Forlængelse af opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SSF

Forlængelse af opholdskort

Indlæg af SSF » 23.03.2015 18:02:40

Hej.
I 2010 fik min mand opholdskort efter EU-retten på 5 år. Fra 2012 til nu (marts 2015) fik han dispensation fra bortfald af sit opholdskort da vi i de 3 år har boet i Chile grundet arbejde. Vi er nu vendt tilbage til Danmark og har netop idag været på borgerservice for at indmelde os i Danmark.
Så langt så godt.

Hans opholdskort udløber altså d. 27. August 2015 (så er de 5 år gået) så idag talte jeg med US for at forhøre mig om hvad vi så skal gøre. Ifølge dem kan vi ikke søge om permanent ophold da vi ikke har arbejdet i 3 år i Danmark. Er det korrekt? Jeg kan umiddelbart kun finde reglerne om permanent hvis det er efter de danske regler og ikke efter EU-reglerne...
Hos US sagde de at vi i stedet skal søge om forlængelse og gav os besked om at vi kan gøre det online ved at udfylde blanket FA3. Men på deres hjemmeside bliver der i den forbindelse ikke nævnt noget om opholdskort efter EU-retten: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... er_man.htm.
Er det det korrekte ansøgningsskema? Og er det korrekt at vi skal søge hos US og ikke hos Statsforvaltningen?

Desuden vil jeg sætte stor pris på hvis nogen kan klargøre for mig hvilke krav vi skal opfylde når vi søger om forlængelse, for hvor lang en periode vi kan søge om og hvad sagsbehandlingstiden er på en sådan ansøgning.

På forhånd mange tak!
Hilsen SSF

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdskort

Indlæg af mh1 » 23.03.2015 23:38:32

Hvis det er EU-opholdskort, så er det Statsforvaltningen du skal spørge.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar