rettigheder ved EU ophold vs selvfinansieret ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MOL

rettigheder ved EU ophold vs selvfinansieret ophold

Indlæg af MOL » 22.05.2015 06:54:00

Hey I kloge hoveder,

jeg har søgt og søgt men uden held, forhåbeligt kan i hjælpe mig med mit spørgsmål.

Min kone og jeg flyttede hertil efter længerevarende udlandsophold. Hun er engelsk statsborger og jeg er dansk.
for at få hende et cpr nummer i en fart tog vi hende ind under at være selvforsørgende og søgte i samme omgang om familiesammenføring.

den selvfinansierede ventetid var ca 3-4 uger hvor vi har ventet 6mdr + på familiesammenføringen.

men den er nu kommet og så er er spørgsmålet, hvad har hun nu af rettigheder ? tænker Kontanthjælp, sygesikring, og hvad der ellers er af tilbud.

det skal siges at hun fra starten tog imod tilbudet om dansk undervisning og det er i fuld gang.

håber det giver mening. på forhånd tak

fundiver199

Re: rettigheder ved EU ophold vs selvfinansieret ophold

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2015 08:23:43

Alle med bopæl i Danmark er dækket af den danske sygesikring. Hverken selvforsørgende EU-borgere eller familiesammenførte må modtage kontanthjælp de første 5 år. Hvis de gør det alligevel, bliver deres opholdstilladelse eller EU-opholdsret som det klare udgangspunkt inddraget.

Den eneste reelle forskel er, at med dansk familiesammenføring er din kone berettiget til SU, hvis hun bliver optaget på en SU-berettiget uddannelse. Det er hun også som EU-borger, men kun hvis hun samtidig er arbejdstager. Hvilket kræver at hun til stadighed arbejder mindst cirka 50 timer om måneden til sædvanlig overenskomstmæssig dansk løn.

Hvis din kone ikke har tænkt at studere i Danmark, eller det ligger flere år ud i fremtiden, er der ingen grund til at bruge tid og penge på at stille bankgaranti, bestå danskprøve osv. for at få en dansk opholdstilladelse ved siden af den EU-opholdsret, hun allerede har.

Besvar