Forsørgelsesgrundlag, arbejdsgang og muligheder for arbejde til min kommende mand - Malmö?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kaa

Forsørgelsesgrundlag, arbejdsgang og muligheder for arbejde til min kommende mand - Malmö?

Indlæg af Kaa » 11.02.2016 15:46:16

Opklarende så er mine aktuelle forhold, at min forlovedeog jeg ikke er gift, men at vi regner med at søge opholdskort til ham i Malmö og bo der sammen. Han er aktuelt i hjemlandet.

Det er ikke sikkert, at vi vil søge videre mod Danmark senere, da der er gode muligheder for job til mig i Sverige, og fordi det er en rar tanke med en ny, fælles platform.

Jeg er studerende og færdig med min uddannelse i januar 2017, men modtager et særligt tillæg til min SU, som jeg allerede har fået svar på, jeg kan medbringe til Sverige, og fra en anden i en tilsvarende situation, der modtager samme tillæg, har jeg fået forklaret, at det hos hende har været nok til at dække forsørgelseskravet. Jeg kan grundet handicap ikke varetage et studiejob. Min kæreste er inder, uuddannet og ønsker på sigt at arbejde/uddanne sig i Sverige. Der er dog nogle spørgsmål, som min kontakt ikke kan svare mig på, så måske kan nogen herinde:

1) Som jeg forstår reglerne, så skal jeg ikke betale skat af SU i Sverige – er dette korrekt, eller skal der særlige forhold til, for at man er skattefritaget? Jeg forsøger at regne på, om jeg dækker 2xmindste svenske overførselsindkomst, og det virker som om, at jeg gør det, med det tillæg jeg får til min danske su (over dobbelt-sats).
OBS: Jeg har selv fundet delvist svar her, hvis andre kan bruge det:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648059

2) Vil vi realistisk set kunne nå at gifte os, flytte til Sverige og anmode om opholdskort under et 3-måneders besøgsvisum til Danmark, og i så fald, må min mand på dette tidspunkt blive til opholdskortet er udstedt? ... eller skal der mere til? Jeg forstår det som om, at dette er tilfældet – er det korrekt? Jeg kan ses, at det næppe kan nås at modtages indenfor de 3 måneder, hans visum rækker. :P

3) Jeg kan læse mig frem til, at min forlovede (og på det tidspunkt mand) i princippet gerne må arbejde, mens han venter på opholdskortet, men at det i praksis kan være meget svært at finde job, da arbejdsgiver risikerer en bøde, i tilfælde af, han ikke får opholdskort. Dog har en i mit netværk tilbudt ham en mulig ansættelse. Han vil kunne arbejde hjemmefra, da det er IT-arbejde, men virksomheden ligger i Danmark. Er dette en mulighed eller må han kun arbejde i Sverige?

4) Er der nogen, jeg må skrive privat til med alle mine dumme spørgsmål, som jeg har svært ved at finde svar på herinde, og som vil "tage mig lidt i hånden"? Det kan både være her eller på Facebook. Jeg er ikke ubegavet, og jeg kan også godt læse, men jeg bliver simpelthen så nervøs og usikker på alt, hvad der har med det her at gøre. Jeg læser svensk i rimelig begrænset omfang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forsørgelsesgrundlag, arbejdsgang og muligheder for arbejde til min kommende mand - Malmö?

Indlæg af mh1 » 11.02.2016 21:56:17

1) da den svenske udgave af SU er skattefri, så er den danske også.

2) hvis du opfylder kravet om at have tilstrækkelige midler, har din - til den tid - ægtefælle ret til at blive i Sverige, så snart ansøgningen om opholdskort er indleveret. Dog må han så ikke rejse uden for Sverige, før han faktisk har opholdskortet i hænde.

3) Der gælder det samme som hvis arbejdet skulle udføres i Sverige.

4) ...
mh
Rådgiver for ÆUG

Kaa

Re: Forsørgelsesgrundlag, arbejdsgang og muligheder for arbejde til min kommende mand - Malmö?

Indlæg af Kaa » 11.02.2016 22:48:20

Hej mh, og tak for svar! :)

Men som jeg forstår det på Skats hjemmeside, vil jeg skulle (fuldt) beskattes i Danmark. Er det så heller ikke korrekt?

Og tak for de andre svar også :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.02.2016 14:45:36

Jeg mener at dette også gælder, når man får dansk SU til en dansk uddannelse, og under uddannelsen flytter til udlandet. Det skyldes dobbeltbeskatningsaftalen ml. DK og Sverige. Andre har prøvet det:

"Hvis du allerede bor i udlandet, inden du begynder at studere, og du ikke er flyttet til udlandet med det formål at studere, kan du bede om en skattefritagelse til din SU. Du skal skrive til SKAT og bede os om at lave en skattefritagelse til Styrelsen for Videregående Uddannelser. Du kan sende anmodningen via TastSelv under Kontakt/Send e-mail/Skat-udlandsforhold/Anmodning om skattefritagelse.

Når din SU er skattefri, skal du huske at selvangive dette på TastSelv. Se hvordan under afsnittet Sådan selvangiver du."

Men kontakt da SKAT og få helt klar besked.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kaa

Indlæg af Kaa » 13.02.2016 23:20:27

Mange tak, mh!

Jeg skriver til dem. Jeg ser, at de har 20 dages svartid, så jeg strikker lige en grundig e-mail sammen i morgen, så jeg er sikker på at få den formuleret rigtigt og ordentligt i første omgang.

Besvar