Hej ÆUG.
Jeg er sikker på, at disse spørgsmål er blevet stillet mange hundrede gange og jeg undskylder på forhånd. Jeg har læst de mange artikler, men er efterhånden blevet forvirret, og skuffet så mange gange efter jeg har troet, at jeg havde fundet en løsning til min og min forlovedes problem. Nu spørger jeg lige her helt konkret for, at sikre mig, at jeg har forstået det hele rigtigt. Mange tak på forhånd, jeres hjælp er yderst værdsat.
Mig: Dansk statsborger, 20 år.
Forlovede: Amerikansk statsborger, 19 år.
Bliver gift: Inden for de næste par uger.
Mål: At hun må opholde sig lovligt i Danmark, arbejde, studere. Altså en opholdstilladelse med mulighed for at blive permanent.
Jeg har læst og læst, og er kommet frem til, at vores bedste (og sandsynligvis eneste) mulighed er, at tage brug af reglen om familiesammenføring med henblik på EU-reglerne. Her vil jeg bare sikre mig, at vi gør det hele rigtigt, og håber, at i kun svarer hvis i er sikre.
Hvor lang tid er oftest nok, at have arbejdet i det andet land?
Gælder alle typer job? Eksempelvis telefonsælger eller kassemand?
Hvordan fungerer processen? Vi er bosat i det andet land - hvad gør vi så. Hvornår søger vi om familiesammenføring, hvorfra, hvordan og hvor længe tager det at få svar? Hvad gør man i mens? Kan man søge inden man forlader Sverige?
Eftersom vi er gift har jeg forstået, at vi kan tage til Sverige, hvor hun kan få en opholdstilladelse. Det vil give hende mulighed for, at arbejde i den tid vi venter. Er dette lovligt/muligt, eller kan hun ikke søge om familiesammenføring i Danmark efterfølgende? Vil det være smartere, at hun kommer uden et visa, på VWP, på et touristvisa etc?
Eftersom de fleste boliger der er tilgængelige i Sverige er andenhåndskontrakter, vil det stadigvæk gælde som værende fast bosat, at leje den igennem en anden? Hvis ikke hvad gør vi så her?
Er det sandsynligt, at finde arbejde uden at være kvalificeret med videregående uddannelse? Hvis så, hvor tænker i man kan få arbejde og hvilken by? Hvad med sprogkundskaber, vil Dansk + Engelsk være tilstrækkeligt?
Tusind tak på forhånd!
Med venlig hilsen,
Emil
Familiesammenføring efter EU-Reglerne
-
fundiver199
Re: Familiesammenføring efter EU-Reglerne
Det vejledende mindstekrav til opholdets varighed er 3 måneder.emlor14 skrev:Hvor lang tid er oftest nok, at have arbejdet i det andet land?
Ja. Arbejdet må blot ikke være af marginal karakter som f.eks. 5 timer om ugen i kassen i Netto. Det skal generere en indtægt, som kan udgøre i hvert fald en del af dit overlevelsesgrundlag. Du kan også arbejde i Danmark og være person med tilstrækkelige midler. Læs "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land".emlor14 skrev:Gælder alle typer job? Eksempelvis telefonsælger eller kassemand?
Læs "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark". Omkring Sverige, læs også denne tekst:emlor14 skrev:Hvordan fungerer processen? Vi er bosat i det andet land - hvad gør vi så. Hvornår søger vi om familiesammenføring, hvorfra, hvordan og hvor længe tager det at få svar? Hvad gør man i mens? Kan man søge inden man forlader Sverige?
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... iljen.html
Hvis du (og dermed din kone) har EU-opholdsret, har hun også ret til at arbejde i Sverige.emlor14 skrev:Eftersom vi er gift har jeg forstået, at vi kan tage til Sverige, hvor hun kan få en opholdstilladelse. Det vil give hende mulighed for, at arbejde i den tid vi venter. Er dette lovligt/muligt, eller kan hun ikke søge om familiesammenføring i Danmark efterfølgende?
Det spørgsmål forstår jeg ikke. Hvad er VWP, og hvorledes "smartere"? Jeg synes, det lyder, som om du gør noget yderst simpelt meget mere indviklet, end den faktisk eremlor14 skrev:Vil det være smartere, at hun kommer uden et visa, på VWP, på et touristvisa etc?
Ja du kan godt være reelt bosat i Sverige med en fremleje eller andenhåndskontrakt (2 ord for det samme). Ellers er der ofte korte ventelister hos boligselskaberne i de mindre byer i Sydsverige. Dvs. stort set alt andet end Malmø og Lund.emlor14 skrev:Eftersom de fleste boliger der er tilgængelige i Sverige er andenhåndskontrakter, vil det stadigvæk gælde som værende fast bosat, at leje den igennem en anden? Hvis ikke hvad gør vi så her?
Det er formentlig lettere at gøre som de fleste og beholde det job, du har i Danmark. Ellers bør du finde jobbet først og flytte bagefter, så du kan være geografisk mobil.emlor14 skrev:Er det sandsynligt, at finde arbejde uden at være kvalificeret med videregående uddannelse? Hvis så, hvor tænker i man kan få arbejde og hvilken by? Hvad med sprogkundskaber, vil Dansk + Engelsk være tilstrækkeligt?
Hvis du skal arbejde i det andet EU-land, behøver du jo ikke at begrænse dig selv til Sydsverige. Så kan du lige så godt tage et job på en norsk olieplatform, en mine i Kiruna, som turistguide i Venedig eller whatever (Norge er EØS-land).