SU til ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn

SU til ægtefælle

Indlæg af s.københavn » 08.10.2014 11:52:58

Hej,

Jeg sad lige og læste lidt om EU-reglerne.

Vi bor PT i Sverige, men skal meget snart vende tilbage til DK.

Når vi vender tilbage vender jeg tilbage som person med tilstrækkelige midler eftersom jeg nu bor i Sverige men arbejder i DK.

Mit spørgsmål er så om min ægtefælle kan modtage SU når han starter på universitetet når vi vender tilbage med tilstrækkelige midler og ikke arbejdstager???

Jeg arbejder self i DK, men er han så berettiget på baggrund af det?

Er det ikke der forskellen især ligger på fordelen mellem de danske regler og EU-reglerne, at man KUN kan modtage SU via EU-regler hvis referencen er arbejdstager mindst 10-12 timer om ugen?

closed1

Re: SU til ægtefælle

Indlæg af closed1 » 14.10.2014 11:52:42

fundiver199

Re: SU til ægtefælle

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2014 11:59:53

Når I flytter til Danmark, bliver du jo netop arbejdstager, da du arbejder i Danmark. Og så har din ægtefælle ret til ligestilling efter EU-reglerne. Derimod har din ægtefælle lige nu ikke ret til SU i hverken Danmark eller Sverige, da der er et "hul" her i reglerne for grænsegængere.

"Sjovt nok" var det så ikke noget, som medierne fandt det interessant at fortælle om under valgkampen til EU-parlamentet i foråret. Men at grænsependlere har ret til børnecheck fra det land, hvor de arbejder og betaler skat, DET er derimod ifølge de danske medier og politikere meget forargeligt... :evil: :evil: :evil:

Besvar