Hjæææælp akut!! Fra Sverige til Spanien. Tidsbegrænset opholdstilladelse.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alko1988

Hjæææælp akut!! Fra Sverige til Spanien. Tidsbegrænset opholdstilladelse.

Indlæg af Alko1988 » 19.05.2015 23:19:27

Hej ÆUG ,

Jeg har fået tilbudt et job i Gibraltar, men hvor jeg så skal bo i Spanien nærmere betegnet "Linea de la Concepcion".
Min arbejdsgiver er et engelsk firma med beliggenhed i Gibraltar. Det er en chance som kun opstår for os engang i livet og derfor vil vi nu til bunds i om det kan lade sig gøre at hun tag med mig derned og bor. Jeg bliver betalt i pund og vil tjene ca. 17000kr Danske kroner efter skat 1700 pund sterling. Og mit firma betaler for min lejlighed i 6måneder efterfølgende køber vi et hus. Lidt om det økonomisk og om det er nok til os 2 dernede i forhold til deres regler?

Sagen er den at jeg og min kone har boet ca. 2 år i Sverige og hun har fået udstedt en tidsbegrænset opholdstilladelse som udløber næste år 2016.

Jeg vil godt have min kone med mig, hvad skal vi gøre i denne situation. Har nemlig hørt at man ikke kan søge i et andet land og jeg ikke kan rejse da jeg så er mere end 90 dage væk fra Sverige. Mister hun sin ret til at få opholdstilladelse i Spanien eller kan man bruge denne svenske til noget? og påvirker det os når vi engang i fremtiden vender tilbage til DK eller Sverige. Hensigten er jo at hun får spansk opholdstilladelse da vi vil bo dernede i mere end de 5 år som er omtalt for at få pas..

Jeg har læst på denne side her: http://www.information.dk/65289 der står under spanien at *Tilknytning: Indvandreren skal have haft ophold i et år. hvad menes der med dette? At inden min kone kommer til overhovedet at kunne søge papirer så skal jeg have boet der i mindst 1 år eller skal hun det for at få lov til at søge overhovedet?
P.s Hun er omfattet af Schengen reglerne med sit bosnisk pas og har ret til 3 måneders indrejse uden visum.
P.s jeg er Dansk statsborger min kone er Bosnisk statsborger og studere i Sverige.

Håber virkelig i vil hjælpe mig med dette, da jeg snart skal til og tage en beslutning om at sige ja eller nej til jobbet.

Mvh: Det fortvivlede par. :/

Alko1988

Re: Hjæææælp akut!! Fra Sverige til Spanien. Tidsbegrænset opholdstilladelse.

Indlæg af Alko1988 » 19.05.2015 23:31:15

Glemte lige og tilføje dette.

P.s på min kones uphållstillstånd kort står der at hun er på (uppskjuten invandrin gsprövning)
og at hun har både uphåll og arbejdstilladelse i Sverige. Det udløber d. 6-12-2016.

Mvh det fortvivlede par :/

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.05.2015 04:40:30

Hvis I flytter, mister din kone sin opholdstilladelse i Sverige.

I Spanien vil du være person med tilstrækkelige midler, når du arbejder i Gibraltar.

Efter ankomst til Spanien, skal du selv søge om opholdsbevis og din kone om opholdskort efter EU-regler. De vil blive udstedt og gælde fem år, hvorefter de gøres permanent.

Regler for spansk statsborgerskab kender jeg ikke.

Vælger I at rejse tilbage til Sverige må I begynde forfra i systemer med opholdskort eller opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.05.2015 08:55:07

Spanien er jo lige som Sverige et EU-land, og derfor gælder retten til fri bevægelighed også i Spanien. Læs under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land".

Som skaanebo skriver, skal din kone starte forfra, hver gang I flytter til et nyt land. Det er den pris, I må betale for at være mobile. Men da hun jo helt automatisk har EU-opholdsret som din medfølgende ægtefælle, er det alene et spørgsmål om noget papirarbejde. Så det er svært at se, hvorfor det skulle være det helt store problem.

Det er i princippet ikke anderledes end, at du også skal søge om et nyt sygesikringsbevis, hver gang du flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark. Du kan ikke vælge at beholde det sygesikringsbevis, som din gamle kommune har udstedt, selvom det ville være det nemmeste for dig.

Besvar