vende tilbage til DK
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: vende tilbage til DK
Screening betyder i dette tilfælde, at US kigger ansøgningen igennem for at se om der mangler noget, eller om der er ting, der kræver yderligere dokumentation, enten fra dig eller fra andre myndigheder, så sagen kan få en egentlig sagsbehandling.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Hej Alle
Tak for jeres hjælp allesammen. Idag ringede jeg til Udlst for at spørge hvor de har nået hen med sagen. Jeg fik at vide at min mand blev meddelt OT og brevet er på vej til os.
Vi indgav ansøgningen den 26. Nov. 09. der er gået 5 uger så var Ot i vores hænder.
vi mangler nu at flytte til DK, inden den måned slutter.
Tak for hjælpen
Tak for jeres hjælp allesammen. Idag ringede jeg til Udlst for at spørge hvor de har nået hen med sagen. Jeg fik at vide at min mand blev meddelt OT og brevet er på vej til os.
Vi indgav ansøgningen den 26. Nov. 09. der er gået 5 uger så var Ot i vores hænder.
vi mangler nu at flytte til DK, inden den måned slutter.
Tak for hjælpen
Fundervier, Kim Eller skaanebo. Har lige et spørgesmål til jer, håber i kan svare mig.
Vi har modtog brev fra Ust, at min mand har ret til opholdskort eftersom jeg er person med tilstrækelige midler. Det var vi jo super glad for. Men i brevet står at min mand er fritaget for arbejdstilladelse efter EU-opholdsbekendtgørelsen §18.
I § 18 siger at, en person der har ret til ophold her i landet efter denne bekendtgørelse, er fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. udlændingeloven §14, stk 1, nr 2.
Vi forstod det sådan at min mand ikke må arbejde i Dk,? har vi forstår det rigtige???
Kommer dette brev til at påvirke min mand arbejds liv i DK?
Er det normalt at der står sådan i brevet??
håber i kan svare mig hurtige. Jeg kunne sove så meget jeg tænkt på det
Tak
-
fundiver199
Tillykke med, at din mand har fået opholdskort.
Jeg har ikke set det brev, du omtaler, men mon ikke meningen er, at din mand netop ikke behøver at søge om nogen arbejdstilladelse, idet en sådan allerede er indbygget i det opholdskort, han har?
Din mand har således ret til at bo og arbejde i Danmark, alene fordi han er gift med dig og fordi du har boet i et andet EU-land, før I flyttede sammen til Danmark og er arbejdstager eller råder over "tilstrækkelige midler".
Ved at give din mand et opholdskort anerkender US, at ovenstående er tilfældet, og dermed har din mand så også ret til bo og arbejde i Danmark, hvilket hans opholdskort dokumenterer.
Det er jo sådan set meget pænt af US, at de gør opmærksom på, at han ikke behøver at søge om nogen arbejdstilladelse. Men deres standardbreve er ofte skrevet i et juristsprog, som kan være meget svært at forstå, hvis man ikke er vant til at læse afgørelser fra offentlige forvaltninger.
Hvis du ønsker yderligere forklaring på det brev, de har sendt til din mand, kan du ringe til dem og spørge.
Jeg har ikke set det brev, du omtaler, men mon ikke meningen er, at din mand netop ikke behøver at søge om nogen arbejdstilladelse, idet en sådan allerede er indbygget i det opholdskort, han har?
Din mand har således ret til at bo og arbejde i Danmark, alene fordi han er gift med dig og fordi du har boet i et andet EU-land, før I flyttede sammen til Danmark og er arbejdstager eller råder over "tilstrækkelige midler".
Ved at give din mand et opholdskort anerkender US, at ovenstående er tilfældet, og dermed har din mand så også ret til bo og arbejde i Danmark, hvilket hans opholdskort dokumenterer.
Det er jo sådan set meget pænt af US, at de gør opmærksom på, at han ikke behøver at søge om nogen arbejdstilladelse. Men deres standardbreve er ofte skrevet i et juristsprog, som kan være meget svært at forstå, hvis man ikke er vant til at læse afgørelser fra offentlige forvaltninger.
