Kontanthjælp til ægtefælle, kan opholdstilladelsen fratages?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NannaKeskin

Kontanthjælp til ægtefælle, kan opholdstilladelsen fratages?

Indlæg af NannaKeskin » 17.09.2015 17:42:28

Hej, jeg har et spørgsmål vedr. kontanthjælp. Min mand og jeg er familiesammenført efter EU-regler, og min mand har søgt arbejde siden han fik sit opholds kort i maj måned. Jeg har arbejdet i Tyskland, da vi boede der sammen i et år før vi kom til Dk. Nu er jeg studerende og har et studiejob, men jeg har ikke haft ret meget arbejde på det sidste. Derfor vil min mand gerne søge kontanthjælp, men da vi var inde på Ydelsescentret Sagde de at det kunne have betydning for hans opholdstilladelse, som muligvis kunne blive frataget. Men de Var ikke sikre på den konkrete lovgivning på området. Er der nogen derude der har styr på det? Jeg har selv læst og læst, men har ikke hørt om dette. Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe! Mvh Nanna.

skaanebo

Re: Kontanthjælp til ægtefælle, kan opholdstilladelsen fratages?

Indlæg af skaanebo » 17.09.2015 17:51:57

Når du har været arbejdstager i Tyskland, er der ingen problemer i at søge kontanthjælp.

NannaKeskin

Indlæg af NannaKeskin » 17.09.2015 18:38:48

Okay tusind tak for det hurtige svar! Ved du hvor i lovgivningen jeg kan finde det? Ville gerne læse hvad der står så jeg kan forklare det til dem på ydelsescenteret. :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.09.2015 19:12:54

Du kan læse, hvad der står i brevet, I modtog fra Statsforvaltningen i sin tid om din status som arbejdstager.

NannaKeskin

Indlæg af NannaKeskin » 18.09.2015 08:15:11

Mange tak. Ja jeg har været arbejdstager i et andet EU-land. Men bare lige for at være sikker, jeg har fundet dette på Ny i Danmark, det må være det der afgør det:

"Der stilles ikke krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder (økonomisk aktiv) eller som pensioneret arbejdstager/selvstændig erhvervsdrivende/tjenesteyder (pensioneret økonomisk aktiv), ved ansøgning om familiesammenføring efter EU-retten i Danmark skal dokumentere, at pågældende kan forsørge sin ægtefælle/samlevende, sine børn under 21 år og ægtefællens børn under 21 år (kernefamiliemedlemmer). Dette gælder uanset, om pågældende for eksempel modtager kontanthjælp i Danmark."

Besvar