Udenlandskdansker vender hjem - Tysk kæreste med til DK?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KevinDalgaard

Udenlandskdansker vender hjem - Tysk kæreste med til DK?

Indlæg af KevinDalgaard » 08.04.2015 09:32:13

Hej alle,
jeg har læst rundt omkring på forummet, hvor der virkelig er mange gode indlæg. Jeg er dog stadig lidt forvirret over vores rettigheder og hvad den bedste løsning ville være.

Efter fem år i Tyskland, hvor jeg har lavet min PhD, har jeg nu fået job i Danmark fra 1. juni, hvor vi så flytter til Danmark. Min tyske kæreste skal selvfølgelig med og hun er derfor nu på jagt efter at finde et job i Danmark.

Hun skal selvfølgelig have et CPR-nr ved ankomst til Danmark ellers vil der jo nok være problemer med at få telefonkontrakt, bankkonto osv. Vi har allerede lejekontrakten i hus hvor vi begge er anført som lejere.

Som jeg forstår det, så kan hun efter EU rettighederne være i Danmark op til 6 måneder som jobsøgende, men at hun først kan få opholdskort og dermed CPR nr når hun engang finder et job. Er det korrekt forstået? Eller skal hun først have opholdskortet for at kunne få jobbet? Det har jeg nemlig også læst et sted.

Eller vil I anbefale vi starter på familiesammenføring eftersom jeg godt kan støtte hende økonomisk?

Mange tak for hjælpen - der er godt nok mange regler at holde styr på. Da jeg flyttede til Tyskland, der skrev jeg bare under på min arbejdskontrakt, meldte mig på Bürgeramt og det var det.

Med venlig hilsen

Kevin Dalgaard

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udenlandskdansker vender hjem - Tysk kæreste med til DK?

Indlæg af mh1 » 08.04.2015 09:35:59

Læs reglerne her - det er jo alligevel statsforvaltningen I skal henvende jer til:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6026
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Udenlandskdansker vender hjem - Tysk kæreste med til DK?

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2015 12:34:44

Hun kan også få opholdskort som "person med tilstrækkelige midler", hvis hun har en sponsor. F.eks. dig. Det er umiddelbart simplere end at søge familiesammenføring efter de danske regler.

Ulempen er, at din kone ikke vil være berettiget til dansk SU med et sådant opholdsgrundlag. Men hun kan til enhver tid skifte opholdsgrundlag senere f.eks. ved at søge om familiesammenføring med dig, eller ved at finde et (fritids) job og dermed blive arbejdstager.

Besvar