Hvornår skal vi gifte os?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nydam

Hvornår skal vi gifte os?

Indlæg af Nydam » 26.02.2016 17:12:33

Hej

Jeg er i tvivl om hvornår det er bedst at gifte sig i processen med at flytte til Sverige. Min kæreste og jeg overvejer følgende scenarie:

Jeg flytter til Sverige d. 1. april og er studerende og arbejdstager i Danmark, så jeg tæller som en person med tilstrækkelige midler.

Omkring midt Juni rejser min jordanske kæreste til Danmark, hvor jeg møder ham, og vi gifter os. (Vi har ansøgt om vielsen mens jeg stadig bor i Danmark). Derefter rejser vi sammen til Sverige og søger om et opholdskort til ham.

I "regnskabet" med hvor mange måneder jeg har boet i Sverige (ift. at søge om at rejse hjem til Danmark efter ca. 6 mdr) tæller de to måneder (april og maj), hvor jeg har boet i Sverige inden vi blev gift så?

Tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvornår skal vi gifte os?

Indlæg af mh1 » 26.02.2016 21:20:34

Ja, i forhold til at DU har haft et reelt ophold.

Men sørg for at der ikke er tvivl om at I har 'etableret familieliv' (det, der giver ret til at få ægtefællen med). Det skulle være OK med ca. 4 mdr. for at godtgøre det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nydam

Indlæg af Nydam » 27.02.2016 12:23:44

Ok, tusind tak.

Er det nok at vi lever der sammen i 4 måneder, eller skal jeg gerne have været der lidt længere, når jeg er "person med tilstrækkelige midler" og altså grænsegænger?

Tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.02.2016 17:52:16

Det er DIG, der skal have haft 'reelt ophold' og der siger tommelfingerreglen ca. 6 mdr.

For at kunne få din ægtefælle med, skal I have nået at 'etablere familieliv'. Det kan man godt på 4 mdr. - 3 mdr. vil være i underkanten, fordi det ca. svarer til længden af et visumophold, og derfor kan falde ind under 'ferieophold'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar