Hej
Er der nogen der nogenlunde har styr over den forvirring som hersker i Danmark vedr. familiesammenføring og EU-regler og som eventuelt kan hjælpe mig med følgende spørgsmål?
Siden 05.2004 har jeg boet i Tyskland med min kone og to børn, vi har fået begrænset opholdstilladelse i 5 år men i 05.2009 får vi automatisk ubegrænset opholdstilledelse.
I alle disse år har jeg stort set arbejdet i Danmark bort set fra en periode fra 2.09.2006 til 14.12.2006, som afdelingsleder i en danskbutik i tyskland. Siden 15.12.2006 har jeg haft beskæftigelse i Danmark.
Vi kunne godt tænke os at flytte tilbage til Danmark, spørgsmålet er så om vi bare kan flytte tilbage eller skal vi vente til vi har opnået en ubegrænset opholdstilledelse i 2009 og om det har en betydning at jeg har arbejdet en periode i Tyskland?
Ser frem til at høre fra Jer, Tak.
Brug for hjælp
Det har nok snarere betydning, at du arbejder i Danmark, selv om du bor i Tyskland. Den danske regering har nemlig hidtil ikke anerkendt danske grænsegængere som EU-borgere. En dansker som bor i Sverige, men arbejder i Danmark, kan i øjeblikket ikke benytte EU-reglerne til at opnå familiesammenføring i Danmark, så det samme må jo gælde for en dansker, der bor i Tyskland, men arbejder i Danmark.
Det er et godt spørgsmål, om der er nogen form for 'forældelsesfrist', når du for 2 år siden arbejdede i Tyskland, men nu arbejder i Danmark, selv om du fortsat bor i Tyskland. Det aner jeg simpelthen ikke. I kan jo gøre det, at I kan blive boende i Tyskland og indgive ansøgning efter EU-reglerne i Danmark hos enten Udlændingeservice eller statsforvaltningen og så vente på, at de træffer en afgørelse. Så risikerer I i hvert fald ikke, at din ægtefælle mister sin tyske opholdstilladelse, hvis I får afslag, for så kan I jo bare blive boende i Tyskland og skal altså ikke ud i at søge om en ny tysk opholdstilladelse, hvis I får afslag i Danmark.
-
fundiver199
Enig med Skaanebo. Jeg kender heller ikke til fortilfælde, som kan belyse, om der er nogen "forældelsesfrist" m.h.t. hvor længe siden det må være, at man har arbejdet i et andet EU-land. Hvis du allerede var flyttet tilbage til Danmark for 2 år siden vil jeg tro, at din sag stod ret dårligt. Men i og med at du stadig bor i Tyskland stiller sagen sig noget anderledes, og jeg synes faktisk også, at det kunne være et forsøg værd for jer simpelthen at indlevere en ansøgning og se, hvad der sker.
Får I så et afslag, ja så må du jo bare finde dig endnu et job i Tyskland til ære for Informationsminister Birthe El-Saeed Sahaf samt Prins Udlændingeservice. Regn med 10 ugers arbejde i Tyskland denne gang - og så skulle den så absolut være hjemme.
I vil intet opnå ved at blive boende i Tyskland til din kone har fået en permanent opholdstilladelse - en sådan gør hverken fra eller til, hvis I ønsker at flytte til Danmark. Kun hvis hun har opnået tysk statsborgerskab, vil I være bedre stillede, end I er nu.
Får I så et afslag, ja så må du jo bare finde dig endnu et job i Tyskland til ære for Informationsminister Birthe El-Saeed Sahaf samt Prins Udlændingeservice. Regn med 10 ugers arbejde i Tyskland denne gang - og så skulle den så absolut være hjemme.
I vil intet opnå ved at blive boende i Tyskland til din kone har fået en permanent opholdstilladelse - en sådan gør hverken fra eller til, hvis I ønsker at flytte til Danmark. Kun hvis hun har opnået tysk statsborgerskab, vil I være bedre stillede, end I er nu.