Visum til sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til sverige.

Indlæg af mh1 » 07.06.2010 20:47:32

@ Besiktas, Du kan selv læse her:
http://www.ambankara.um.dk/tr/menu/Vizeveoturum/

Der står udtrykkeligt, at du skal betale et gebyr UDOVER prisen for visum - så der er nok ingen vej udenom. Det er godt nok den danske side, men hvis det danske ekspeditionskontor må kræve gebyr, så må det svenske også - og det har intet at gøre med, om du søger efter EU-regler eller ej.
Og stadigvæk: kontoret er KUN ekspeditionskontor, de sagsbehandler ikke, så jeg tror du kan være rolig for at jeres ansøgning bliver behandlet korrekt, når den når frem til de 'rette hænder'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 07.06.2010 20:53:44

Tak Skaanebo!

mh:

Det er egentlig ligegyldigt med de 25 euro. Dem er jeg aldeles ligeglad med. Det eneste jeg er bange for er at når man har betalt at man så kommer under andre regler. Jeg spurgte egentlig visa firmaet at det ikke var visumet jeg betalte for og de sagde nej, du betaler os for vores arbejde. Men, når jeg nu har betalt så kan de måske pege fingre og sige, hey hey du har betalt du går ikke under EU reglerne?

Skaanebo: Jeg overvejer at sige til min kone at hun skal printe den ud og tage den med til visakontoret.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 10.06.2010 10:01:59

Hej lige et hurtigt spørgsmål.

Det var da ikke et krav med sådan en rejsesygeforsikring når man skulle have det her visum?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.06.2010 10:24:49

@ Besiktas, lav en rejseforsikring, alt andet vil være dumt.

Læs i øvrigt her: viewtopic.php?f=7&t=5090&p=29007&hilit= ... ing#p29007

Du kan risikere, at din kone skal have privat sygeforsikring i Sverige, så rejseforsikring er også et 'must'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 10.06.2010 19:30:00

Tak for det mh.

Ansøgningen er så afleveret og der er modtaget et stykke papir hvor der står at, " at alle de fornødne oplysninger er modtaget". Passet er også afleveret til visa bureauet.

Min kone har så fået en tid på konsulatet af dette Visum bureau som er om et par uger. Men, er det normal praksis at man også kommer til samtale på konsulatet? Og hvad bliver der spurgt? Det er forhåbentlig ikke spørgsmål som, "hvornår kyssede i sidst" osv.?

En helt anden ting mht. rejseforsikringen så har de åbenbart godtaget at hun har tegnet den for to uger og ikke tre måneder. Visa bureauet har ihvertfald godkendt mens forsikringsselskabet synes at det har været noget mærkeligt noget at der skal tegnes en forsikring når hun skal ned til sin mand. De har også som Fundiver sagt at man kunne gøre en retssag(ikke fordi at jeg gider).

Håber nogle der kan svare og påskønner virkelig jeres hjælp. Det må jeg sige. Det har været suverænt at jeg er noget så langt med jeres hjælp!

Takker mange gange(i ved hvem i er)!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 11.06.2010 09:24:47

Ingen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 09:48:47

Tiden om et par uger er vel bare for at hente visum og pas.

Din kone er først omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige, når hun er blevet folkeregistreret og har fået et svensk personnr. Derfor kan det være smart at have sin egen rejseforsikring i den første tid, indtil alt er gået i orden.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 11.06.2010 10:43:17

Hej Skaanebo

Tak for dit svar.

Men, det vil sige samtalen på konsulatet er det ikke et informationsmøde hvor der ligesom hos US bliver spurgt hvor længe man har kendt hinanden og hvad størrelse sko osv. jeg bruger?

Mht. rejseforsikring så er den godtaget. Men, tror du at jeg efterfølgende kan ændre den efter min kone har fået visumet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 11:21:40

Besiktas, du kan ikke få svar på alverdens spørgsmål her på forum. Vi er ikke alvidende. Somme tider må man gøre sine egne erfaringer, men det ville da være rart, hvis du så efterfølgende vendte tilbage og fortalte andre om dine oplevelser, så andre måske kan drage nytte af jeres erfaringer.

