Familiesammenførsel via EU-regler "Person med tilstrækkelige midler"?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JacobNielsen

Familiesammenførsel via EU-regler "Person med tilstrækkelige midler"?

Indlæg af JacobNielsen » 06.03.2015 21:13:05

Kære ÆUG! Tak for denne vidunderlige side, og al den hjælp den bringer.

Min situation er således: Jeg er en universitetsstuderende, der har fundet mig den dejligste pige fra Iran. Jeg bor på nuværende tidspunkt i Danmark, og studerer på KU i København. Det vil være nemt for mig at bo i Malmø, og pendle til Danmark. Her melder spørgsmålene sig: Vi er ikke gift endnu - hvordan vil det være smartest? Kan jeg blot lede efter en bolig i Sverige, invitere hende dertil via et visum, og så gifte os, hvorefter vi direkte søger efter EU-reglerne? Kan hun så blive hos mig under sagsbehandlingen, og er det da godt nok at studere samt arbejde i Danmark, og så leve som "Person med tilstrækkelige midler" i Sverige, eller vil dette betyde, at vi ikke kan blive sammen i længden, da jeg jo ingen yderligere aktivitet havde i Sverige, end at bo der? Hvad angår de svenske nationale regler, er ventetiden jo ufattelig lang, og mig bekendt ikke muligt at være sammen under sagsbehandlingstiden, så EU-reglerne, selvom de er lidt skrappere, synes at være en bedre løsning..? Jeg kunne muligvis lede efter et arbejde ved siden af i Sverige, men det vil klart være en fordel, hvis jeg kan beholde mit nuværende arbejde tæt ved Universitetet i København - det er jo ikke sikkert det lige er til at finde noget i Malmø?

På forhånd mange, mange tak!
Med venlig hilsen
Jacob

fundiver199

Re: Familiesammenførsel via EU-regler "Person med tilstrækkelige midler"?

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2015 05:55:13

Hej Jacob, har du læst vejledningen om at flytte til Sverige/EU-land under menupunktet "rådgivning"? Der står bla., at ægtefæller til nordiske borgere nu også kan vente i Sverige, når de søger efter de svenske regler.

Fordelen ved at dokumentere EU-opholdsret er således alene, at din kone så - i teorien - må arbejde i Sverige, medens sagsbehandlingen står på. I praksis vil det dog være svært at finde en arbejdsgiver, der er med på den ide.

Bemærk at Iran er i asyllandegruppen, hvor der som udgangspunkt gives visum til at besøge ægtefæller men ikke kærester. At søge visum til Danmark uden først at have giftet jer, er derfor en dårlig ide:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Sverige har sin egen visumpraksis, som jeg ikke kan oplyse dig så meget om. Men nogle af de samme overvejelser, der har fået Iran til at havne i asyllandegruppen i Danmark, gør sig nok også gældende i Sverige. Iran ER jo således virkelig et asylland forstået på den måde, at der i flere årtier har været en jævn strøm af mennesker, der er flygtet fra præstestyret i landet, og som har søgt om asyl i diverse lande rundt omkring.

Umiddelbart må I derfor nok være forberedt på, at en visumansøgning også har en vis sandsynlighed for at blive afslået i Sverige, hvis I ikke er gift. Men sandsynligheden er muligvis noget lavere end i Danmark, hvor den omtrent er 100%.

Besvar