Privat sygeforsikring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sabrina

Privat sygeforsikring i Sverige

Indlæg af Sabrina » 17.09.2014 09:17:59

Hej derude,

Min mand og jeg har et problem i forhold til sygeforsikring til ham i sverige, og har brug for Jeres HJÆLP.
Jeg kan ikke få dansk eller europæiske sygesikring, da jeg ikke har nogen kontrakt, men kun arbejder som afløser og desuden studerer i København (har ringet og forhørt mig i min fraflyttede kommune). Derfor er min mand heller ikke dækket af den danske sygesikring, og Migrationsverket kræver dette af os, da vi har søgt ophold efter EU-reglerne.

Jeg har ringet til vores sagsbehandler, som er svær at presse noget brugbart ud af, men vores private sygeforsikring til min mand skal være heldækkende og opfylde krav som lægehjælp, tandpleje, tilskud til medicin og evt. rehabilitering. Derudover skal hjemtransport til eget hjemland indgå. Forsikringen skal strække over minimum et år og kunne forlænges (uden særlige vilkår). Tilslut fortæller hun at kroniske sygdomme også skal være dækket og den desuden skal være oversat til engelsk.

Alt det her skal vi finde, købe og sende til hende inden d. 2 oktober ellers vil det få konsekvenser for vores sag og afgøring.. Så vi håber at der er en derude der ved eller kender en forsikring som kan imødekomme ovenstående, da jeg ikke kan finde noget??

skaanebo

Re: Privat sygeforsikring i Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.09.2014 09:26:09

Det er i praksis umuligt at tegne en sygeforsikring, som svenskerne vil anerkende, når du er person med tilstrækkelige midler og ikke omfattet af den offentlige sygesikring i DK.

Så I er fanget i ingenmandsland og kommer ikke videre den vej.

Hvis I er gift, kan I i stedet søge opholdstilladelse efter svenske regler, hvor der ikke er krav om sygeforsikring.

Sabrina

Indlæg af Sabrina » 17.09.2014 18:45:50

Tak igen :D

Vi vil forsøge at få den danske sygeforsikring, sagsbehandlingen er alligevel 13 måneder(!), så det burde vi kunne nå inden afgørelse.

Men også søge de svenske regler med det samme!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.09.2014 20:04:48

Du skal i snit arbejde mindst 8-10 timer om ugen for at blive anset for arbejdstager i DK og ikke som studerende.

YT88

Indlæg af YT88 » 23.10.2014 11:00:20

Hej,

Jeg blander mig lige i tråden.
Jeg var selv nede i migrationsverket og min kone fik sine ansøgninger sendt afsted.

Jeg blev opmærksom, at min kone mangler en sygeforsikring.
Jeg er i den situation at jeg er fuldtidsansat i Danmark og betaler dansk skat.

på borger.dk står der følgende
Statsløse, flygtninge og familiemedlemmer til en dansk sikret kan være berettiget til et blåt kort, hvis de har bopæl i Danmark og har et gult sundhedskort. Er du tredjelandsborger og ønsker at bestille det blå EU-sygesikringskort, kan du derfor ikke bestille kortet digitalt. I stedet skal du henvende dig til din bopælskommune for en vurdering af, om du er berettiget til et blåt EU-sygesikringskort. Hvis du er berettiget, udsteder kommunen kortet manuelt.​
Min kone har jo ikke en adresse i Danmark. Og mit spørgsmål er den; bliver jeg nød til at tegne en sygeforsikring, evt. en fra Marokko (da den er billigere) eller skal jeg bare køre helt efter bogen og tegne en svensk sygeforsikring?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.10.2014 11:16:59

Når du er arbejdstager i DK, kan din kone blive omfattet af den offentlige sygesikring i DK, så længe din kone ikke arbejder i Sverige.

Fremgangsmåden er derfor: Du skaffer det særlige gule sundhedskort for grænsegængere samt det blå EU-sygesikringskort. Begge kort kan udstedes for både dig selv og for din kone, også selv om hun ikke har et dansk CPR.nr eller bor i DK.

YT88

Indlæg af YT88 » 24.10.2014 12:05:33

Du skriver, at begge kort kan udstedes til mig selv og min kone. Og samtidig skriver du også, at jeg kun skal bestille et EU sundshedskort til min hustru.

Har talt med dem i dag; og jeg kan kun få udstedt et EU-sundhedskort til min hustru. Men ikke et særligt sundhedskort.

afjdk

Indlæg af afjdk » 18.11.2014 12:47:42

Hej

I Stevns kommunen har de ikke hørt om et grænsegængekort? Hedder det også noget andet?

Desuden oplyser de at min kone og hendes søn ikke kan få EU-kortet FØR de har cpr-nummer og adresse hos mig?

Er der nogen der har et forslag eller to, så vi kan få det?

Mvh

Allan

Besvar