Hej, jeg har forsøgt at søge i forum efter et lign spørgsmål uden held.
Jeg er dansk og min kone filipinsk, vi bor i Barcelona, Spanien.
Min kone føder snart her i Spanien. Vi skal bruge dansk pas til barnet hurtigst muligt da vi skal til konens hjemland på visit når barnet er født.
Jeg kan forstå der er to muligheder for at den nyfødte kan få dansk pas:
1.Vi kan aftale tid og møde personligt op på ambassaden i madrid.
2. vi kan få pas hos borgerservice i danmark.
Det vil være meget nemmere og billigere for os at tage til Danmark end til Madrid.
Mit spørgsmål er:
-hvordan kan barnet rejse med til Danmark uden at ha et pas?
-Skal borgerservice se en oversat Spansk fødselregistrering?
På forhånd tak!
pas til barn født i udlandet
Re: pas til barn født i udlandet
Der findes ingen undtagelser for pas regler for nyfødte, så reelt har i kun en mulighed, og det er at tage til Madrid.
Eller gøre det ulovligt, men det kan ske at blive meget dyre end bare at tage til Madrid.
Eller gøre det ulovligt, men det kan ske at blive meget dyre end bare at tage til Madrid.
Barnet skal vel også have filippinsk pas.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
"Udløbet eller mistet pas
Ifølge EU-reglerne skal alle rejsende (også spædbørn) have et gyldigt id-kort eller pas for at rejse.
Men hvis du har:
mistet dit pas eller fået det stjålet
opdaget, at dit pas er udløbet under turen
så har EU-landene ordninger til at klare den slags.
Det er dog op til hvert enkelt EU-land at afgøre om og/eller hvornår det giver EU-borgere tilladelse til at rejse ind eller ud af deres territorium uden et gyldigt rejsedokument."
Kun spanske statsborgere kan forvente at få udstedt et pas i lufthavnen.
Det er formodentlig præcis lige så tids- og bøvlkrævende at få et id-kort til baby som at få et pas, så der er næppe nogen vej uden om.
Ifølge EU-reglerne skal alle rejsende (også spædbørn) have et gyldigt id-kort eller pas for at rejse.
Men hvis du har:
mistet dit pas eller fået det stjålet
opdaget, at dit pas er udløbet under turen
så har EU-landene ordninger til at klare den slags.
Det er dog op til hvert enkelt EU-land at afgøre om og/eller hvornår det giver EU-borgere tilladelse til at rejse ind eller ud af deres territorium uden et gyldigt rejsedokument."
Kun spanske statsborgere kan forvente at få udstedt et pas i lufthavnen.
Det er formodentlig præcis lige så tids- og bøvlkrævende at få et id-kort til baby som at få et pas, så der er næppe nogen vej uden om.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svarene!
Jeg blev forvirret af denne tekst, og kan nu se at den kun gælder for folk der blot skal forny deres pas:
http://spanien.um.dk/da/rejse-og-ophold ... elser/pas/
"Du kan også få pas udstedt i Danmark
Pas kan også udstedes af et Borgerservicekontor i kommunerne i Danmark – og det er billigere. Find den ønskede kommune på www.borger.dk og ring på forhånd for åbningstider og tidsbestilling. Oplys at du er bosiddende i udlandet. Husk også at aftale evt. forsendelse."
Dog kan jeg se, når jeg nærlæser, at børn under 12 år også kan ansøge om pas, på konsulatet. Så jeg tror vi prøver det danske konsulat i Barcelona først.
@Skaanebo, ja barnet skal også ha et filippinsk pas. Jeg har endnu ikke læst om deres regler, men eftersom ambassaden ligger her i Barcelona tror jeg ikke det bliver det store problem, men ladosnu se
Jeg siger tak herfra, endnu engang!
Jeg blev forvirret af denne tekst, og kan nu se at den kun gælder for folk der blot skal forny deres pas:
http://spanien.um.dk/da/rejse-og-ophold ... elser/pas/
"Du kan også få pas udstedt i Danmark
Pas kan også udstedes af et Borgerservicekontor i kommunerne i Danmark – og det er billigere. Find den ønskede kommune på www.borger.dk og ring på forhånd for åbningstider og tidsbestilling. Oplys at du er bosiddende i udlandet. Husk også at aftale evt. forsendelse."
Dog kan jeg se, når jeg nærlæser, at børn under 12 år også kan ansøge om pas, på konsulatet. Så jeg tror vi prøver det danske konsulat i Barcelona først.
@Skaanebo, ja barnet skal også ha et filippinsk pas. Jeg har endnu ikke læst om deres regler, men eftersom ambassaden ligger her i Barcelona tror jeg ikke det bliver det store problem, men ladosnu se
Jeg siger tak herfra, endnu engang!