hjælp familiesammenføring i Finland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sarAhIRAK

hjælp familiesammenføring i Finland

Indlæg af sarAhIRAK » 16.08.2014 13:59:12

Hej

Jeg har boet i Danmark, men nu er jeg flyttet til Finland sammen med min treårige datter. Vi bor nu hos en veninde og vi har fået personnummer i Finland Jeg vil høre om der er mulighed for at jeg kan hente min mand i Finland med EU-REGLER. Han bor i Irak og jeg og min datter er danskstatsbogere.

mit spg. er om jeg kan få social ydelse eller gå på en finsk skole samt med at få Su fra Finland og om jeg kan få børnepenge herfra Finland når jeg har nu fået et personnummer i Findland.
Jeg kan hverken snakke eller skrive finsk.

Nu har jeg været i Finland mere end 3måneder og jeg vil nu søge familiesammenføring efter Eu-regler, vil jeg lige spg. om bolige og økonomi spiller en stor rolle i min ansøgning.
Håber i kan hjælpe mig.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hjælp familiesammenføring i Finland

Indlæg af mh1 » 16.08.2014 20:49:27

Finland har 2 officielle sprog: finsk og svensk.

Du må prøve at finde oplysningerne om skole, studiestøtte, børnepenge mv. på svensk - det ligner dansk tilstrækkeligt meget til at det skulle være til at finde ud af. Husk at sociale ydelser i form af det der svarer til kontanthjælp kommer til at blokere for fs efter EU-regler.

For at du har RET til at få din ægtefælle til Finland efter EU-reglerne skal du enten være arbejdstager, person med tilstrækkelige midler eller studerende i Finland (sprogskole o.l. er IKKE nok).

Desuden kan du læse en del info her: http://www.norden.org/da/norden-for-dig
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: hjælp familiesammenføring i Finland

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2014 14:26:29

Læs under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land". Som det fremgår af vejledningen, forudsætter EU-opholdsret i mere end 3 måneder, at man er økonomisk aktiv i værtslandet, studerende (og klarer sig selv økonomisk), eller "person med tilstrækkelige midler", f.eks. fordi man medbringer en pension, lever af fjernarbejde eller er grænsependler og arbejder i et naboland.

Som du beskriver din situation, har du lige nu ret til ophold i Finland pga. den nordiske konvention, men du har ikke EU-opholdsret i mere end 3 måneder. Og dermed kan de regler heller ikke bruges til at få din ægtefælle til Finland.

Du kan som nordisk statsborger formentlig søge om familiesammenføring efter de finske regler på lige fod med finske statsborgere. Men uden at kende de finske regler nærmere, er jeg næsten sikker på, de indeholder en form for forsørgelseskrav, som du pt. ikke opfylder.

Så det korte af det lange er, at du er nødt til at skabe dig et selvstændigt økonomisk grundlag for en tilværelse i Finland, hvis du vil have din ægtefælle dertil. F.eks. og lettest ved at finde et arbejde i Finland.

Besvar