Tekniske skoler eller højskoler i Sverige søges
Tekniske skoler eller højskoler i Sverige søges
Er der nogle af jer, der ved hvor man skal søge efter tekniske skoler (f.eks. med en tekstil linie), idrætshøjskoler og almindelige højskoler i Sverige? Min kæreste kom af uvidenhed til at overtræde Schengen visum reglerne og fik indrejseforbud i Danmark i et år. Og nu ser det ud til at US gerne vil forlænge det med yderligere et år. Han opholdt sig 36 dage for længe. De første 30 dage gav øjeblikkelig udvisning. De sidste 6 dage udløste et indrejseforbud i et år. Gennem vores advokat har vi på ny indsendt ansøgning om familiesammenføring – og her var svaret altså tidligst i 2010... Vi er nu i gang med at anke denne afgørelse, som igen vil tage tid. Så vil vil forsøge at få ham til Europa på en kortere uddannelse i Sverige – og så kan vi jo også vænne os til tanken om at bo i Sverige. Men godt nok grotesk i forhold til forseelsen…
stonie
Hvis man har fået indrejseforbud til Danmark, gælder det så ikke til hele Schengen-området?
Du kan læse mere om uddannelse i Sverige på www.studyinsweden.se
Du kan læse mere om uddannelse i Sverige på www.studyinsweden.se
Jeg tror ikke, I skal regne med, at det går igennem uden videre med et svensk visum, når der er en dansk påtegning i hans pas om indrejseforbud. Og slet ikke, hvis den påtegning også er indberettet i SIS - Schengen Information System. Hvis man er uønsket i blot et enkelt Schengen-land, kan man ikke få udstedt et Schengen-visum, men udelukkende et nationalt visum, der kun gælder til det pågældende land. Det betyder også, at han i hvert fald ikke kan flyve til Kastrup, men må via Arlanda/Sturup/Landvetter hvis han flyver
Ud fra brevet vi fik i forbindelse med udvisningen, står der intet om at forseelsen skulle være indberettet til Schengen Information System. Ville det ikke skulle meddeles os, hvis det var tilfældet?
Vurderer du, at han vil få problemer med at få visum til Sverige også efter 1. febr. 2009?
Jeg overvejer at flytte til Sverige i tilfælde af at min kærestes beskedne forseelse skulle vægtes så alvorlig af US og Ministeriet, at det ikke lykkes at få bevilget familiesammenføring i Danmark, når indrejseforbuddet er ophævet. Vil stemplet i hans pas også kunne give problemer i Sverige på det tidspunkt i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring dér?
Vurderer du, at han vil få problemer med at få visum til Sverige også efter 1. febr. 2009?
Jeg overvejer at flytte til Sverige i tilfælde af at min kærestes beskedne forseelse skulle vægtes så alvorlig af US og Ministeriet, at det ikke lykkes at få bevilget familiesammenføring i Danmark, når indrejseforbuddet er ophævet. Vil stemplet i hans pas også kunne give problemer i Sverige på det tidspunkt i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring dér?
stonie
Efter 1. februar 2009 skulle der ikke være nogen formelle problemer, men det vækker naturligvis en vis mistanke hos myndighederne, at man har fået indrejseforbud tidligere, og derfor kan de være noget mere tøvende med at udstede visum.
Mener i øvrigt ikke, at man automatisk informeres, hvis man bliver indberettet i SIS.
Mener i øvrigt ikke, at man automatisk informeres, hvis man bliver indberettet i SIS.
Ja, små forseelser kan få store konsekvenser, og derfor skal man altid være påpasselig med at tælle antal dage ved turistvisum - 3 måneder er fx præcis 90 dage, og bliver du i 91 dage kan det betyde, at du får afslag, hvis du ønsker at komme på besøg igen. Har man først forbrudt sig mod reglerne, er der desværre ikke meget, du selv kan gøre. Du kan naturligvis søge visum igen, men myndighederne kan jo vælge at give afslag med henvisning til, at du tidligere ikke har overholdt en visering.
Ved du om man på forhånd kan forhøre sig hos de svenske myndigheder, om han har chance for at få et visum efter 1. febr.? Både i tilfælde af at vi kan finde en uddannelsesplads til ham, eller det ender med at jeg må flytte til Sverige for at søge familiesammenføring dér, d.v.s. bl.a. opgiver en god billig lejlighed i København. Det vil næsten ikke være til at bære, hvis han så alligevel ikke kan få visum til Sverige.
stonie
Vil lige tilføje, at der er forskel på visum og opholdstilladelse. Visum gælder højst 3 måneder - ved fx studier og længerevarende ophold kræves en egentlig opholdstilladelse. Hvis din partner gerne vil studere i Sverige kan I jo vælge mellem at søge om en opholdstilladelse i kraft af studier eller en opholdstilladelse i kraft af jeres ægteskab/partnerskab, men sidstnævnte forudsætter så, at du faktisk bor i Sverige.