eu-regler og offentlig støtte

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lenada

eu-regler og offentlig støtte

Indlæg af Lenada » 06.10.2014 19:09:23

Kære æug og andre læsere
Jeg er lidt forvirret hvad angår offentlig støtte, når man har benyttet eu-regler. Jeg har tit fået at vide, at sådan noget som boligstøtte kan være muligt at få osv.
samt er der nogen der har været boligstøtte-proceduren igennem, og ved hvad man skal indsende når man ansøgere. Jeg har nemlig en mindre opsparing på ca. 40.000 kr, som jeg ikke kan hæve før om 3 år, og desværre er vores økonomi lav pt og den kommende tid.
Jeg arbejder og studere i DK, og min mand er i praktik i Sverige. Han fik sit opholdskort i Juli 2014. Han får udbetalt et mindre praktik-stöd som udbetales af forsäkringskassen, men det går gennem arbetsformedlingen, betyder det så at han allerede er tilmeldt forsäkringskassen.
Tak for et super godt forum :)

skaanebo

Re: eu-regler og offentlig støtte

Indlæg af skaanebo » 06.10.2014 19:32:16

Boligstøtte i Sverige har forskellige regler og afhænger bl.a. af jeres alder og indkomst. Din partner er allerede tilmeldt F-kassan. Det er også der, I skal søge om boligstøtte, hvis I ønsker det.

fve

Re: eu-regler og offentlig støtte

Indlæg af fve » 07.10.2014 11:12:28

Lenada skrev:Kære æug og andre læsere
Jeg er lidt forvirret hvad angår offentlig støtte, når man har benyttet eu-regler. Jeg har tit fået at vide, at sådan noget som boligstøtte kan være muligt at få osv.
samt er der nogen der har været boligstøtte-proceduren igennem, og ved hvad man skal indsende når man ansøgere. Jeg har nemlig en mindre opsparing på ca. 40.000 kr, som jeg ikke kan hæve før om 3 år, og desværre er vores økonomi lav pt og den kommende tid.
Jeg arbejder og studere i DK, og min mand er i praktik i Sverige. Han fik sit opholdskort i Juli 2014. Han får udbetalt et mindre praktik-stöd som udbetales af forsäkringskassen, men det går gennem arbetsformedlingen, betyder det så at han allerede er tilmeldt forsäkringskassen.
Tak for et super godt forum :)
Hvis du går ind på Socialstyrelsen.se får du alt den information du behøver. Du kan downloade et hav af information i form af håndbøger mv.

Besvar