Opholdstilladelse eller familiesammenføring?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
vupti

Opholdstilladelse eller familiesammenføring?

Indlæg af vupti » 11.04.2015 07:46:31

Hej

Jeg vil på forhånd beklage at jeg stiller spørgsmålet igen. Det fylder meget i mig…Derfor…
Jeg forklarede ikke min situation ordentligt så jeg tænker, at hvis jeg gør det vil svaret være anderledes.

Jeg er i Kenya. Jeg er gift med en fra kenya der er over 24.
Når jeg kommer hjem skal jeg færdiggøre min uddannelse. Det tager 6 måneder.
Derefter vil jeg have hende til Danmark . Hun har et barn på 8 år som hun gerne vil have med. Hun har forøvrigt søskende i Danmark.

Når jeg er færdig med uddannelsen går jeg automatisk over på A-kassen.
Jeg har fået sociale ydelser indenfor de sidste 3 år og jeg har ikke 50.000 på kontoen.
Nogle andre fra Kenya fortæller mig at hun skal søge om opholdstilladelse og ikke familiesammenføring.
Er det rigtigt at det er bedre at søge om opholdstilladelse?
Jeg tænker, at måske er det en god ide at søge uanset om jeg ikke kan opfylde kravene for uanset hvad så kan jeg bruge tiden under processuelt ophold til at finde bolig i sverige.
Jeg gætter på hun så kan være i Danmark mellem 6-9 måneder?
Hvad ville I gøre?

skaanebo

Re: Opholdstilladelse eller familiesammenføring?

Indlæg af skaanebo » 11.04.2015 10:30:51

I må vente med at søge om familiesammenføring, indtil det er tre år siden, du modtog kontanthjælp. Søger I før, vil det automatisk give afslag.

Familiesammenføring er bare et andet ord for opholdstilladelse. Men din kone kan naturligvis søge en anden form for opholdstilladelse, fx med henblik på at studere eller arbejde i DK. Tjek regler på nyidanmark.dk

vupti

Indlæg af vupti » 11.04.2015 20:22:06

Så vidt jeg har forstået kan hun søge om opholdstilladelse uden at have fast arbejde.

Altså som arbejdssøgende. Har jeg forstået korrekt?

Hvad er sagsbehandlingstiden i Danmark?

Og hvad er den når en anke kommer oveni?

Jeg spørger fordi min hensigt er at bruge tiden til at spare op til Sverige, hvis vi får et afslag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.04.2015 21:11:00

1) Nej, det kan hun ikke, medmindre hun er en højt kvalificeret udlænding.

2) Det kan ikke siges med bare nogenlunde sikkerhed, for det afhænger af hvilken form for opholdstilladelse der søges. Nogle ankebehandlinger tager et år eller længere.

Der er sandelig ingen garanti for at man får lov at blive i DK under behandlingen af en anke. Desuden har man ikke ret til sygesikring, til arbejde eller til uddannelse.

At søge uden at opfylde kravene - hvilket jo du jo klart ikke gør - vil ikke købe ret meget tid, når det er så klart som i dit tilfælde. Du risikerer at få et afslag i løbet af ganske kort tid, måske nogle uger.

En langt bedre vej er at finde dig et job og en bolig i Sverige eller et andet EU-land, hvorfra du kan pendle til din uddannelse (eller søge orlov indtil du har fuldført et reelt ophold i et EU-land), få fs efter EU-reglerne og derpå flytte til DK igen ved hjælp af EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar