Hej allesammen! Jeg er ikke etnisk dansker, men har Dansk statsborgerskab. Min hustru har Polsk statsborgerskab. Hun er her i Danmark med mig, hun fik opholdstilladelse fra statsamtet pga. egne midler. Vi fik en dejlig datter i april i år:)
Jeg/vi er blivet træt af Dansk regering. Vi føler os ikke rigtig velkommne i det her land længere. Det siger jeg fordi dansk folkeparti og Venstre er jo folkets vælg, og dansk folkeparti er for mig en ægte racistisk parti, men det er folk ligeglade med, åbenbart. Så derfor, vil vi heller have at vores datter opvoksor i et andet land..
Er der nogen som kan forklare hvad er det vi skal gør når vi flytter til Sverige? Skal man først finde lejlighed? Kan vi så bare blive i Sverige mens vi venter på deres opholdstilladelse? Har vi mulighed at få social bidrag indtil vi finder arbejde? Skal man betale for sprogundervisning?
På forhånd Tak, Emir
Hjælp med at flytte til Sverige
Hjælp med at flytte til Sverige
Det er ikke til at forstå at så mange danskere stemmer på Pia.
Ja, skaf først et sted at bo i Sverige. Da I begge er EU-borgere, kan I uden videre flytte til Sverige. Du som er dansk har en særlig rettighed i henhold til de nordiske konventioner, og her stilles der således slet ingen krav. Din polske kone skal derimod kunne dokumentere, at hun kan forsørge sig selv. Flytning fra Danmark til Sverige sker ved, at I henvender jer på nærmeste afdeling af Skatteverket og medbringer pas og evt. papir på jeres nye adresse. Efter cirka 2 uger kommer jeres nye svenske personnr. med posten. Velkommen til Sverige og et land, hvor man heldigvis har et helt andet syn på indvandrere 
P.S. Al undervisning i svensk er gratis. Socialhjælp er lidt mere kompliceret, da der som nævnt stilles økonomiske krav til din polske kone, for at hun kan bosætte sig i Sverige.
P.S. Al undervisning i svensk er gratis. Socialhjælp er lidt mere kompliceret, da der som nævnt stilles økonomiske krav til din polske kone, for at hun kan bosætte sig i Sverige.
Tak for dine meget klare svar
Hvordan skal min kone bevise at hun kan forsørge sig selv, er det nok at hun har f.eks. 30.000 kr på konto?
Hvordan er priser derop, jeg ved folk siger at biler og boliger er billigere, men hvor meget billigere?
Hvad med fødevare priser?
Får man børnetilskud? Altså det som man her i DK får hver kvartel.
Er du helt sikker på at min kone kan blive der, hvis hun beviser at hun har nok penge?
Får man ikke meget lavere løn i Sverige i forhold til DK?
Bor du i Sverige?
Ja, hvis du bare svare på nogen af dem, så er jeg glad
Vh Emir
Hvordan skal min kone bevise at hun kan forsørge sig selv, er det nok at hun har f.eks. 30.000 kr på konto?
Hvordan er priser derop, jeg ved folk siger at biler og boliger er billigere, men hvor meget billigere?
Hvad med fødevare priser?
Får man børnetilskud? Altså det som man her i DK får hver kvartel.
Er du helt sikker på at min kone kan blive der, hvis hun beviser at hun har nok penge?
Får man ikke meget lavere løn i Sverige i forhold til DK?
Bor du i Sverige?
Ja, hvis du bare svare på nogen af dem, så er jeg glad
Vh Emir
Det er ikke til at forstå at så mange danskere stemmer på Pia.
Ja, som mit brugernavn antyder, bor jeg i Skåne
Om 30.000 DKK er nok for at blive anset som formueende, skal jeg ikke kunne sige, men det er jeg ikke så sikker på. Der skal nok stå lidt mere på kontoen. Men spørg Migrationsverket. Du kan også læse mere om reglerne og praksis på Migrationsverkets hjemmeside, www.migrationsverket.se - læs især afsnittet om "EU/EES-medborgare".
Hvis du som er dansk har et job eller en formue, og I er ægtefæller, vil de givetvis se på jeres økonomi samlet, og så burde der ikke være nogen problemer. Så kan din kone få et EU-opholdsbevis på baggrund af dit arbejde eller din formue, og altså ikke fordi hun selv har et arbejde eller en formue.
Ja, Sverige er alle velfærdssamfunds moder. Det var her, den nordiske velfærdsmodel blev født, så naturligvis har man børnetilskud af forskellig slags, ligesom alle børn får mad i skolen, fx. I kan læse mere om forskellene mellem Danmark og Sverige hos www.oresinddirekt.com - Tilskud søges hos Försäkringskassan, www.forsakringskassan.se
Generelt er prisniveauet i Sverige ca. 20% billigere end i Danmark. Det skyldes bl.a. en lavere moms på fødevarer. Boliger er også generelt billigere, ligesom biler i snit er 180% billigere end en tilsvarende model i Danmark, så alt i alt vil jeres leveomkostninger være lavere end i Danmark. Lønninger i Sverige er generelt også lavere end i Danmark, men skattesystemet er skruet lidt anderledes sammen, så det kan være lidt kompliceret at sammenligne direkte. Her i Skåne, hvor der bor rigtig mange danskere, arbejder de fleste i Danmark, fordi de dermed scorer det bedste af to verdener - høj dansk løn og lave svenske leveomkostninger.
Om 30.000 DKK er nok for at blive anset som formueende, skal jeg ikke kunne sige, men det er jeg ikke så sikker på. Der skal nok stå lidt mere på kontoen. Men spørg Migrationsverket. Du kan også læse mere om reglerne og praksis på Migrationsverkets hjemmeside, www.migrationsverket.se - læs især afsnittet om "EU/EES-medborgare".
Hvis du som er dansk har et job eller en formue, og I er ægtefæller, vil de givetvis se på jeres økonomi samlet, og så burde der ikke være nogen problemer. Så kan din kone få et EU-opholdsbevis på baggrund af dit arbejde eller din formue, og altså ikke fordi hun selv har et arbejde eller en formue.
Ja, Sverige er alle velfærdssamfunds moder. Det var her, den nordiske velfærdsmodel blev født, så naturligvis har man børnetilskud af forskellig slags, ligesom alle børn får mad i skolen, fx. I kan læse mere om forskellene mellem Danmark og Sverige hos www.oresinddirekt.com - Tilskud søges hos Försäkringskassan, www.forsakringskassan.se
Generelt er prisniveauet i Sverige ca. 20% billigere end i Danmark. Det skyldes bl.a. en lavere moms på fødevarer. Boliger er også generelt billigere, ligesom biler i snit er 180% billigere end en tilsvarende model i Danmark, så alt i alt vil jeres leveomkostninger være lavere end i Danmark. Lønninger i Sverige er generelt også lavere end i Danmark, men skattesystemet er skruet lidt anderledes sammen, så det kan være lidt kompliceret at sammenligne direkte. Her i Skåne, hvor der bor rigtig mange danskere, arbejder de fleste i Danmark, fordi de dermed scorer det bedste af to verdener - høj dansk løn og lave svenske leveomkostninger.