permanent ophold EU borger + skattemæssige forhold
-
sfantulparabone
permanent ophold EU borger + skattemæssige forhold
hej
har ens skattemæssige forhold noget at gøre med permanent ophold?
jeg blev lidt i tvivl i dag, da jeg skulle udlevere ansøgningen.
jeg er EU borger.kom til DK i 2009, men har været begrænset skattepligtig i 2009/2010.dette ikke fordi jeg har pendlet mellem DK og mit hjemland, men blot fordi jeg var under en tidsbegrænset aftale med min arbejdsgiver.
jeg skulle opnå et vis niveau i dansk sprog for at kunne blive fastansat.
jeg har selvfølgelig været hjemme i den periode, men slet ikke på pendler vis.
troede altid, at ens ret til permanent EU ophold opnås automatisk efter 5 år.
mvh.
har ens skattemæssige forhold noget at gøre med permanent ophold?
jeg blev lidt i tvivl i dag, da jeg skulle udlevere ansøgningen.
jeg er EU borger.kom til DK i 2009, men har været begrænset skattepligtig i 2009/2010.dette ikke fordi jeg har pendlet mellem DK og mit hjemland, men blot fordi jeg var under en tidsbegrænset aftale med min arbejdsgiver.
jeg skulle opnå et vis niveau i dansk sprog for at kunne blive fastansat.
jeg har selvfølgelig været hjemme i den periode, men slet ikke på pendler vis.
troede altid, at ens ret til permanent EU ophold opnås automatisk efter 5 år.
mvh.
-
fundiver199
Re: permanent ophold EU borger + skattemæssige forhold
Umiddelbart nej. Det afgørende er, hvor du har haft dit sædvanlige centrum for livsinteresser.
-
sfantulparabone
Desværre, ja.
Har fået svar fra Statsforvaltningen og de kan ikke imødekomme min ansøgning om permanent opholdstilladelse.
Jeg har været begrænset skattepligtig fra 2009 frem til slutning af 2010, har også modtaget nogle (rejse)fradrag i forbindelse med mit status som begrænset skattepligtig.
Har dog kun været i Danmark.Selvfølgelig har jeg rejst til mit hjemland, men kun på ferie.
SF har vurderet at jeg ikke har haft reelt og faktisk ophold i Danmark før 2011, hvor jeg blev fuld skattepligtig.
Ved ikke, om jeg skal klage over afgørelsen eller bare vente til 1. januar 2016 og søge igen.
mvh.
Har fået svar fra Statsforvaltningen og de kan ikke imødekomme min ansøgning om permanent opholdstilladelse.
Jeg har været begrænset skattepligtig fra 2009 frem til slutning af 2010, har også modtaget nogle (rejse)fradrag i forbindelse med mit status som begrænset skattepligtig.
Har dog kun været i Danmark.Selvfølgelig har jeg rejst til mit hjemland, men kun på ferie.
SF har vurderet at jeg ikke har haft reelt og faktisk ophold i Danmark før 2011, hvor jeg blev fuld skattepligtig.
Ved ikke, om jeg skal klage over afgørelsen eller bare vente til 1. januar 2016 og søge igen.
mvh.
Det lyder som om, du bør få fat på Skat og få dem til at ændre din status til fuldt skattepligtig. Hvis du har opholdt dig i DK hele året, er det jo irrelevant, hvad du har af kontrakt med en arbejdsgiver.
-
sfantulparabone
jamen, jeg er fuldt skattepligtig siden 2011.
men har været begrænset skattepligtig i 2009 og 2010.
hvad skulle SKAT gøre i denne situation?
jeg har haft nogle skattemæssige fordele ved at være begrænset skattepligtig, men jeg vidste ikke, jeg skulle vente et år mere for at få permanent ophold
det er ikke noget drama.jeg kan da vente et år mere, det er bare, jeg troede, man opnåede retten til permanent ophold efter 5 år i landet.
men har været begrænset skattepligtig i 2009 og 2010.
hvad skulle SKAT gøre i denne situation?
jeg har haft nogle skattemæssige fordele ved at være begrænset skattepligtig, men jeg vidste ikke, jeg skulle vente et år mere for at få permanent ophold
det er ikke noget drama.jeg kan da vente et år mere, det er bare, jeg troede, man opnåede retten til permanent ophold efter 5 år i landet.
Hvis du har boet i DK under hele 2009 og 2010, så skal du være fuldt skattepligtig til Danmark, uanset om du har haft indkomst eller haft arbejde i DK. Så der er begået fejl i Skat, og hvis du ser at få ændret den fejl, så vil du også kunne få permanent ophold i DK.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Med 'boet i Danmark' menes som hovedregel (skattemæssigt) at man fysisk har opholdt sig i DK i mere end 183 dage i et kalender-/skatteår.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG