Hvilke rettigheder har min mand i Sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Linemarie

Hvilke rettigheder har min mand i Sverige?

Indlæg af Linemarie » 18.03.2015 14:10:12

Jeg er en 20 årig kvinde og min kæreste og jeg (ikke-europæisk) planlægger at gifte os snart. Derefter har vi planer om at flytte til Sverige, hvor jeg enten vil studere i København eller arbejde i Danmark eller Sverige. På længere sigt vil vi gerne tilbage til Danmark via familiesammenføring.
Jeg kan se at andre også har stillet lignende spørgsmål, men jeg kan ikke finde det specifikke svar jeg mangler til min sag. Det der ligger mig mest på sinde er hvilken form for opholdstilladelse min mand får når vi flytter til Sverige og hvor hurtigt han kan få den. Jeg kan se i andre indlæg, at han har ret til at tage arbejde, men jeg kan også se at andre har haft problemer med bekræftelse af opholdstilladelse og derfor ikke har kunnet tage arbejde i den første lange periode. Det er meget vigtigt for vores tilværelse i Sverige at han også kan tjene penge, derfor er jeg interesseret i al information vedr. dette emne.
MVH Line

skaanebo

Re: Hvilke rettigheder har min mand i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 18.03.2015 14:21:28

Alting bliver jo nemmere, hvis du selv er arbejdstager i Sverige. I så fald kan I søge efter både svenske regler og EU-regler parallelt med hinanden. Ved ansøgning efter EU-regler har din ægtefælle alle rettigheder i Sverige: Dvs. han kan blive folkeregistreret, og når han er folkeregistreret, kan han også arbejde, studere, gå til svenskundervisning, osv.

Hvis du derimod vil være grænsegænger, bliver papirarbejdet lidt mere besværligt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2015 15:01:37

Linemarie skrev:Det der ligger mig mest på sinde er hvilken form for opholdstilladelse min mand får når vi flytter til Sverige og hvor hurtigt han kan få den.
Det kommer an på, hvad I søger om. Som det fremgår af ÆUGs vejledning om at "flytte til Sverige/EU-land" under menupunktet "rådgivning", kan ægtefæller til nordiske statsborgere både søge efter svenske regler og EU-regler.

Linemarie

Indlæg af Linemarie » 18.03.2015 15:16:54

Tak for hurtige brugbare svar.
Hvis jeg gerne vil være grænse gænger, skal vi så søge efter svenske regler? Og hvordan er det mere kompliceret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.03.2015 15:35:47

Din mand kan intet fornuftigt foretage sig, hvis I søger efter svenske regler, førend opholdstilladelsen er i hus. Hvilket godt kan vare ca. et års tid.

Som grænsegænger kan I også søge efter EU-regler. Men det er bare lidt mere bureaukratisk med bl.a. sygesikring fra Danmark.

Linemarie

Indlæg af Linemarie » 13.05.2015 20:08:22

skaanebo skrev:Din mand kan intet fornuftigt foretage sig, hvis I søger efter svenske regler, førend opholdstilladelsen er i hus. Hvilket godt kan vare ca. et års tid.

Som grænsegænger kan I også søge efter EU-regler. Men det er bare lidt mere bureaukratisk med bl.a. sygesikring fra Danmark.

Du siger at når han søger under svenske regler kan han ikke foretage sig noget fornuftigt, men jeg har læst noget modsigende på migrationsverket.se. Der står:
"If you have a right of residence by working, studying, being self-employed or living on your pension or other sufficient means for supporting your family, your family has the right to start working or studying immediately after coming to Sweden. They do not need to wait until they applied for or have been granted a residence permit." - her er linket http://www.migrationsverket.se/English/ ... tions.html
Jeg er stadig forvirret over hvilke regler vi skal søge efter, en af dem eller begge? og hvad er fordele og ulemper.
På forhånd, tak for hjælpen!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2015 21:37:23

Det, du citerer, er efter EU-REGLER.

Man kan intet fornuftigt foretage sig, hvis man alene søger efter svenske regler.

Linemarie

Indlæg af Linemarie » 14.05.2015 15:40:05

Det forstår jeg virkelig ikke når overskriften til den ovenstående tekst er "Residence permit in accordance with Swedish rules – for family members of Nordic citizens".
Er hjemmesiden forkert på den?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2015 16:24:49

Hvis du ser på linkets adresse, står der tydeligt, at det handler om EU-regler og ægtefæller til nordiske statsborgere: EU-citizens-and-long-term-residents/Nordic-citizen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2015 16:26:17

Hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige er rådet klart at søge efter begge regelsæt samtidigt, da det giver jer flest fordele.

Besvar