Hej,
Jeg sad lige og læste lidt om EU-reglerne.
Vi bor PT i Sverige, men skal meget snart vende tilbage til DK.
Når vi vender tilbage vender jeg tilbage som person med tilstrækkelige midler eftersom jeg nu bor i Sverige men arbejder i DK.
Mit spørgsmål er så om min ægtefælle kan modtage SU når han starter på universitetet når vi vender tilbage med tilstrækkelige midler og ikke arbejdstager???
Jeg arbejder self i DK, men er han så berettiget på baggrund af det?
Er det ikke der forskellen især ligger på fordelen mellem de danske regler og EU-reglerne, at man KUN kan modtage SU via EU-regler hvis referencen er arbejdstager mindst 10-12 timer om ugen?
SU til ægtefælle
Re: SU til ægtefælle
Betingelserne er beskrevet her http://www.su.dk/SU/betingelser/Sider/default.aspx
-
fundiver199
Re: SU til ægtefælle
Når I flytter til Danmark, bliver du jo netop arbejdstager, da du arbejder i Danmark. Og så har din ægtefælle ret til ligestilling efter EU-reglerne. Derimod har din ægtefælle lige nu ikke ret til SU i hverken Danmark eller Sverige, da der er et "hul" her i reglerne for grænsegængere.
"Sjovt nok" var det så ikke noget, som medierne fandt det interessant at fortælle om under valgkampen til EU-parlamentet i foråret. Men at grænsependlere har ret til børnecheck fra det land, hvor de arbejder og betaler skat, DET er derimod ifølge de danske medier og politikere meget forargeligt...

"Sjovt nok" var det så ikke noget, som medierne fandt det interessant at fortælle om under valgkampen til EU-parlamentet i foråret. Men at grænsependlere har ret til børnecheck fra det land, hvor de arbejder og betaler skat, DET er derimod ifølge de danske medier og politikere meget forargeligt...