Fx forstår jeg stadig ikke, hvorfor din kone er blevet opkrævet et gebyr for en sagsbehandling, som Sverige faktisk er forpligtet til at yde ganske gratis, hvad enten arbejdet så udføres af svenske myndigheder eller af personer, har har fået opgaven udliciteret fra svenske myndigheder.

Hvis det handlede om Sveriges ambassade i Ankarra, så er jeg sikker på, at alt ville gå glat igennem uden problemer. Men et lille privat bureau, der åbenbart er udliciteret til opgaven af konsulat eller ambassade, ja, det er jo ikke til at vide, hvordan deres arbejdsgang er, andet end hvis der er andre her på forum, som tilfældigvis har været samme tur forbi samme lille kontor. Og det er der nok ikke. Men du har jo heller ikke fortalt, hvilken lille flække din kone har indleveret sin ansøgning i.

Uanset hvad så har I jo intet at frygte, hvis I ikke har noget at skjule. Altså hvis der ikke er tale om proformaægteskab eller tvangsægteskab, så kan det jo ikke gå helt galt, heller ikke selv om der evt. måtte blive stillet nogle spørgsmål.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 11.06.2010 21:53:53

Skaanebo:

Ved godt at jeg ikke kan få svar på alt. Men, det kunne være at der var nogle der havde erfaringer med.

Gebyret er blevet opkrævet fordi at det vist er blevet udliciteret og som mh skrev tidligere så er det vist også noget den danske ambassade i Ankara gør.

"Men du har jo heller ikke fortalt, hvilken lille flække din kone har indleveret sin ansøgning i"

? Istanbul

"Uanset hvad så har I jo intet at frygte, hvis I ikke har noget at skjule. Altså hvis der ikke er tale om proformaægteskab eller tvangsægteskab, så kan det jo ikke gå helt galt, heller ikke selv om der evt. måtte blive stillet nogle spørgsmål."

Helt klart og der er heller intet der. Men, jeg kan altså ikke huske datoen på hvornår vi sidst nussede hinanden. Det er det jeg ville vide om hvad proceduren er. Men, du har ret. Det skal jeg heller ikke tænke over.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 22:06:08

Efter hvad du har fortalt, havde jeg indtryk af, at vi var langt ude på bøhlandet i Tyrkiet. Men i Istanbul!? Hold da op, det lyder godt nok ikke betryggende med den form for konsulær service eller mangel på samme.

Ang. risikoen for at blive afhørt, så er en afhøring jo kun noget værd, hvis I kan blive simultanafhørt hver for sig - altså samtidig. Men det er jo kun din kone, der er blevet kaldt til samtale, og når det oven i købet foregår hos et privat firma, så har jeg mere end svært ved at forestille mig, at det skulle handle om andet end, at hun skal hente sit pas og sit visum.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 11.06.2010 22:23:42

Jep, Skaanebo. Det er Istanbul.

Men, det møde hun har i næste uge er ikke hos visa firmaet, men hos konsulatet. Altså hendes første kontakt med konsulatet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.06.2010 09:18:21

:!: skaanebo: Århus er verdens mindste storby, Istanbul er verdens største landsby :lol: :lol:

Noget andet er: der kan i sagens natur ikke være så mange igen, der har erfaring med visum-proceduren efter at der nu er blevet oprettet private modtagelseskontorer, det skete for de fleste landes vedkommende i foråret i år.

De penge, dette kontor opkræver, gætter jeg på er et privat ekspeditionsgebyr, BRUGERBETALING. Nogen skal jo aflønne personalet, og det bliver så tildels visumansøgerne der står for det. Det er altså ikke noget der kan aflæses i lovgivningen om EU-visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 12.06.2010 09:46:11

mh:

Det er helt korrekt. Det er et ekspeditionsgebyr de tager. Normalt tager de nemlig også 125 tyrkiske lire. Men, de vil de ikke have fordi jeg var dansk statsborger

Besvar