Statsforvaltningen behandlingstid!
-
s.københavn
Re: Statsforvaltningen behandlingstid!
Skaanebo hvis du siger man alligevel ikke må arbejde i DK med et såkaldt skatteregistreringsnummer/samordningsnr. Hvordan skulle arbejdsgiveren så kunne acceptere dette? Du har ret i han gerne må arbejde. Men man kan betale SKAT med sådan et nummer og få en bankkonto eller? Jeg er ikke helt med 
Man kan oprette bankkonto med et samordningsnr.
Jeg tror derimod ikke, at en arbejdsgiver vil acceptere et samordningsnr. til brug for skattetræk. Men det ved jeg ikke.
Jeg tror derimod ikke, at en arbejdsgiver vil acceptere et samordningsnr. til brug for skattetræk. Men det ved jeg ikke.
-
fundiver199
Der går cirka 6 sagsbehandlingstimer med at behandle en ansøgning om familiesammenføring efter danske regler. EU-ansøgningerne kan på en måde siges at være simplere, men på den anden side er der som oftest 100 sider bilag, sagsbehandleren skal kigge igennem, så det går næppe så hurtigt, som nogen forestiller sig.
EU-kontoret hos EU havde, så vidt jeg ved, 3 sagsbehandlere på opgaven, så der må umiddelbart være blevet brugt mere end 6 timer på hver ansøgning i gennemsnit, selvom man selvfølgelig ikke skal tælle frokost, ferie, møder, kurser, sygdom osv. med i opgørelsen.
Stadig er jeg helt enig i, at det er bemærkelsesværdigt, at Statsforvaltningen hidtil kun har været i stand til at behandle 15 af denne slags sager om måneden.
Selvfølgelig kan der være nogen vanskeligheder forbundet med at overtage en ny opgave, hvis der ikke er blevet overført medarbejdere fra US til formålet, som havde erfaring med sagstypen. Men når man bliver begunstiget af et 30% fald i sagsmængden, så burde man altså kunne klare det, uden at ventetiden stiger, bare fordi en ny myndighed har overtaget sagsbehandlingen.
Så jeg kan kun gentage, at det simpelt hen bare er for dårligt, at de nu stiller folk en sagsbehandlingstid på 8½ måneder i udsigt. Og jeg kan da godt frygte for, at der er det samme på vej som i sommeren 2012. Her havde US heller ikke behandlet så mange EU-ansøgninger i løbet af foråret. Men på kort tid traf de så en masse afgørelser ved at uddele afslag på stribe. Hvorefter sagerne fortsatte i op til 1 år hos JM, indtil de fleste til sidst fik medhold og fik udstedt deres opholdskort.
EU-kontoret hos EU havde, så vidt jeg ved, 3 sagsbehandlere på opgaven, så der må umiddelbart være blevet brugt mere end 6 timer på hver ansøgning i gennemsnit, selvom man selvfølgelig ikke skal tælle frokost, ferie, møder, kurser, sygdom osv. med i opgørelsen.
Stadig er jeg helt enig i, at det er bemærkelsesværdigt, at Statsforvaltningen hidtil kun har været i stand til at behandle 15 af denne slags sager om måneden.
Selvfølgelig kan der være nogen vanskeligheder forbundet med at overtage en ny opgave, hvis der ikke er blevet overført medarbejdere fra US til formålet, som havde erfaring med sagstypen. Men når man bliver begunstiget af et 30% fald i sagsmængden, så burde man altså kunne klare det, uden at ventetiden stiger, bare fordi en ny myndighed har overtaget sagsbehandlingen.
Så jeg kan kun gentage, at det simpelt hen bare er for dårligt, at de nu stiller folk en sagsbehandlingstid på 8½ måneder i udsigt. Og jeg kan da godt frygte for, at der er det samme på vej som i sommeren 2012. Her havde US heller ikke behandlet så mange EU-ansøgninger i løbet af foråret. Men på kort tid traf de så en masse afgørelser ved at uddele afslag på stribe. Hvorefter sagerne fortsatte i op til 1 år hos JM, indtil de fleste til sidst fik medhold og fik udstedt deres opholdskort.
