Hej jeg håber at finde svar på mit spørgsmål her
Min man har været i DK i 2år, og der jeg har fået kontanthjælp i 4 måneder blev der nægtet at forlænget hans opholdstilladelse, vi har klaget over det og ventet på svaret. Mit spørgsmål er må han rejser til Sverige nu? Jeg har en søster i Sverige som skal leje et lejlighed for at fremlejer den til mig må vi det? Jeg skal søge efter svensk regler er der noget krav vi skal tage hensyn til når vi skal søge?
Jeg håber at får svar hurtigst muligt...
Tak
Flytte til Sverige
Re: Flytte til Sverige
For at gøre brug af EU-regler i Sverige, skal I have en ordnet økonomi. Din mand skal desuden have gyldig opholdstilladelse i DK for at kunne rejse ind i Sverige, da der er indført paskontrol.
-
Linaayoub441
Vi skal søge efter svensk regler ikke EU regler, er der også økonomisk krav for det? Desuden min mand har dansk kørekort kan han ikke bruge den som Nationalt ID
Nej, dansk kørekort siger intet om din mands lovlige eller ulovlige ophold eller hans nationalitet.
Og hvis I ønsker at søge efter svenske regler, bør han søge om opholdstilladelse fra sit hjemland, mens du bor i Sverige. Vær i øvrigt obs på, at svenskerne er i færd med at ændre lovgivningen efter nationale regler, således at man i 2016 skal dokumentere, at man kan forsørge sig selv. Så det vil ikke være nogen fordel i den forbindelse at søge efter svenske regler.
Og hvis I ønsker at søge efter svenske regler, bør han søge om opholdstilladelse fra sit hjemland, mens du bor i Sverige. Vær i øvrigt obs på, at svenskerne er i færd med at ændre lovgivningen efter nationale regler, således at man i 2016 skal dokumentere, at man kan forsørge sig selv. Så det vil ikke være nogen fordel i den forbindelse at søge efter svenske regler.