Familiesammenføring eu régler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

emlor14

Familiesammenføring eu régler

Indlæg af emlor14 » 04.05.2015 23:49:03

Hej ÆUG.

Jeg er sikker på, at disse spørgsmål er blevet stillet mange hundrede gange og jeg undskylder på forhånd. Jeg har læst de mange artikler, men er efterhånden blevet forvirret, og skuffet så mange gange efter jeg har troet, at jeg havde fundet en løsning til min og min forlovedes problem. Nu spørger jeg lige her helt konkret for, at sikre mig, at jeg har forstået det hele rigtigt. Mange tak på forhånd, jeres hjælp er yderst værdsat.

Mig: Dansk statsborger, 20 år.
Forlovede: Amerikansk statsborger, 19 år.
Bliver gift: Inden for de næste par uger.
Mål: At hun må opholde sig lovligt i Danmark, arbejde, studere. Altså en opholdstilladelse med mulighed for at blive permanent.

Jeg har læst og læst, og er kommet frem til, at vores bedste (og sandsynligvis eneste) mulighed er, at tage brug af reglen om familiesammenføring med henblik på EU-reglerne. Her vil jeg bare sikre mig, at vi gør det hele rigtigt, og håber, at i kun svarer hvis i er sikre.

Hvor lang tid er oftest nok, at have arbejdet i det andet land?
Gælder alle typer job? Eksempelvis telefonsælger eller kassemand?
Hvordan fungerer processen? Vi er bosat i det andet land - hvad gør vi så. Hvornår søger vi om familiesammenføring, hvorfra, hvordan og hvor længe tager det at få svar? Hvad gør man i mens? Kan man søge inden man forlader Sverige?
Eftersom vi er gift har jeg forstået, at vi kan tage til Sverige, hvor hun kan få en opholdstilladelse. Det vil give hende mulighed for, at arbejde i den tid vi venter. Er dette lovligt/muligt, eller kan hun ikke søge om familiesammenføring i Danmark efterfølgende? Vil det være smartere, at hun kommer uden et visa, på VWP, på et touristvisa etc?
Eftersom de fleste boliger der er tilgængelige i Sverige er andenhåndskontrakter, vil det stadigvæk gælde som værende fast bosat, at leje den igennem en anden? Hvis ikke hvad gør vi så her?
Er det sandsynligt, at finde arbejde uden at være kvalificeret med videregående uddannelse? Hvis så, hvor tænker i man kan få arbejde og hvilken by? Hvad med sprogkundskaber, vil Dansk + Engelsk være tilstrækkeligt?

Tusind tak på forhånd!

Med venlig hilsen,
Emil

Lise1988

Re: Familiesammenføring eu régler

Indlæg af Lise1988 » 05.05.2015 11:37:55

Hej Emil. Jeg og min indiske mand har selv brugt Sveriges-finten, men vi er aldrig flyttet tilbage til Danmark. Kan svaret på en del af dine spørgsmål.

Gælder alle typer job? Eksempelvis telefonsælger eller kassemand? Ja! Du skal tjene et minimumsbeløb og betale skat i det land du arbejder, men hvilket job spiller ingen rolle.

Eftersom de fleste boliger der er tilgængelige i Sverige er andenhåndskontrakter, vil det stadigvæk gælde som værende fast bosat, at leje den igennem en anden? Hvis ikke hvad gør vi så her? Ja, men du må ikke have din lejlighed i Danmark samtidig. Du skal virkelig have boet i Sverige for real.

Er det sandsynligt, at finde arbejde uden at være kvalificeret med videregående uddannelse? Hvis så, hvor tænker i man kan få arbejde og hvilken by? Hvad med sprogkundskaber, vil Dansk + Engelsk være tilstrækkeligt? Dette tvivler jeg desværre på, da arbejdsmarkedet er meget presset herovre, med mindre altså at du vil flytte til nordsverige. Derimod kan du prøve at søge jobs på den danske side af sundet og pendle - det er også en rigtig god deal økonomisk for tiden, og det er ret smidigt.

