Spørgsmål 1:
Min kone og jeg flyttede til Sverige d. 3/6 og indgav ansøgning folkebogföring og opholdskort samme dag. Pga ferie I skatteverket, har vi først nu indleveret udfyldt spørgeskema til skatteverket.
Vi har også fået brev fra migrationsverket som skriver at hvis jeg er folkebogfört skal de bruge mit svenske personbevis, kopi af pas og bevis for pendling til job I DK. De skriver at de senest skal have oplysningerne d. 10/8.
Så vidt jeg kan læse skal man efterfølgende søge om personbevis når man har fået personnummeret. Nogen der ved hvor hurtigt man normalt får personbeviset?
Hvad sker der hvis jeg ikke når at få beviset inden deres frist?
Er det i så fald bedst at sende det andet og evt. kun personnummeret til dem inden fristen?
Spørgsmål 2:
Skal min kone, som søger opholdskort, registreres på skatteverket eller sker det automatisk når hun får opholdskortet? Vi har jo oplyst I ansøgningen til migrationsverket at hun bor sammen med mig på den svenske adresse, men får hun så også et personnummer?
Jeg skrev I flyttemeldingen til skatteverket, at det kun var mig der flyttede og ikke min kone, da jeg frygtede der opstod problemer når hun jo ikke på det tidpunkt havde søgt om opholdskort. Var dette forkert?
Spørgsmål 3:
Vi har ikke gjort noget ift. forsikringskassen endnu. Så snart jeg har mit personnummer, sender jeg ansøgning til dem, for at søge om at beholde min sociale sikring I DK, da jeg beholder mit job I DK, hvor jeg også arbejder I Tyskland indimellem.
Men hvad med min kone, skal hun kontakte forsikringskassen for at blive sikret der og er det I så fald efter at hun får opholdskortet?
På forhånd tusind tak.
Tidsdilemma Sverige flytning
Re: Tidsdilemma Sverige flytning
1. Personnr. er nok i første omgang.
2. Nej, det sker ikke automatisk. Din kone skal en tur ned på Skatteverket og melde sin flytning til Sverige. Og det kan hun gøre helt uafhængigt af, om hun har fået opholdskort eller ej. Dog er det en fordel at vente, indtil du har fået dit svenske personnr.
3. Når du er grænsegænger, skal din kone socialforsikres i Danmark, så længe hun ikke selv er arbejdstager i Sverige. Dvs., det er Borgerservice/Udbetaling Danmark I skal kontakte for at din kone kan få udstedt det blå sundhedskort, som er obligatorisk for at få opholdskort udstedt hos Migrationsverket. Kontakt evt. Øresunddirekt for vejledning om alt vedr. livet som grænsegænger.
2. Nej, det sker ikke automatisk. Din kone skal en tur ned på Skatteverket og melde sin flytning til Sverige. Og det kan hun gøre helt uafhængigt af, om hun har fået opholdskort eller ej. Dog er det en fordel at vente, indtil du har fået dit svenske personnr.
3. Når du er grænsegænger, skal din kone socialforsikres i Danmark, så længe hun ikke selv er arbejdstager i Sverige. Dvs., det er Borgerservice/Udbetaling Danmark I skal kontakte for at din kone kan få udstedt det blå sundhedskort, som er obligatorisk for at få opholdskort udstedt hos Migrationsverket. Kontakt evt. Øresunddirekt for vejledning om alt vedr. livet som grænsegænger.