Super - så tror jeg sgu jeg siger ja til boligen jeg har fået tilbudt.skaanebo skrev:YT88, ja få en kvittering, så er det bevis på lovligt ophold, og hun skal så have den på sig hele tiden ligesom med pas.
Din måde at overføre penge på er jeg nok mindre bekymret for, når bare du har beviser på, at du vitterligt har boet og opholdt dig i Sverige. Spørgsmålet er også, om du har sat pengene ind på din egen konto i Sverige, eller om du bare har vekslet og så betalt regningerne i banken?
Jeg har ikke sat pengene ind i mit svenske kontro, da handelsbanken ligger 2 minutter fra mig - har jeg bare været forbi og indsat pengene.
Men jeg har stadigvæk 3 måneder tilbage af mit kontrakt. Så kan jeg sørge for de bliver overført via bankkonto.
Men er det noget jeg skal bekymre mig? når jeg vitterligt har boet i Sverige
-
fundiver199
Der er ingen tvivl om, at med udmeldinger som dem, Statsforvaltningen nu kommer med, så er man da på den sikreste grund, hvis man bliver i det andet EU-land, indtil man har fået et svar på sin ansøgning.
I foråret 2012 behandlede US stort set kun tilladelsessager. Dvs. det var alle tvivlssagerne, der blev lagt til side, og herefter for en stor dels vedkommende afgjort med afslag. Om Statsforvaltningen er i gang med noget lignende, kan kun tiden vise.
I foråret 2012 behandlede US stort set kun tilladelsessager. Dvs. det var alle tvivlssagerne, der blev lagt til side, og herefter for en stor dels vedkommende afgjort med afslag. Om Statsforvaltningen er i gang med noget lignende, kan kun tiden vise.
-
s.københavn
Nu har jeg modtaget en mail fra statsforvaltningen i dag og den lyder sådan her:
"I forhold til sagsbehandlingen er der ikke noget til hinder for, at I kan flytte til Danmark, mens sagen behandles.
Siden vi modtog din mands ansøgning er den generelle sagsbehandlingstid desværre øget fra de oplyste ca. 4 måneder til omkring 7-8 måneder.
Forsinkelsen skyldes dels et stort antal sager, og dels at Statsforvaltningen er ved at indføre et nyt it- og sagsbehandlingssystem, hvilket betyder, at vi i øjeblikket ikke kan arbejde lige så effektivt, som vi kan, når indkøringsfasen er overstået.
Vi forventer at kunne træffe afgørelse i din mands sag inden for 4 måneder fra i dag."
Det kan simpelthen ikke være rigtigt! Det IT-system har kørt i en måned! Hvordan kan det forsinke min sag så lang tid?! Jeg ved ikke om det hjælper noget, at skrive tilbage og henvise til det faldne antal sager eller hvad? Og henvise til lovgivningen der siger MAX 6 måneder.
"I forhold til sagsbehandlingen er der ikke noget til hinder for, at I kan flytte til Danmark, mens sagen behandles.
Siden vi modtog din mands ansøgning er den generelle sagsbehandlingstid desværre øget fra de oplyste ca. 4 måneder til omkring 7-8 måneder.
Forsinkelsen skyldes dels et stort antal sager, og dels at Statsforvaltningen er ved at indføre et nyt it- og sagsbehandlingssystem, hvilket betyder, at vi i øjeblikket ikke kan arbejde lige så effektivt, som vi kan, når indkøringsfasen er overstået.
Vi forventer at kunne træffe afgørelse i din mands sag inden for 4 måneder fra i dag."
Det kan simpelthen ikke være rigtigt! Det IT-system har kørt i en måned! Hvordan kan det forsinke min sag så lang tid?! Jeg ved ikke om det hjælper noget, at skrive tilbage og henvise til det faldne antal sager eller hvad? Og henvise til lovgivningen der siger MAX 6 måneder.
-
fundiver199
Jeg synes, at du skal skrive følgende tilbage til dem:s.københavn skrev:Forsinkelsen skyldes dels et stort antal sager, og dels at Statsforvaltningen er ved at indføre et nyt it- og sagsbehandlingssystem, hvilket betyder, at vi i øjeblikket ikke kan arbejde lige så effektivt, som vi kan, når indkøringsfasen er overstået.