Hvis jeg var i jeres situation ville jeg starte med at:

1. Du flyttede til Malmø eller omegn alene og fandt et arbejde i Danmark, og pendle.
2. Sørge for at blive gift. Få ægteskabet registreret i Sverige og Danmark.
3. Ansøge på den svenske ambassade i USA om at hun kan få visum til Sverige for at søge opholdskort som partner til en EU-medborger. Det får hun.
4. Når hun kommer til Sverige så ansøg om opholdskort, her skal du vise at du tjener nok til at forsørge jer, og skaf hende et svensk personnummer.
5. Hvad i sidenhen gør med at komme tilbage til Danmark er et skridt som jeg aldrig har taget. Vi synes det var bedst at starte et liv sammen i et land som hverken var mit eller min mands hjemland. Desuden har han nu, efter 5 år, mulighed for at få svensk statsborgerskab, og kan derfor flytte til danmark uden at kæmpe med de danske myndigheder, som er meget mere strænge end de svenske.

Held og lykke

emlor14

Indlæg af emlor14 » 05.05.2015 13:22:35

Hej Lise.

Mange tak for at vende tilbage til os så hurtigt. Fantastisk dejligt med et sådan engagement. Jeg er glad for at høre, at det hele i sidste ende virkede for jer. Hvis der er andre der har yderligere information, specielt med henhold til processen om at vende tilbage til Danmark, så må de meget gerne melde sig.

Og med henhold til, at være flyttet til Sverige for real. Jeg har min bolig, bank og alt der (hypotetisk), vil det så være helt okay at have mit arbejde i København? Altså ingen yderligere krav eller lavere chancer her?

Skal man desuden have været gift i XX antal tid?

Og lige igen med henhold til min amerikanske forlovede. Hvis vi nu bliver gift i den her uge og jeg finder en bolig i Sverige, så har jeg forstået på migrationsverket, at vi blot kan tage til Sverige og hun kan ansøge om midlertidig opholdstilladelse derfra på den baggrund at jeg en Nordisk Statsborger. Har jeg forstået det korrekt?

Med venlig hilsen,
Emil

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 13:49:41

Emil, hvis I er gift, så er I gift. Der er ingen regler om, at man skal have været gift i 25 år, førend man kan søge om familiesammenføring.

Din ægtefælle kan søge om både opholdstilladelse efter svenske regler og om opholdskort efter EU-regler, når hun er kommet til Sverige, og I er gift. Der er kun fordele ved at søge efter begge regelsæt, og hun må begynde at arbejde med det samme, hvis hun har søgt om opholdskort efter EU-regler. Hun kan ligeledes blive folkeregistreret med det samme.

emlor14

Indlæg af emlor14 » 05.05.2015 15:48:03

skaanebo skrev:Emil, hvis I er gift, så er I gift. Der er ingen regler om, at man skal have været gift i 25 år, førend man kan søge om familiesammenføring.

Din ægtefælle kan søge om både opholdstilladelse efter svenske regler og om opholdskort efter EU-regler, når hun er kommet til Sverige, og I er gift. Der er kun fordele ved at søge efter begge regelsæt, og hun må begynde at arbejde med det samme, hvis hun har søgt om opholdskort efter EU-regler. Hun kan ligeledes blive folkeregistreret med det samme.
Hej Skaanebo,

Mange tak for at vende tilbage til mig. Jeg er yderst taknemmelig. Jeg har lige et opfølgende spørgsmål. I så fald, at vi nu flytter til Sverige efter, at vi er blevet gift denne uge i Danmark, og søger om opholdstilladelse efter EU reglerne, hvordan står det så til med at vende tilbage til Danmark? Lad mig prøve at omformulere mig selv, så jeg er sikker på, at vi er på samme side.

Skridt-for-skridt:

1. Vi bliver gift i Danmark (hun er her lovligt på et VWP) i denne uge.
2. Jeg finder en bolig og registrerer mig i Sverige. Hun følger med og vi søger om opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne.
3. Om 3 måneder (eller deromkring) søger vi om familiesammenføring til Danmark på baggrund af EU-reglerne. Jeg har i den tid arbejdet i København, men er bosat i Malmö og registreret i deres folkeregister + Svensk bank.

Vil dette være muligt? Altså helst specifikt det jeg skal vide er, om det er muligt, at søge om svensk opholdstilladelse (den som giver hende svenske rettigheder, såsom at måtte arbejde i Sverige) og så kortvarigt efter søge om familiesammenføring til Danmark? Eller er det i stedet smartere, at hun blot for et visum til at besøge Sverige og laver ingenting i de få måneder.

Desuden ønsker jeg stadigvæk, at finde ud af processen omkring, at søge familiesammenføring i Danmark hvis nogle ved mere om den. Det jeg reelt set vil vide er:

1. Hvornår søger jeg den? Hvorfra? Skal jeg søge/kan jeg mens vi er i Sverige, så der er styr på alting når vi kommer til Danmark?
2. Hvordan søger jeg den?
3. Hvad er ventetiden ca? Hvad gør man imens man venter?

Jeg takker jer alle endnu engang og håber på, at i kan hjælpe mig videre endnu et skridt.

Med venlig hilsen,
Emil

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 16:27:32

Din kone skal ikke søge om opholdstilladelse, men om opholdskort. Det er nok bare et spørgsmål om ord, men opholdstilladelse knytter sig til nationale svenske regler, og opholdskort gives efter EU-regler.

Hvis du ikke kommer til at studere eller arbejde i Sverige, bør opholdet i Sverige være mere i retning af seks måneder, hvis I vil være 100 % sikre på, at I kan gøre brug af EU-retten ved flytning til Danmark. Og du skal kunne dokumentere din daglige pendling over grænsen, og at du foretager de fleste af dine dagligevareindkøb i Sverige.

I kan i øvrigt søge om forhåndstilsagn fra Danmark, inden I flytter. Det kan I gøre, når I har samlet tilstrækkelig dokumentation sammen efter ca. 3 måneder i Sverige. Og så vente med at flytte, indtil tilsagnet fra Statsforvaltningen er kommet.

emlor14

Indlæg af emlor14 » 05.05.2015 20:24:13

skaanebo skrev:Din kone skal ikke søge om opholdstilladelse, men om opholdskort. Det er nok bare et spørgsmål om ord, men opholdstilladelse knytter sig til nationale svenske regler, og opholdskort gives efter EU-regler.

Hvis du ikke kommer til at studere eller arbejde i Sverige, bør opholdet i Sverige være mere i retning af seks måneder, hvis I vil være 100 % sikre på, at I kan gøre brug af EU-retten ved flytning til Danmark. Og du skal kunne dokumentere din daglige pendling over grænsen, og at du foretager de fleste af dine dagligevareindkøb i Sverige.

I kan i øvrigt søge om forhåndstilsagn fra Danmark, inden I flytter. Det kan I gøre, når I har samlet tilstrækkelig dokumentation sammen efter ca. 3 måneder i Sverige. Og så vente med at flytte, indtil tilsagnet fra Statsforvaltningen er kommet.
Mange tak endnu engang. Når du siger opholdskort, er det så dette du tænker på? https://www.migrationsverket.se/English ... apply.html

Med henhold til de "sandsynligvis seks måneder" gælder det også hvis jeg er bosat i Sverige, registeret svensk, har svensk bank og pendler dagligt fra Malmö til København (som jeg dokumenterer). Alt handel, indkøb og så videre vil foregå i Sverige.

Har du (eller nogle af jer andre) nogen idé/information om hvad ventetiden ca. er efter man har ansøgt om familiesammenføring til Danmark på baggrund af eu-reglerne? Når man har fået tilsagnet, vil hun så lovligt kunne arbejde i Danmark?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 20:34:22

Det, du linker til, er de nationale svenske regler. De er irrelevante for jer, når I ikke har til hensigt at blive boende i Sverige i længere tid.

På engelsk finder du info om opholdskort her: http://www.migrationsverket.se/English/ ... tizen.html

Og som nævnt: hvis du ikke arbejder i Sverige, men arbejder i Danmark, og alene bor i Sverige, så er rådet, at I skal bo i Sverige i et halvt års tid. Hvis du derimod arbejdede i Sverige ville tre måneder være nok.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2015 09:03:12

Uanset hvor du arbejder, er det efter min opfattelse bedst at blive i Sverige, til I har fået en forhåndsgodkendelse af en ansøgning til Statsforvaltningen. Ansøgningen kan indsendes, når I har boet 3 måneder i Sverige og pga. sagsbehandlingstiden kommer opholdet i Sverige så til at vare mindst ½ år og sikkert mere.

Men så er der til gengæld heller ikke nogen ventetid, når I kommer til Danmark. Så er det "velkommen til Danmark" med dansk CPR-nummer og ingen diskussioner omkring deltagelse i integrationsprogram eller lovligheden af, at din ægtefælle arbejder.

Men det er klart, at hvis du har haft f.eks. et 4 måneders sommervikariat i Stockholm og herefter skal starte på et arbejde i Danmark, så flytter I bare og søger opholdskort efter ankomst til Danmark.

