Tilbageflytning danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gifler28

Tilbageflytning danmark

Indlæg af gifler28 » 12.10.2014 16:43:02

Jeg har boet 2 år i Norge,sammen med mine kone fra fillipinerne,hun har ophold efter eu regelsættet.
Vi vil nu købe hus i danmark og om en årrække vil vi flytte tilbage til danmark.
Nu opfylder vi jo reglerne omkring tilbageflytning og ophold efter eu reglerne,men hvis jeg køber hus nu og vi flytter om en årrække,vil man så blive dømt efter at man har bolig i danmark, eller når jeg har opfyldt reglerne,så gælder de også selv om jeg senere køber hus ?

skaanebo

Re: Tilbageflytning danmark

Indlæg af skaanebo » 12.10.2014 21:38:00

Det er ikke "forbudt" at eje fast ejendom i DK, mens man bor udenlands. Men det vil være uklogt at bo der. Altså ikke noget med at ligge og pendle mellem Danmark og Norge og så overnatte i DK.

gifler28

Indlæg af gifler28 » 13.10.2014 21:41:52

Nu er det jo ikke så let at pendle Norge danmark.
Spørgsmålet gik på om statsforvaltningen vil sige at det var vores intention at flytte tilbage til danmark, da det er en helårsbolig som skal bruges til fritidshus indtil vi flytter tilbage.
Har 3 gange forsøgt at få et svar fra statsforvaltningen men de besvarer åbenbart ikke spørgsmål.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.10.2014 22:10:18

Nej, let er det ikke, men hvis huset ligger i Frederikshavn eller Hirtshals, er det jo ikke umuligt.

Der må altså ikke være bopælspligt for ejendommen, og I skal som altid bevise, at I har reelt og faktisk ophold i Norge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2014 12:16:16

Det er ikke en betingelse for sekundær EU-opholdsret, at man skal have haft ”intention” om et livsvarigt ophold. Et ophold efter artikel 7 i opholdsdirektivet, dvs. et ophold i mere end 3 måneder som arbejdstager, selvstændig, tjenesteyder, studerende eller selvforsørgende, er egnet til at opbygge eller fastholde et familieliv, og giver derfor også ret til at fortsætte dette familieliv, når/hvis man flytter tilbage til sit eget land.

EU-domstolen afsagde tidligere på året dom i en sag fra Holland om netop den sekundære fri bevægelighed. Dommen gav ikke anledning til ændringer i den danske praksis, men den fjernede noget af den tvivl, der måske var været hos nogen om, hvorvidt den danske praksis er korrekt. Det ER den, og det afgørende er, at man, som ÆUG i årevis har skrevet på vores hjemmeside, skal have haft sit sædvanlige centrum for livsinteresser i et andet EU-land i en periode.

Sagen handlede bla. om en hollandsk kvinde, der var rejst til Spanien med sin mand for at søge arbejde der, men efter nogle måneder måtte opgive og rejste tilbage til Holland uden sin mand. Manden blev i Spanien, og gennem flere år besøgte hun ham så der i weekender mm. Men det var ikke nok til, at han havde EU-opholdsret i Holland, da sådanne gentagne weekendophold finder sted efter artikel 6 i opholdsdirektivet om ophold i indtil 3 måneder, og ikke er egnet til at opbygge eller fastholde et familieliv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2014 12:20:12

Som skaanebo skriver, kan det at eje en fritidsbolig i Danmark føre til et skærpet dokumentationskrav i forhold til at bevise, hvor man reelt har opholdt sig. Altså bør I gemme kvitteringer for færgebilletter og købe ind i Norge med et kreditkort, så transaktionerne fremgår af kontoudtog.

Og I skal NATURLIGVIS opholde jer mere i Norge end Danmark, men det giver formentlig sig selv.

Besvar