"Kære Statsforvaltning
Tak for jeres brev/mail af... dato.
I skriver, at forsinkelsen skyldes et stort antal sager. Det kan jeg ikke forstå, for ifølge publikationen "seneste tal på udlændingeområdet", der ligger på www.nyidanmark.dk, er antallet af ansøgninger om familiesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne, faldet fra 506 i 2013 til 353 i 2014. Altså er der tale om et meget lille antal sager, og ikke et stort antal sager, som I skriver i jeres brev / mail.
Jeg gør opmærksom på, at I ifølge direktiv 2004/38 EF har pligt til at udstede opholdskort til min ægtefælle inden for 6 måneder regnet fra den dato, hvor ansøgningen blev afleveret.
Hverken en lodret løgn om, at I har mange sager, eller indkøring af nye IT-systemer kan fritage jer for den pligt. Jeg forventer derfor som en absolut selvfølge, at I udsteder opholdskort til min ægtefælle inden for den tidsfrist, der er fastsat.
I modsat fald forbeholder jeg mig ret til at lægge sag an mod Statsforvaltningen med erstatningskrav for de økonomiske tab, vi måtte kunne påvise at have lidt som følge af jeres klart ulovlige sagsbehandling eller rettere mangel på samme.
Mvh. (navn)"
-
s.københavn
Uha det ville jeg meget gerne skrive til dem. Men kunne du ikke forestille dig, at hvis det er et politisk oprør, at de så ville se mig som det "sorte" får og stemple mig med "tilsidst i køen samt afvisning på forhånd" ved godt man i teorien ikke må gøre det, men man kender selv det men hvis nogle klager, eller er sure så har man tendens til, at lægge dem bagerst i køen eller lade dem vente lidt mere eller grave så meget i ens sag, at de finder et loophul hvor de siger, at man ikke har opholdsret. Ved så godt, at sagen herefter ville gå videre til JM eller US eller hvem der behandler klager ved EU-ophold ogås ville dette måske tage yderligere et år uden min ægtefælle ville kunne foretage sig noget. For, at sige det lige ud, så er min ægtefælle SUPER frustreret pt. han gik kun og holdte sig op med håbet om vi snart vendte tilbage til DK, hvor han ville kunne starte arbejde, danskskole med henblik på bedre dansk og senere universitetet, fodbold i en klub nær os, og starte på kørekort i DK. Alt det tager jeg fra ham hvis jeg nævner det for ham med ekstra 4 måneder. Han gik inderligt og troede og håbede vi vi ville få svar indenfor 2-3 uger! Jeg ved ærligt ikke hvad skal stille op! Han har fået opholdkortet udstedt i Sverige, så jeg overvejer at sende ham hjem på ferie i Tyrkiet i 2-3 ugers tid uden, at sige noget til ham således, at han kunne slappe af og se sin familie. Men så når han vender retur står vi med det samme igen! På samme tid, står jeg også med bekymringen om, at han endnu ikke har tjent sin værnepligt i Tyrkiet og hvis det passer tyrkerne så tager de ham i lufthavnen. Dog er han stadig tilmeldt universitetet i Tyrkiet, men fordi han ikke havde fået udstedt opholdskort da den sidste eksamen lå, var han af naturlige årsager ikke til den. Han står stadig som aktivt studerende på skolen så på den måde har man udsættelse. MEN man ved igen aldrig med tyrkerne. De har alle mulige ideer især hvis de ser han bor i Sverige. Nå det var lige lidt om mine frustrationer. Sorry dårlig dag.
-
fundiver199
Om noget tror jeg faktisk snarere, at man som offentlig myndighed har tendens til at lukke munden på dem, der råber højest og brokker sig mest, ved at give dem det, de gerne vil have, hvis man overhovedet har en mulighed for at gøre det inden for lovens rammer.
Årsagen er, at hvis man derved kan undgå at bruge tid på at behandle henvendelser fra journalister, ombudsmanden osv., så har man lettet sin egen arbejdsbyrde.
Så længe man er saglig i sin kritik og har en "god sag", skal man ikke være nervøs for at gå hårdt til stålet i sin kommunikation med en offentlig myndighed. Man bliver ikke elsket af det, men man får ofte det, man gerne vil have.
Jeg ved, hvad jeg snakker om her, for jeg arbejder selv i en offentlig forvaltning. Og hvis jeg ellers kunne uden at bryde min tavshedspligt, kunne jeg godt fortælle historier om borgere, der har fået deres vilje ved at gå hårdt til mig og mine kolleger
Årsagen er, at hvis man derved kan undgå at bruge tid på at behandle henvendelser fra journalister, ombudsmanden osv., så har man lettet sin egen arbejdsbyrde.
Så længe man er saglig i sin kritik og har en "god sag", skal man ikke være nervøs for at gå hårdt til stålet i sin kommunikation med en offentlig myndighed. Man bliver ikke elsket af det, men man får ofte det, man gerne vil have.
Jeg ved, hvad jeg snakker om her, for jeg arbejder selv i en offentlig forvaltning. Og hvis jeg ellers kunne uden at bryde min tavshedspligt, kunne jeg godt fortælle historier om borgere, der har fået deres vilje ved at gå hårdt til mig og mine kolleger
-
s.københavn
Jeg tror du har ret
Måske skulle jeg sende din mail videre og håbe på det positive svar
Det er da bare super irriterende! Jeg ser altså bare DK som et regelrytterland der følger alt til punkt og prikke og det de skriver i mailen er jo decideret, at de ikke overholder lovgivningen.
Jeg havde kort overvejet om jeg skulle indgive en ansøgning efter de danske regler også. Jeg er ikke fan at det og ville langt hellere benytte EU reglerne. Men tænker mere, at tiden er vel den samme og får man afslag på den ene kan man måske få godkendelse på den anden. Jeg magter næsten ikke, at vi skal JM og have en sag kørende i måske et år. Så er det sg lige før man burde vente på svensk statsborgerskab i stedet også kunne de aldrig sige noget til en igen når man rejste over og bosatte sig, da ægtefællen så ville være EU-borger. Men problet for os er, at vi ikke rigtig kan falde til i Sverige og kan ikke finde job til manden og han er stadig i kø til SFI.
Det er da bare super irriterende! Jeg ser altså bare DK som et regelrytterland der følger alt til punkt og prikke og det de skriver i mailen er jo decideret, at de ikke overholder lovgivningen.
Jeg havde kort overvejet om jeg skulle indgive en ansøgning efter de danske regler også. Jeg er ikke fan at det og ville langt hellere benytte EU reglerne. Men tænker mere, at tiden er vel den samme og får man afslag på den ene kan man måske få godkendelse på den anden. Jeg magter næsten ikke, at vi skal JM og have en sag kørende i måske et år. Så er det sg lige før man burde vente på svensk statsborgerskab i stedet også kunne de aldrig sige noget til en igen når man rejste over og bosatte sig, da ægtefællen så ville være EU-borger. Men problet for os er, at vi ikke rigtig kan falde til i Sverige og kan ikke finde job til manden og han er stadig i kø til SFI.
-
s.københavn
Forresten Fundiver - er du helt sikker på, at der sidder 3 medarbejdere og behandler EU-sagerne og hvad med alle de EU-sager der IKKE er med en dansk statsborger. Altså ligesom jeg tager som dansk statsborger til Sverige. Feks. Hvis en svensker kommer over med en 3. landsborger. Er de også talt med i statistikken med de 353 ansøgninger?
Og alm. EU -registeringsbeviser til EU borgere bliver de også behandlet af de samme mennesker? For så er det jo lidt svært at smide den i hovedet på dem med 353 ansøgninger hvis de også fortager sig alt muligt andet?
laver de egentlig andet arbejde end at behandle ansøgninger?
Og alm. EU -registeringsbeviser til EU borgere bliver de også behandlet af de samme mennesker? For så er det jo lidt svært at smide den i hovedet på dem med 353 ansøgninger hvis de også fortager sig alt muligt andet?
laver de egentlig andet arbejde end at behandle ansøgninger?
-
s.københavn
Skaanebo, jeg googler og googler men kan ikke finde noget i DK der hedder skatteregisteringsnummer. Der kommer hele tiden noget om med Sverige og samordningsnummer når jeg skriver skatteregisteringsnummer. ???skaanebo skrev:Samordningsnummer kaldes også et skatteregistreringsnummer på dansk. Det bruges i forhold til Skat i forhold til forskellig økonomisk aktivitet, som man evt. skal betale skat af.
Du må ikke arbejde i DK med et skatteregistreringsnummer/samordningsnr., men hvis du har en ansøgning om opholdskort efter EU-retten liggende hos Statsforvaltnignen, må du gerne arbejde. Spørgsmålet er bare, om et samordensnr. vil blive godtaget af en arbejdsgiver i stedet for et cpr.nr.
"Administrativt personnr." er rette ord:
Kilde: https://cpr.dk/borgere/kan-jeg-faa-et-personnummer/
https://cpr.dk/service/nyheder/2014/jun ... rsonnumre/
Og her: "Udlændingen skal blot oprette en bankkonto i en bank i Danmark, så konstruerer Bankens personale selv et dansk CPR-nummer til udlændingen. Det ser præcis ud som alle andre danske CPR numre." Kilde: http://justitia.cat/2013/12/08/udlaendi ... -adresser/
Kilde: https://cpr.dk/borgere/kan-jeg-faa-et-personnummer/
https://cpr.dk/service/nyheder/2014/jun ... rsonnumre/
Og her: "Udlændingen skal blot oprette en bankkonto i en bank i Danmark, så konstruerer Bankens personale selv et dansk CPR-nummer til udlændingen. Det ser præcis ud som alle andre danske CPR numre." Kilde: http://justitia.cat/2013/12/08/udlaendi ... -adresser/
Hvorfor er det sikrest? Og hvilke udmeldinger har statsforvaltningen kommet ud med der gøre tingene lige pludselig usikker. Hvis man skal tro på hvad de siger; så skyldes forsinkelserne indføring af nyt IT system. Og jo, deres udtalelser med at de har fået flere ansøgninger holder måske ikke. Men det er jo også en helt nyt opgave for dem.fundiver199 skrev:Der er ingen tvivl om, at med udmeldinger som dem, Statsforvaltningen nu kommer med, så er man da på den sikreste grund, hvis man bliver i det andet EU-land, indtil man har fået et svar på sin ansøgning.
Jeg tænker bare, at hvis jeg vælger at flytte tilbage til DK - og hvis jeg er en af de uheldige, at tingene kommer til at trække i langdrag og i værste fald får en afvisning. Så må man jo nødvendigvis flytte tilbage til Sverige, hvor man har en anden ansøgning kørende.
Jeg mener at situationen har ikke ændret sig? (Jeg vil bare vide hvad du tænkte på, med at du synes det er mest sikrest ved at live i det andet EU-land)
-
s.københavn
Fundiver skriver det fordi der i 2012 var lignede hos US hvorefter de meget hurtigt gav alle afslag. Jeg VED at SF kun har haft nyt system siden efter nytår dvs en måned og meget lavere antal sager end 2013. Hvordan kan det forsinke vores sager yderligere med 4 måneder? For mit vedkommende kommer vores sag til at tage 7,5 måned i alt og det overskrider grænsen på de 6 maksimale.
Angående at du bare kan flytte tilbage til Sverige, så lige så snart du flytter til dk så annulleres din sag i Sverige da du ikke bor her mere så skal du starte forfra igen bagefter. MEDMINDRE du når at få udstedt et opholdskort hvorefter man har mulighed for at vende retur til Sverige i op til 6 måneder.
Angående at du bare kan flytte tilbage til Sverige, så lige så snart du flytter til dk så annulleres din sag i Sverige da du ikke bor her mere så skal du starte forfra igen bagefter. MEDMINDRE du når at få udstedt et opholdskort hvorefter man har mulighed for at vende retur til Sverige i op til 6 måneder.