TV-A - Prøver EU-regler ved at tage bussen til Malmø & r

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skaanebo

TV-A - Prøver EU-regler ved at tage bussen til Malmø & r

Indlæg af skaanebo » 21.08.2008 17:53:45

TV-A havde i 18.30-udgaven et indslag om en gruppe danskere med Torben Wilken, der tog bussen til Malmø og var en tur forbi arbejdsformidlingen for siden at tage bussen retur til København og indgive ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne!

http://www.dr.dk/DR1/TVAVISEN/TVAVISEN.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.08.2008 18:23:05

Ja Torben mener jo, at det er nok bare at have krydset grænsen. Den er jeg dog ikke sikker på, at han slipper igennem med. Men en fin happening er det da, ingen tvivl om det.

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 21.08.2008 19:28:34

Det er efter min mening en fuldstændig absurd tanke at man med en sviptur til malmö skulle opfylde kravene til at kunne ansøge efter eu-reglerne. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at menneskerne i indslaget vil få afslag - jeg håber bare ikke at de har sat deres forventninger for højt.

Det er den samme diskussion som vi har brugt meget tid herinde på forumet de sidste par dage: Vi i have ret - eller fred? også selvom det kommer til at koste år af dit liv på at få ret.

Nanna

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 21.08.2008 20:07:58

Jeg er ret sikker på det er ret vigtigt for de par der stillede op i indslaget om det lykkes eller ej. Han stod jo i indslaget og lovede dem en opholdstilladelse i løbet af 14 dage.

Nanna

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.08.2008 20:49:10

Har lige set indslaget. Jeg opfattede det nu ikke så meget som om, at Torben "lovede" de to mænd noget som helst. Men mere at han henvendt til publikum gav udtryk for, hvordan retstilstanden på området efter hans mening er.

Og Torben kan altså udmærket have ret i, at teksten i opholdsdirektivet er sådan, at hans tolkning er rigtig, idet disse EU-tekster jo netop ofte ikke er formuleret særlig præcist. Jeg tror således ikke det har været de 27 regeringers HENSIGT, at en tur over grænsen skulle være nok, men derfor kan det godt tænkes, at teksten i direktivet faktisk er sådan, at dette er tilfældet.

Til gengæld er det helt sikkert, at det vil de danske myndigheder ikke anerkende, uden at sagen ryger hele vejen op til EF-domstolen. Og selv her kan de to par godt risikere at tabe sagen, idet EF-domstolen - trods mange påstande om det modsatte - er lidt forsigtig med at trampe alt for meget ind over staternes suverænitet.

I modsætning til de myter, som er blevet skapt, er f.eks. Metock-dommen efter min opfattelse ikke udtryk for nogen "retsudvidende" eller "aktivistisk" domsafsigelse, men alene et udtryk for, at de vedtagne regler gjorde det uundgåeligt for domstolen at nå frem til de konklusioner, som den gjorde, også selvom dette kom 10 medlemslandes regeringer på tværs.

"Udnytter" Torben så disse par? Thjaa måske, men den ene mand har jo forgæves forsøgt i 8 år, så hvad har han i grunden at miste? Man kunne måske så sige, at Torben i stedet burde have rådet ham til at flytte til Malmø i en periode og finde et job som taxichauffør der. Men det er jo ikke sikkert, at manden har lyst til eller magter at gøre det. Og i så fald mister han ikke noget ved at medvirke i Torbens "happening".

Torbens moral vil jeg overlade det til andre at bedømme. Regeringens moral er der derimod slet ingen tvivl om. Den er så absolut helt i bund, og det er trods alt det, som er det væsentlige i denne sag.

Besvar