Hej
Jeg har forsøgt at finde svar på et simpelt spørgsmål men kan ikke finde det.
Hvis man er fået et opholdskort efter EU-reglerne. Hvor længe må man så forlade landet uden at miste retten til at bo i DK?
Det eneste jeg umiddelbart kan finde er at man skal opfylde betingelserne for ikke at miste kortet.
Hvis man er skilt eller ægtefællen er død/udrejst, så får man lov til at blive i DK, og man må blot ikke være væk fra DK mere end 12 mdr af gangen.
Hvis man søger permanent efter 5 år, så må man ikke have været bortrejst mere end 6 mdr om året, og et enkelt ophold på op til 12 mdr med særlig grund.
Men hvad hvis man nu ikke er skilt og parret har lyst til at rejse 8-9 mdr til ægtefællens land på en lang ferie?
Umiddelbart tænker jeg jo at reglen med de max 12 mdr burde gælde alle...og ikke kun de fraskilte, men det står ikke specifikt i loven. Jeg er med på at det kan forlænge tiden indtil man kan få permanent opholdskort, da man skal have været i DK "uafbrudt i 5 år".
Er der nogen der ved hvad praksis er?
Udlandsophold....
-
aaron_ramsey
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Re: Udlandsophold....
Hvis du har begrænset 5 års ophold, så må du opholde dig sammenlagt 6 måneder udenfor Danmark. Jeg ved dog ikke, om det gælder et langt ophold á 6 måneder, eller om det er midlertidige ophold. Der står følgende i Notat om tidsubegrænset ophold efter opholdsdirektivet:
Andre forslag til fortolkning? Erfaringer?
Jeg søger også gerne et endegyldigt svar på dette. Man må formode, at du må opholde dig 6 måneder om året udenfor Danmark, så længe du ikke opsiger din bopæl vel og mærke. Jeg kan ikke se hvad forskellen skulle være, om du rejser 6 gange á en måned eller én gang á seks måneder.Dog fremgår det af artikel 16, stk. 3, at opholdets uafbrudte karakter ikke berøres af midlertidige fravær, der ikke tilsammen overstiger seks måneder om året, og heller ikke af fravær af længere varighed på grund af værnepligt eller af ét fravær på højst 12 måneder af vægtige grunde som f.eks. graviditet og fødsel, alvorlig sygdom, studier eller erhvervsuddannelse eller udstationering i et andet EU-land eller i et tredjeland.
Andre forslag til fortolkning? Erfaringer?