Psykologhjælp til hustru
Psykologhjælp til hustru
Hej. Vi søgte om FS via EU-reglerne for ca 3 måneder siden efter 2 år i England.
Min kone har det ret hårdt for tiden, og jeg at hun kunne få meget ud af at se en psykolog. Pengene er dog meget begrænset da vi lever af min nedsatte førtidspension.
Findes der mon nogle muligheder for at hun kan se en engelsk talende psykolog eller lignede gratis eller billigt? Meget gerne nu, ellers evt efter vores FS er færdigbehandlet.
Tak
Min kone har det ret hårdt for tiden, og jeg at hun kunne få meget ud af at se en psykolog. Pengene er dog meget begrænset da vi lever af min nedsatte førtidspension.
Findes der mon nogle muligheder for at hun kan se en engelsk talende psykolog eller lignede gratis eller billigt? Meget gerne nu, ellers evt efter vores FS er færdigbehandlet.
Tak
Re: Psykologhjælp til hustru
I behøver ikke at vente på opholdskortet, førend din kone kan blive folkeregistreret og dermed få sig det gule sundhedskort.
Jeg burde nok have nævnt at hun er amerikansk statsborger. Det gør vel en forskel?
Statsborgerskab er jo uden betydning, hvis I har søgt efter EU-regler, fordi du som dansk har boet i et andet EU/EØS-land.
Okay. Det er absolut ikke hvad Statsforvaltning og flere kommuner har fortalt mig. Hvordan gør vi så det?
Jeg ringede til Glostrup Kommune, og de sagde at der skal foreligge en opholdstilladelse før hun kan folkeregistreres. Jeg spurgte om det gjorde en forskel at vi er her under EU-retten/fri bevægelse og han sagde at det ingen forskel gjorde.skaanebo skrev:Statsborgerskab er jo uden betydning, hvis I har søgt efter EU-regler, fordi du som dansk har boet i et andet EU/EØS-land.
Jo, det gør bestemt en forskel. Ærgerligt de ikke kender loven.
Ja jeg må indrømme at jeg synes det er ret vildt hvor lidt de enkelt kommuner ved, og hvor meget det begrænser os. Jeg har brugt 1½ md. på at få hende ind på den danskundervisning hun har ret til, men det lader heller ikke til at det sker før vi får vores FS.
Men hvad kan jeg ellers gøre? Vil de måske kunne hjælpe med de inde ved den gratis retshjælp?
Jeg var i går aftes inde ved retshjælpen både mht. min kones ret til sygesikring og også mht. danskundervisning, her mens vores FS-EU behandles hos Statsforvaltningen. Af alt det de kunne finde kunne de ikke finde noget grundlag for at hun burde kunne få CPR-nr inden hun får opholdskort via FS-EU. De mente dog bestemt at hun burde have ret til danskundervisning pga. hvad der står i Loven om danskundervisning til fremmede. Så forhåbentlig sker der snart noget der. Men hvad er grundlaget for at hun burde kunne få CPR-nr?