ansat.

tokay

Indlæg af tokay » 12.09.2012 09:28:00

fundiver199 skrev:Måske er det 17. gang den dag, den pågældende er blevet overfuset i telefonen af en vred borger, som er voldsomt utilfreds med behandlingen af sin sag. Og så kan det være svært at blive ved med at bevare den glade, positive og professionelle tone over for borgerne, som man selvfølgelig altid burde anvende som offentligt ansat.
Så må den medarbejder finde sig et andet job, hvis han ikke kan klare mosten. Det er jo sådan at lige netop sådan en arbejdsplads har telefonkursus i hvordan man behandler kunder som er utilfredse, det ved jeg fra mit eget arbejde som også er inden for det offentlige. Men hvis medarbejderen er "smart" og nedenladene i hans talemåde fra starten af, så er han da selv udenom at han får skrald over telefonen. Han må da også have i bagtanke alle de små kampe som jeg har haft og hvor det hele er ved at flyde over. (Det må han have i bagtanke, eftersom jeg er nået til det sidste punkt som hedder - at vende tilbage til Danmark).

Nu vil jeg ikke være som et lille barn, men jeg blev godt gal i skralden, da han startede med at være flabet over for mig, og det er det der startede hele showet.

Men lad nu det ligge. Jeg har fået mine frustrationer ud og det gik ud over den rette!
:-)

mvh
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 14.09.2012 14:20:50

Prøv at vende det på hovedet; hvor er du egentlig heldig - din kone har fået opholdsret i Sverige - hun fik svar 3 uger efter I afleverede EU sygesikringsbeviset - jeres sag har kørt lige efter bogen. Du har fået en stor hjælp herinde fra uden at skulle bidrage og nu afventer I svar på sidste fase, mens I glæder jer til det kommende barn.

tokay

Indlæg af tokay » 17.09.2012 09:02:23

GitteK skrev:Prøv at vende det på hovedet; hvor er du egentlig heldig - din kone har fået opholdsret i Sverige - hun fik svar 3 uger efter I afleverede EU sygesikringsbeviset - jeres sag har kørt lige efter bogen. Du har fået en stor hjælp herinde fra uden at skulle bidrage og nu afventer I svar på sidste fase, mens I glæder jer til det kommende barn.

whoooosaaaa...

Du har helt ret Gitte og i andre.

Jeg fik brev fra U.S. i fredags ( eller rettere, min kone fik brev) og det var kun en kvittering hvor der stod hvis jeg havde yderligere dokumentationer så skulle de sendes inden 14 dage, ellers kan man forvente en 3 måneders sagsbehandling.

Og den sagsbehandling må jeg vel gå ud fra den datop som skrivelsen er dateret, dvs. at jeg har lidt under 2 uger tilbage til svar.

Positive tanker
-Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 08.10.2012 11:00:36

Kære alle sammen

Jeg har idag taget kontakt til U.S. for at høre hvordan det står til med vores sag, da de 3 mdrs. sagsbehandlingstid nu er overstået.

Jeg fik bekræftet pr. telefon, at vores sag er under behandling og at der KAN (ikke sagt at der vil gå, men der kan måske også kun gå en måned) gå yderligere 2 måneder, fordi man havde travlt hos U.S.

Hun fik noteret på sagen, at jeg pr. tlf. har fået oplyst at sagen kan tage ydl. 2 mdr. før der falder en afgørelse.

Jeg spurgte ind til hvordan forløbet kører, når "ansøgeren" (min kone) skal få svar. Hun forklarede mig at konen får et brev, hvor der vil stå at hun skal give personligt møde i Udlændinge styrrelsen for at få afgørelsen afleveret mundtligt.

Jeg går da ud fra at man får et brev/skriv om ens sag er godkendt eller afvist, sådan så man kan gå videre med klagen.

Men ak ja, der er ikke andet at gøre end at vente.

mvh
Tokay

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.10.2012 08:53:21

Det lyder meget realistisk. Ifølge dette svar til Zenia Stampe er servicemålet på 3 måneder overholdt i 83% af sagerne i 2012, og det på 7 måneder i 84% af sagerne:

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/u ... 162845.pdf

Men det er tal, som næsten kun dækker ansøgninger, der er afleveret før de nye regler trådte i kraft 15. maj 2012 og gav anledning til mere end en fordobling af antallet af ansøgninger de følgende par måneder.

Og selvfølgelig må man forvente, at overholdelsen af servicemålene falder i en periode, når der sker et så voldsomt spring i antallet af ansøgninger. Foruden at det vel trods alt også er lidt ekstra arbejdskrævende, at en del af de ansøgninger, der lå hos US 15. maj 2012, skal prøves efter to regelsæt i stedet for et.

tokay

Indlæg af tokay » 09.10.2012 14:18:49

Hej Fundiver199

Jeg ser mig selv under side 2, sjette afsnit (nedderst på side 2, mht. 3 måneders fristen).

Jeg ser jo selv min sag som enkelt, men jeg ved jo ikke hvordan U.S. ser på den, så hvad er en enkel sag egentlig. Jeg har jo ikke eftersendt nogle nye informationer/dokumenter til U.S.

Jeg har også vedlagt alt nødvendig dokumentation, så på det grundlag ser jeg den også som enkelt.

Et eller andet sted, så passer det svar ikke helt (lige på mig og måske også andre i samme situation).

Igen, jeg ser det bare som noget man skal svare på fra justitsministeriet som derved smider bolden tilbage til U.S. som så svare med at deres system ikke er bygget på statestik, men journalisering. (Det passer jo ikke helt vel, for vi ved alle at man skal holde styr på antal sager osv. ellers ville det hele jo falde til jorderen.)

My opinion

- Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 09.11.2012 09:42:12

Mine damer og herre.

Jeg har igår med posten modtaget brev fra udlændinge styrrelsen i DK.

Der stod:

AT MIN KONE HAR FÅET BEGRÆNSET OPHOLDSTILLADELSE I 5 ÅR, hvor hun herefter kan søge om permanent opholdstilladelse !!!!!
(Eneste krav var at jeg stadigvæk havde forsørgelsespligten og havde fast indkomst.)

Jubiiiiiii Jeg er så glad og stolt at jeg har gennemført det her og jeg ville aldrig nogen sinde have gjort det uden ÆUGs hjælp. DERFOR ET TUSINDE TAK TIL ALLE HERINDE !!

Jeg har dog et eneste spørgsmål, inden jeg tager glæden på forhånd.

Nu er det sådan at jeg har en købt bolig i Sverige og den er måske ikke sådan lige at sælge, men der står ikke at min bolig skal være solgt inden 6 måneders fristen som jeg har til at vende tilbage til Danmark i.

Der står bare at jeg fra d. 7. november 2012 har 6 måneder til at vende tilbage til Danmark. Vil det måske sige at jeg kan have 2 lejligheder (1 i Danmark, som jeg bor i og 1 i sverige, som jeg prøver at få solgt EFTER 6 måneder)

mvh
GLAD TOKAY :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2012 09:53:01

Tillykke. Glad for at det lykkedes trods din store forvirring :)

Og ja, der er intet til hinder for, at du beholder din svenske bolig. Det afgørende er blot, at I flytter til Danmark og folkeregistrerer jer inden for 6 måneder for at undgå at skulle søge påny.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2012 12:19:54

Hvis et salg trækker ud, så kan du evt. overveje at udleje din svenske bolig for en periode for at undgå at sidde med dobbelt husleje.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.11.2012 14:19:49

Du kan jo fx opslå din bolig til udlejning her på ÆUG - der er som regel en enkelt interesseret eller to :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar