Ansøgning om opholdskort uden pendlekort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
martinvært

Ansøgning om opholdskort uden pendlekort

Indlæg af martinvært » 05.09.2014 08:54:06

Hej.

Først tusind tak for jeres vidunderlige bidrag til, at lade kærligheden overvinde staternes overgreb kærlighedsfrihed.
Mit spørgsmål lyder som følgende:
Jeg ønsker at ansøge til min hustru opholdskort efter EU-regler, men dog har jeg ikke en pendlekort jeg kan vedhæfte med min ansøgning, da min arbejdsopgaver ikke kræver fra mig, at møde fysisk op til arbejdspladsen. Desuden fremgår det tydeligt i min ansættelseskontrakt, at min stilling er som online IT-supporter. Skal jeg lade mit firma skrive en brev, hvor det bekræfter, at jeg ikke møder fysisk op til arbejdspladsen?
Noget andet jeg vil spørge om, er, at jeg har læst ind i jeres forum, at jeg kan stille krav til skatteverket, om at udstede en personnummer til min hustru inden for periode af 2-4 uger. Er det korrekt? hvis det er tilfælde, er der nogle links, jeg kan referere til i tilfælde, hvis de nægter hende retten til det før en opholdskort er udstedt.

På forhånd tak.

skaanebo

Re: Ansøgning om opholdskort uden pendlekort

Indlæg af skaanebo » 05.09.2014 09:00:39

Du skal være obs på, at hvis du arbejder hjemmefra i Sverige for en dansk virksomhed, så skal du beskattes i Sverige af din lønindkomst. Tjek reglerne med ØresundDirekt.

Der er ingen regler for, hvor længe myndighederne må være for at udstede et personnr.
Senest rettet af skaanebo 05.09.2014 09:48:54, rettet i alt 1 gang.

martinvært

Indlæg af martinvært » 05.09.2014 09:36:17

Tak skånebo.

hvad tror du skatteverket vil så sige til min ansøgning? Vil de ikke anerkende, at jeg er en person med tilstrækkelige midler, da jeg ikke arbejder på "lovlig vis", og ikke har beskattet min indtægt i SE, som du siger jeg burde gøre? Hvad så med pendle tinges? Vil de ikke stille krav om pendle når de kan se, at min stilling i firmaet er "online it-support"?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.09.2014 09:48:09

Teknisk set er du lønmodtager i Sverige og skal betale skat i Sverige af din lønindkomst fra en dansk virksomhed, når du i hovedsagen arbejder hjemmefra. Pendlerkort er derfor også irrelevant.

martinvært

Indlæg af martinvært » 05.09.2014 12:42:30

Jeg vil sige tusind tak igen for brugbare svare :)

Hvad vil du anbefale jeg skal gøre i min situation ansøge og håbe på de anser det for værende irrelevant faktor iforhold til min forsørgelses grundlag overfor min familie?
Noget andet til ansøgning om person nr til min hustru, hvad skal man til det dokumenter?
Sætter utrolig stor pris på jeres hjælp .

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 05.09.2014 14:20:30

Vi skal fremvise for min mand for personnummer:
- mine 3 sidste lønsedler der viser vi forsørger os selv
- min danske arbejdskontrakt
- min mands blå sygesikring som er udstedt fra min fraflytterkommune i dk.
- vielsesattest hvis du ikke allerede er registeret gift
- pendlerkort
- min svenske huslejekontrakt
- selve ansøgningen som man får på skatteverket

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.09.2014 14:37:19

Med hensyn til din skattemæssige status skal du kontakte Skat Øresund og/eller Skatteverket, således at du bliver registreret rigtigt som lønmodtager i Sverige.

Med hensyn til Migrationsverket er det så bare at indsende dokumentation for din status som lønmodtager i Sverige, når papirerne fra Skat/Skatteverket er kommet i orden.

Besvar