Hvis du ønsker yderligere forklaring på det brev, de har sendt til din mand, kan du ringe til dem og spørge.
Hej Alle
Jeg lig spm. angående SU. Min søster er flyttet til sverige og læser her i Dk, hvor hun få SU. Er hun så berettiget til grænsegænger bevis, hvor hun kan bliv behandlet hos sin egen læge?
håber jeg få svaret på det, da hun har nyresten og kan ikke forstå så meget af det de står og siger i sverige.
Tak
Jeg lig spm. angående SU. Min søster er flyttet til sverige og læser her i Dk, hvor hun få SU. Er hun så berettiget til grænsegænger bevis, hvor hun kan bliv behandlet hos sin egen læge?
håber jeg få svaret på det, da hun har nyresten og kan ikke forstå så meget af det de står og siger i sverige.
Tak
hej Alle
jeg har ikke fået svare på mit spm. håber nogen kan svare mig.
jeg har ikke fået svare på mit spm. håber nogen kan svare mig.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Mon ikke du får bedre svar hos http://www.oresunddirekt.dk/ ?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Jeg kender heller ikke svaret på dit spørgsmål. Så du må enten vente tålmodigt på, at den rigtige person læser dit spørgsmål, eller søge svaret andet steds, som mh foreslår.
-
norsk i uk
Hei Simsim,
Jeg leste tråden, og ville bare si at jeg er veldig glad for å høre at det ordnet seg for dere til slutt.
Deres sak ligner veldig på vår. Vi måtte gå rettens vei for å få min mann til storbritannia. Han var asylsøker med avslag i norge. Det var svært vanskelig og slet veldig på oss begge psykisk.
Det tok oss to år fra jeg flyttet til min mann fikk oppholdskort her, og nå skal vi snart søke tilbake til norge. Vi fikk forresten også en nydelig liten babygutt midt oppi hele prosessen. Han fyller snart ett år!
Lykke til videre!!!
Jeg leste tråden, og ville bare si at jeg er veldig glad for å høre at det ordnet seg for dere til slutt.
Deres sak ligner veldig på vår. Vi måtte gå rettens vei for å få min mann til storbritannia. Han var asylsøker med avslag i norge. Det var svært vanskelig og slet veldig på oss begge psykisk.
Det tok oss to år fra jeg flyttet til min mann fikk oppholdskort her, og nå skal vi snart søke tilbake til norge. Vi fikk forresten også en nydelig liten babygutt midt oppi hele prosessen. Han fyller snart ett år!
Lykke til videre!!!
Din søster kan ikke få det særlige sundhedskort, som giver ret til frit valg af læge i Danmark. Det er kun, hvis man arbejder mindst 8-10 timer om ugen i Danmark, at man er berettiget til det særlige sundhedskort. Man kan ikke få det, hvis man er studerende eller arbejdsløs eller pensionist. Så må man i stedet benytte det svenske sundhedssystem, medmindre der er tale om akut sygdom, og man tilfældigvis opholder sig i Danmark.simsim skrev:Hej Alle
Tak
Hej alle
Tak skaanebo. norsk i uk. det er godt at jeres sag ordnede sig. Jeg har også en lille guldklump der bliver et år her den 20 august. håber i få jeres sag ordnede i Norg. Held og lykke
Tak skaanebo. norsk i uk. det er godt at jeres sag ordnede sig. Jeg har også en lille guldklump der bliver et år her den 20 august. håber i få jeres sag ordnede i Norg. Held og lykke
-
fundiver199
Det er nok desværre sådan, at hvis man har giftet sig med en afvist asylansøger, så er man helt automatisk under mistanke for proforma og møder derfor megen modvilje fra myndighederne i de fleste EU-lande. Men det var da godt, at I begge vandt ”kampen” til sidst. Og jeg håber, at det går noget nemmere, når/hvis norsk i uk flytter tilbage til Norge.
-
norsk i uk
Takk! Vår lille elskling blir ett år 13. august, så da er det bare en uke mellom dem
Vi skal straks starte prosessen tilbake til Norge, og håper det går litt lettere. (har vondt i magen allerede bare ved å tenke på det..)
Finnes det en liste over dokumenter vi bør ha med i søknaden i tillegg til de som er påkrevd?
Vi skal straks starte prosessen tilbake til Norge, og håper det går litt lettere. (har vondt i magen allerede bare ved å tenke på det..)
Finnes det en liste over dokumenter vi bør ha med i søknaden i tillegg til de som er påkrevd?
Hej norsk i uk:
jeg ved ikke om det dokumenter som kræver i Norg er anderledes end det dokumenter i DK. Men jeg har i hvertfald lagt en hele mappe ti dem.. Her er følgende:
Kopi af min mands pas og opholdskort i sverige.
Kopi af vores vielses attest.
3 pas billede af min mand.
husleje kontrak.
kopi af pendler kort fra dk til sverige
Kopi af husleje kviteringer og El.
Kopi af breve fra hospitaler og kopi af mit barns sundhedsplejske bog.
bevis fra folkebogforing om hvornår vi flyttede til sverige.
bevis for hvornår jeg opsagte min lejlighed i Dk
arbejdskontrakt og lønsedler.
¨
det er næsten det dokumenter som var givet ti udlst i Dk. Held og Lykke
jeg ved ikke om det dokumenter som kræver i Norg er anderledes end det dokumenter i DK. Men jeg har i hvertfald lagt en hele mappe ti dem.. Her er følgende:
Kopi af min mands pas og opholdskort i sverige.
Kopi af vores vielses attest.
3 pas billede af min mand.
husleje kontrak.
kopi af pendler kort fra dk til sverige
Kopi af husleje kviteringer og El.
Kopi af breve fra hospitaler og kopi af mit barns sundhedsplejske bog.
bevis fra folkebogforing om hvornår vi flyttede til sverige.
bevis for hvornår jeg opsagte min lejlighed i Dk
arbejdskontrakt og lønsedler.
¨
det er næsten det dokumenter som var givet ti udlst i Dk. Held og Lykke
Hej Alle
Tak for alt det hjælp jeg fik fra jer.
Jeg har et spm:
Statens IT har brug for 3 elektronisk ingeniør, og min mand er uddannet som elektronisk ingeniør. Men der er en betingelse at han skal være under løntilskud.
Jeg ringede til Kommunen , men job konsulenten mener at han kan ikke få løntilskud, fordi han har OT efter EU retten. Men jeg mente at han har mulighed for at få dette hjælp, efter en lan diskussion, sagde han til mig at hvis jeg har pargrafen der siger det så skal jeg komme med den. Og der kom han også med at han ikke er medlem i a kasse.
Er der nogen af jer der kender den pargraf & der giver min mand ret til Løntilskud selvom han har OT efter eu retten.??????
En anden Jobkonsulent sagde til mig at det er ikke noget man skal få men der er mulighed for han kan få den. men du skal ikke forvente så meget.
håber nogen har svaret på det for vi er meget forvirret og hjælpløs.
Tak for alt det hjælp jeg fik fra jer.
Jeg har et spm:
Statens IT har brug for 3 elektronisk ingeniør, og min mand er uddannet som elektronisk ingeniør. Men der er en betingelse at han skal være under løntilskud.
Jeg ringede til Kommunen , men job konsulenten mener at han kan ikke få løntilskud, fordi han har OT efter EU retten. Men jeg mente at han har mulighed for at få dette hjælp, efter en lan diskussion, sagde han til mig at hvis jeg har pargrafen der siger det så skal jeg komme med den. Og der kom han også med at han ikke er medlem i a kasse.
Er der nogen af jer der kender den pargraf & der giver min mand ret til Løntilskud selvom han har OT efter eu retten.??????
En anden Jobkonsulent sagde til mig at det er ikke noget man skal få men der er mulighed for han kan få den. men du skal ikke forvente så meget.
håber nogen har svaret på det for vi er meget forvirret og hjælpløs.