Først tak for et rigtig godt forum og glædelig jul til jer. Og specielt tak til dig Skaanebo for tidligere, at have givet mig et par råd
Jeg håber, at her er en, der gerne lige vil hjælpe mig med dette. Jeg står nemlig pt, og er ved at flytte ud af min lejlighed i DK. Skal være ude af min danske lejlighed 4 januar. Jeg har nemlig langt om længe fået et værelse i Malmø, som jeg har betalt til siden 1 november. Så grunden til at jeg skriver dette her lige netop nu er, at min plan er, at jeg nu her på mandag den 14 december vil køre til Malmø og søge om det svenske CPR nummer på Skatteverket.
Men - så begynder alle tankerne, følelserne og nervøsiteten lige pludselig at komme op her i weekenden, i takt med, at jeg sidder og læser mere og mere herinde.Grunden til dette er jo, at jeg ikke bor der endnu, så jeg vil jo ikke kunne vise dem alle mulige kvitteringer på køb af mad osv i Malmø. Ej heller transport frem og tilbage. Det eneste jeg kan dokumentere er, at jeg har fået mit værelse, og at jeg skal bo der og allerede betaler husleje i Malmø.
Jeg vil gerne derover på mandag for at komme i gang med næste skridt og få det hele sat i gang - og dermed få svensk CPR nummer. Men kan det allerede her give mig problemer, at jeg jo - selvfølgelig - ikke allerede nu har en masse kvitteringer osv?
En anden nervøsitet jeg pludselig har lidt i mig er, at jeg har virksomhed i Danmark. Jeg kunne se i en anden debat, at de havde spurgt til en om, hvor mange dage de skulle overnatte i Danmark. Så her tænker jeg, at det er vigtigt, at jeg fra starten siger det korrekte. Sandheden er, at det kan varrierer lidt fra uge til uge. Der kan være uger, hvor jeg ikke har behov for at tage til Danmark, men samtidig kan der også være uger, hvor jeg arbejder meget i Danmark. Men hvad skal jeg så sige for ikke at skyde mig selv i forden?
Grunden til at jeg er så glad for, at jeg fik mit værelse i netop Malmø er, at jeg godt kan køre til min arbejdsplads på ca 5 timer. Kommer til at bo i Malmø men mit firma er i Aalborg. Det er jo ca 5 timers kørsel hver vej, så jeg tænker, at jeg vil være på arbejde i Aalborg gennemsnitligt 3 gange om ugen, og så resten af tiden i Malmø. Men kan dette give problemer? Er det bedre, at jeg siger til dem, at jeg stort set aldrig skal være i Danmark, da jeg kan ordne alt administrativt fra Sverige?
Som udgangspunkt vil jeg køre derover på mandag. Medbringe kontrakt til mit værelse i Malmø. Kontrakten til værelset skulle jeg også få på mandag af udlejeren, som jeg deler lejligheden med. Dernæst har jeg tænkt mig at købe noget bevis på, at jeg skal med toget, da det alt andet lige er billigere end bilen. Dvs. at det jeg har at give dem på Skatteverket er en lejlighedskontrakt samt evt det tog transport bevis. Indtil videre har jeg dog taget bilen derover hver gang, men noget tyder måske på, at det er bedre med toget.
Min frygt er så, at de vil se alle kvitteringerne, hvilket jeg jo ikke kan allerede nu. Dernæst er min er frygt det med, hvor meget jeg "må" arbejde i Danmark, da de jo nok ikke mener, at jeg kan køre til og fra Malmø/Aalborg hver dag. Det kan jeg dog i teorien godt, hvis jeg kørte fra Malmø kl 06 om morgenen, ville jeg være på min arbedsplads i Aalborg ca kl 11-12 stykker.. Kunne så arbejde til kl 18 og tage tåget tilbage til Malmø... Kan det mon blive et problem? Burde jeg på en måde flytte min adresse til København? Evt få et kontor i København, således at mit arbejde er tættere på Malmø? Vil de ikke tro mig, at jeg kører til Aalborg mon?