Rådet om at søge, før man flytter, gælder primært for dem, der pendler over grænsen, og hvor det at flytte til Danmark ikke betyder andet og mere end, at de får lidt kortere afstand til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet.

I den situation er ulempen ved at blive i Sverige meget lille, og så giver det mest ro og tryghed at få et "ja" fra Statsforvaltningen, før man flytter.

Jeg er sikker på, at dem, der i årenes løb har fået afslag, EFTER de var flyttet til Danmark, ikke har fundet situationen særlig morsom, selvom en del af dem endte med at få medhold efter f.eks. 9 måneder med usikkerhed, tomgang og angst for fremtiden.

emlor14

Indlæg af emlor14 » 06.05.2015 20:56:17

Mange tak for jeres svar. Hvis vi nu søger efter tre måneder (og de så tager 3-4 måneder derudover at få et svar) tager de så i betragtning, at man har været i Sverige i disse måneder også? Eller gælder dommen fra det standpunkt man havde, da ansøgningen blev sendt ind? Er der andre der har nogle oplevelser med, at arbejde i København, men bo fuldt og fast i Malmö og have alle sine aktiviteter der udover arbejde (bank, handel etc). Er 3 måneder som regelt ikke nok for de af jer som har prøvet det?

Endnu engang, jeg forstår godt, at der er tale om et opholdskort her. Det jeg mener er, om det er i orden, at søge om rigtig opholdstilladelse, så min kæreste også kan lave noget i Sverige i de 3-6 måneder vi er der - eller vil det blive set ned på, at hun har søgt om Swedish Residence Permit på baggrund af, at vi er gift, for så at bruge EU-reglerne til at få familiesammenføring til Danmark. Eftersom hun har tænkt sig, at blive hos mig under hele forløbet, ville det være svært hvis hun ikke havde mulighed for, at søge arbejde og diverse lignende ting.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.05.2015 21:46:18

Det, som tages i betragtning, er den dokumentation, I har indleveret på det tidspunkt, ansøgningen afleveres.

Derfor kan I tidligst søge efter 3 måneder. Og så vil det være klogest at vente med at flytte til DK, førend forhåndstilsagnet er givet, eftersom du netop ikke har været studernede eller arbejdstager i Sverige, og som følge af din status som grænsegænger og person med tilstrækkelige midler, vil jeres ansøgning blive gransket ekstra nøje.

8 uger er med sikkerhed nok, hvis du er arbejdstager i Sverige. Hvis du ikke er det, bør I tilrettelægge jeres planer efter at tilbringe mindst et halvt år i Sverige.

Nu skriver du kæreste, men I skal jo være gift eller kunne dokumentere 18 måneders forudgående samliv for at kunne gøre brug af EU-regler. Og naturligvis kan din partner også søge om opholdskort i Sverige og må derved begynde at arbejde i Sverige med det samme.

Friskhed

Indlæg af Friskhed » 07.05.2015 18:33:34

Kan man virkelig ikke beholde sin lejlighed imens? nu tænker jeg ikke at udleje den....
Og i så fald hvad så hvis man udlejer den?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2015 19:33:57

Du kan sagtens beholde din bolig i Danmark, hvis du bosætter dig i det centrale eller nordlige Sverige og ikke har tænkt dig at pendle over grænsen til daglig.

Ellers er det et stort, stort NEJ. Hver gang du forsøger at hoppe over, hvor gærdet er lavest, gør du det i virkeligheden sværest for dig selv bagefter at bevise, at du vitterligt ikke hoppede over, hvor gærdet var lavest!

Du skal afhænde din bolig i Danmark, hvis du har tænkt dig at være grænsegænger. Ellers vil danske myndigheder med stor sandsynlighed nå frem til, at du slet ikke har været bosat i Sverige, men hele tiden har boet og opholdt dig i Danmark. Og så er du jo ligevidt.

Friskhed

Indlæg af Friskhed » 07.05.2015 20:28:25

Mit problem er jo så at jeg har 3 måneders opsigelse.... Nogen råd om dette?
og at vi et eller andet sted havde en perfekt lejlighed at komme hjem til., der findes altså ingen mulighed for at bortforklare dette? selv med udlejning ? :cry:

Og kan bibestå med alverdens dokumentation på vi rent faktiskt har boet her i sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2015 21:25:52

Jo, du må gerne fremleje din lejlighed. Du må bare ikke have den stående tom. Og det skal så være i mindst 6 måneder.

Besvar