FS med min Filippinske Svigerinde

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tonni79

FS med min Filippinske Svigerinde

Indlæg af Tonni79 » 15.09.2014 19:18:08

Hej,
Tak for et super forum som jeg tidligere har nydt godt af.

Jeg har for 3 år siden brugt EU reglerne til sammenføring af min filippinske hustru.
I mellem tiden er begge hendes forældre gået bort. Det eneste nære familie er en lillesøster.
Vi har fået lillesøsteren til dk som aupair ( hos en familie tæt på). Hun er så blevet nødt til at tage videre til norge nu.
Jeg ville gerne høre om der er nogen reel chance for at få hende familie samført.
Der er ikke nogen tvivl om at når hun kommer tilbage til filippinerne så er det os der skal forsørge søsteren alligevel - lige som jeg forsørgede familien før jeg giftede mig. Der ud over har hun i de to år hun har været i dk fået et tæt for hold til vores 16 mdr gamle søn.

Iflg. Ny i danmark så jeg dette :
" Ved en ansøgning vil Udlændingestyrelsen lægge vægt på, om der er etableret et beskyttelsesværdigt familieliv, herunder om tilknytningen mellem personerne går ud over, hvad der følger af slægtskabet alene, om man i hjemlandet har været optaget i den nu herboende persons husstand igennem en længere årrække, om den herboende under opholdet i hjemlandet og efter indrejsen i Danmark har forsørget familiemedlemmet, om man af helbredsmæssige grunde vil være helt ude af stand til at tage vare på sig selv, og om der findes omsorgspersoner i hjemlandet eller om hjemlandets sociale myndigheder kan sørge for pasning og pleje. "

Jeg ved ikke om disse ting er "tunge" nok på vægt skålen.

Er der nogen anden måde hvorpå jeg kunne sammenføre min svigerinde? Studie visum - eller er det kun EU reglerne igen?

Ideer er meget velkommen..

Mvh
Tonni

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS med min Filippinske Svigerinde

Indlæg af mh1 » 18.09.2014 10:46:50

Din svigerinde har jo forsørget sig selv under sit au-pair-ophold, og gør det vel fortsat i Norge, så det bevarelsesværdige familieforhold ER efter min juridiske vurdering afbrudt, desværre.

Muligheden må være studie. Jeg kan ikke lige se, hvordan du umiddelbart vil kunne bruge EU-reglerne, jf. det afbrudte familieforhold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tonni79

Indlæg af Tonni79 » 29.09.2014 10:32:03

Hej MH
Tak for dit svar - Det var desværre hvad jeg frygtede :-(

Jeg må kigge lidt på studie ideen - det er bare ret dyrt.

mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2014 11:24:14

Da søsteren er i den arbejdsdygtige alder, vil hun kun kunne være afhængig af jeres forsørgelse, hvis hun er handicappet el. og dermed er ude af stand til at arbejde resten af livet. At være (midlertidigt) arbejdsløs er ikke nok til, at man i denne lovgivnings forstand er et afhængigt familiemedlem.

Besvar