Selvstændig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
soerenchr

Selvstændig

Indlæg af soerenchr » 28.02.2016 00:26:36

Hej.

Min kone fra Nepal og jeg er vendt tilbage til DK fra Sverige og afventer stadig svar om opholdskort. Min kone er startet op på en SU-berettiget uddannelse i DK, så vi er ved at undersøge om man allerede nu kan søge om ligestilling med henblik på at hun kan få SU nu? Kan man det nu inden opholdskortet?

Og hvordan er det når jeg var arbejdstager og selvstændig i DK mens vi boede i Sverige, men nu kun er selvstændig i DK? Er man arbejdstager når man er selvstændig? Jeg ejer 50% af en I/S udlejningsejendom hvor jeg arbejder ca 37 timer om ugen, men ikke får udbetalt direkte løn. Der er selvfølgelig et overskud i virksomheden som blot står på firmakontoen og som jeg bliver virksomhedsbeskattet af.

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Selvstændig

Indlæg af mh1 » 28.02.2016 14:53:28

Du må kunne betragtes som arbejdstager i EU-rettens forstand, når nedenstående er reglen (fra su.dk):

"Eksempel 7 – selvstændig erhvervsdrivende
En litauisk statsborger er ved siden af sit studium i Danmark selvstændigt erhvervsdrivende og søger SU. Virksomheden er nystiftet, og han bruger mange arbejdstimer, men holder ikke regnskab med dem. Vi beder ham indsende momsindberetninger, fakturaer og regnskab, der kan dokumentere, at han er økonomisk aktiv i sin virksomhed. Vi kan af hans dokumentation se, at han har haft økonomisk aktivitet i sin virksomhed, der svarer til en indkomst på cirka 5.000 kroner hver måned, og vi vurderer, at han kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende efter EU-retten og kan modtage SU."

Du kan formodentlig dokumentere mindst så megen økonomisk aktivitet.
mh
Rådgiver for ÆUG

soerenchr

Indlæg af soerenchr » 28.02.2016 19:22:00

Tak for svaret.
Ja det vil jeg sagtens kunne fremvise dokumentation for.
Det er også hvad jeg vil mene at jeg er.

De skriver også:
Bemærk, at vi med formuleringen ”arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende”, mener personer, der ifølge EU-retten kan betragtes som arbejdstagere. Læs mere via linket i boksen.

Vi har vel retten allerede nu, men det vil vel sige vi skal sende al den dokumentation vedr. opholdet i Sverige, som vi allerede har sendt til statsforvaltningen? Eller skal vi det alligevel selvom vi søger efter opholdskortet kommer?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.02.2016 11:58:52

Søg nu, det kan spare tid. Og ja, vedlæg den samme dokumentation, så mangler der formodentlig ikke noget.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar