EU-regler eller de svenske

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

s.københavn

Re: EU-regler eller de svenske

Indlæg af s.københavn » 18.08.2014 21:51:27

Tak for svar MH.

Ved du tilfældigvis også, at når man laver en ægtepagt på fuldstændig særeje, og ens mand underskriver den både på dansk og på engelsk (så han forstår den), kan man så tinglyse det i DK når vi nu bor i Sverige?
Jeg ejer en lejlighed i dk som er tinglyst og er jo selv dansk statsborger og vielsen bliver foretaget i DK!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2014 10:21:39

Jeg vil tro du kan, hvis du har nemID eller digital signatur. Tinglysning foregår jo nu elektronisk.

Men ring eller skriv og spørg:
http://www.tinglysningsretten.dk/TINGLY ... fault.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 19.08.2014 21:18:42

Kunne bare se du havde skrevet i et andet forum at man skulle tinglyse i Sverige.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 19.08.2014 21:20:54

Og hvad gør man ved ægtepagten, når min kæreste endnu ikke har noget cpr-nummer. Og vi har jo heller ikke fælles bopæl endnu. Den er jo ikke registeret endnu. Hvad kan man så skrive?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.08.2014 11:36:03

Du kan formodentlig også vælge at gøre det i Sverige, men der kender jeg ikke proceduren.

I vejledningen til det danske system står der hvad man gør, når den ene ikke har dansk cpr.nr.

Gå ind på det link jeg gav dig, gå ind på 'Personbogen', så vejledninger og find vejledningen til ægtepagt. Den kommer op i pdf-format så du kan læse den på skærmen og/eller printe den ud for at kunne læse den på papir.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 20.08.2014 13:30:51

okay, jeg har kigget på tinglysning og kan se, at man senere hen kan give hans cpr nummer,når han får et.

I mellemtiden har jeg dog læst dette:

Eksempel 2: Når manden er udlænding.

En dansk bosiddende kvinde skal giftes med en mand, der bor i et afrikansk land. Efter vielsen vil manden søge opholdstilladelse i Danmark. Da manden på vielsestidspunktet ikke har fået permanent opholdstilladelse i Danmark, vil det efter de danske lovvalgsregler være mandens afrikanske hjemlands regler om fælleseje/særeje, parret er underlagt i deres ægteskab. Parret kan ikke oprette ægtepagt i Danmark – i hvert fald ikke før manden har fået mulighed for varigt ophold i Danmark.

fra det her link: http://www.minadvokat.dk/gifter-udland/

Vil det sige, at vi ikke kan oprette en i DK? For vi bliver jo gift i mens han er på visum det vil sige, at han har bopæl i tyrkiet. :/

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 20.08.2014 19:27:36

Og MH, nu når du bor i Tyrkiet, kender du så til de retlige regler.

I DK får man jo uden ægtepagt ved skilsmisse 50/50 af begges eje. Men hvad med i Tyrkiet?

Og findes der ægtepagt der? Har hørt manden løber med der hele ved skilsmisse.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.08.2014 20:28:43

Det der står på det link er noget vrøvl.

De danske lovvalgsregler siger ganske vist, at det er mandens domicil (faste bopæl) på vielsestidspunktet, som afgør hvilken formueordning man får. MEN 'på vielsestidspunktet' er et elastisk begreb, og hvis manden har planlagt domicilskifte så vil det nye domicil gælde, også selvom der går op til flere måneder før det finder sted.

Du kan se noget om det her: http://www.themis.dk/searchinclude/Aegt ... d_ret.html

U1: Hvis manden umiddelbart i forbindelse med ægteskabets indgåelse klart foretager et domicilskifte, gælder mandens nye domicillov.

UfR 2000.414 VLD (FM 2000.7 VLD): M og H, der begge var tyrkiske statsborgere, havde indgået ægteskab i Tyrkiet d. 02.06.1978. H og begges familier boede i Danmark, mens M, der var født i 1955, var soldat i Tyrkiet. M flyttede til Danmark ca. 2,5 måned efter. Parterne blev separeret d. 13.12.1993. Da det under skiftet blev dokumenteret, at M havde et bankindestående i Tyrkiet på ca. 364.000 kr., gjorde M d. 29.11.1997 gældende, at der i ægteskabet var tyrkisk særeje. VL antog, at M ikke havde udvist en sådan passivitet eller adfærd i øvrigt, at dansk ret allerede af den grund skulle lægges til grund. Da M ved ægteskabets indgåelse havde domicil i Tyrkiet, skulle parternes formueforhold som udgangspunkt bedømmes efter tyrkisk ret. Dette udgangspunkt skulle fraviges til fordel for parternes første fælles domicillov, såfremt M i forbindelse med ægteskabets indgåelse foretog et reelt domicilskift, ved at opgive sin hidtidige bopæl og flytte - typisk til H's hidtidige domicilland. Omstændighederne ved ægteskabets indgåelse, herunder navnlig, at H og begges familier boede i Danmark, talte med vægt for, at M agtede at foretage et sådant domicilskift. Parterne havde under hele ægteskabet haft bopæl i Danmark, hvor de havde opnået dansk statsborgerskab. Formodningen for, at der var tale om et reelt domicilskift, var således til fulde blevet bekræftet. M blev herefter tilpligtet at anerkende, at boet skulle behandles efter dansk ret.

Desuden gælder denne regel OGSÅ:
U2: Hvis mandens domicillov åbner mulighed for partsautonomi, kan parterne ved ægtepagt aftale, at formueordningen skal være underlagt et andet lands lov (renvoi).

Da den tyrkiske internationale privatret NETOP giver parterne i et blandet ægteskab mulighed for at vælge hvilket lands lov skal gælde for deres formueordning, kan I vælge at det skal være dansk ret, og I kan vælge at oprette ægtepagt efter danske regler.

Det du har hørt om den tyrkiske formueordning er ligeledes noget vrøvl. Den er meget lig den schweiziske, den tyske og den californiske, hvor ægtefællerne får deres hidtidige formue som særeje, mens formue som optjenes eller erhverves under ægteskabet (bortset fra arv og gaver) skal deles ved skilsmisse. Så du kan fsv. med største sindsro aftale med din forlovede at I skal have tyrkisk formueordning, når blot du sørger for at det bliver skrevet ind i ægtepagten hvad din formue er på vielsestidspunktet.

Du bor ganske vist i Sverige, men da muligheden for at vælge lovgivning står i den nordiske ægteskabskonvention, så gælder den også i Sverige.

PS: jeg er jurist og et af mine specialer er international privatret, herunder formueordninger i blandede ægteskaber og i forskellige lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 21.08.2014 15:40:15

Tak for hjælpen MH - har skrevet en PB til dig men den ligger i min udbakke så er ikke sikker på, at den er sendt?

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 15.09.2014 08:19:43

Hej mh eller andre der måske ved.

Vi har tidligere snakket om min ægtepagt med min tyrkiske mand og om hvordan den skulle tinglyses når vi søgte opholdstilladelse i Sverige.

Vi har fået udarbejdet en ægtepagt på både dansk og engelsk således, at min mand var indforstået med hvad der stod i ægtepagten. De er begge blevet underskrevet d. 21/8 2014 dagen inden vores vielsen, men ikke tinglyst endnu.

1. Er der en regel om hvornår papirerne skal være tinglyst efter underskrift eller kan man tinglyse til hver en tid?

Vi snakkede også om, at der i den tyrkiske lovgivning om ægteskab stod, at, ALT hvad man INDGÅR med i et ægteskab er særeje og hvad med erhverver senere er så fælleseje. Og at man jf. Tyrkisk lov måtte vælge lovgivning selv.

Vi har så valgt dansk lov og en ægtepagt om fuldstændig særeje, hvorfor vi gerne vil tinglyse i DK.

Lige nu er vores situation den, at vi bor i Malmø og har søgt om EU-opholdkort på migrationsverket og personnummer og adresseregistering (hos mig) på skatteverket. Intet er godkendt endnu.

Vi står og skal udfylde en fuldmagt til en advokatsekretær vi kender, som gerne vil tinglyse ægtepagten for os, men hun kender ikke helt reglerne om tinglysning når man bor i Sverige. Nå, men angående fuldmagten, så skal man udfylde dansk cpr og adresse osv. Dog kan man på den udenlandske ægtefælle vente med cpr til han får et jf. Mails med tinglysning.dk. De siger, at man bare skal vedhæftet en kopi af hans pas således, at man kan se hvem det er tale om også kan man på senere tidspunkt få lov gratis at skrive til dem og få tilføjet hans cpr. Nr.
Der skal åbenbart også 2 vidner til fuldmagten, der underskriver at vores underskrifter er vores.

2. Skal de vidner SE os skrive under eller er det ok de får tilsendt efter os og skriver under? Vores vidner bor nemlig i Jylland.

3. Hvad gør vi angående adresse i fuldmagten, skal vi skrive min adresse i Sverige for mig og hans i Tyrkiet for ham eftersom han ikke reelt har fået registeret adressen i Sverige?

4. Man kan ikke komme i problemer mht. Tyrkisk lovgivning om valg af lov, når man har engelsk/dansk ægtepagt? De siger jo jf. Dansk lovgivning at der er manden domicil på vielsestidspunktet der bestemmer lovgivningen. Dog, var manden domicil et vidt begreb som du sagde eftersom han havde planlagt at skifte domicil på vielsestidspunktet og aldrig tog tilbage til Tyrkiet efter.

5. Du sagde også der var en nordisk aftale mellem Norden, hvor de også respekterede hvilken lovgivning man valgte. Hvorfor der ingen problemer ville være ved tinglysning i dk selvom vi bor i Sverige?

Alt i alt respekter både Tyrkiet og Sverige, at vi vælger at tinglyse i dk og ingen problemer kan opstå heraf??

Alternativt overvejer vi, at underskrive fuldmagten, uden adresser og uden min mands cpr (fordi han ikke har et), men vedhæfte hans pasbillede og self ægtepagterne og fremsende til hele til opbevaring hos advokatsekretæren. Har nemlig læst, at fuldmagten gælder i op til et år efter underskrift. Er det korrekt? Så kan man nemlig ikke komme i problemer med, hvis min mand senere ikke vil underskrive eller hvis vi på et tidspunkt skal skilles (håber ikke det sker) men så er man sikret?
Også ville vi vente med, at tinglyse til vi var tilbage i dk og begge registeret der, således at vi kunne indsende ægtepagterne med 2 *personnumre og vores fællesadresse i dk. Dog ville det jo ikke fremgå af fuldmagten der er underskrevet hans cpr og vores adresser,, men så kunne jeg evt få ham til, at underskrive en ny med opdateret oplysninger.

Hvad siger du det? Er det bare at tinglyse i dk nu og holde tinglysningen åben for senere cpr eller er det at vente til vi er tilbage i dk?

Håber du gider give dig tid til, at svare :)

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 17.09.2014 21:37:08

Det er der ingen der ved noget om?

Besvar