Valg af privat sygeforsikring for opholdskort i UK
Valg af privat sygeforsikring for opholdskort i UK
Hej,
Når man søger om opholdskort i UK som studerende eller person med tilstrækkelige midler stilles der krav fra Home Stay i UK at man tegner en privat "comprehensive health insurance". Desuden skriver de på nyidanmark.dk at forsikringer kan bruges som dokumentation for reelt ophold.
Mit spørgsmål lyder på om nogen har indsigt i om det kan have nogen indflydelse på ens ansøgning tilbage til DK om man køber en forsikring i DK (f.eks. http://www.studenterforsikring.dk), eller om det ser bedre ud at købe en fra et selskab i UK?
Mange tak!
Når man søger om opholdskort i UK som studerende eller person med tilstrækkelige midler stilles der krav fra Home Stay i UK at man tegner en privat "comprehensive health insurance". Desuden skriver de på nyidanmark.dk at forsikringer kan bruges som dokumentation for reelt ophold.
Mit spørgsmål lyder på om nogen har indsigt i om det kan have nogen indflydelse på ens ansøgning tilbage til DK om man køber en forsikring i DK (f.eks. http://www.studenterforsikring.dk), eller om det ser bedre ud at købe en fra et selskab i UK?
Mange tak!
-
fundiver199
Re: Valg af privat sygeforsikring for opholdskort i UK
Det er fuldstændig ligemeget. Hvorfor skulle det have betydning, hvilken forsikring du køber?
Da jeg altid leger djævlens advokat i disse sammenhænge var min tanke at hvis man købte en forsikring i UK, fremfor her fra DK, giver det et mere varigt udtryk for ens ophold. Ved at købe den i DK er den nærmest pr. definition tidsbegrænset og så kunne der måske sås tvivl om et gyldigt ophold for at søge efter EU-retten.
Jeg køber forsikringen for 7-8 mdr så jeg mener heller ikke der burde være fare for at købe den danske forsikring. Jeg ville bare høre eksperternes synspunkt på sagen.
Mange tak
Jeg køber forsikringen for 7-8 mdr så jeg mener heller ikke der burde være fare for at købe den danske forsikring. Jeg ville bare høre eksperternes synspunkt på sagen.
Mange tak
Der er intet krav om, at forsikringen skal være købt af et forsikringsselskab, som er etableret i EU. Det kan også sagtens være uden for EU. Og i dag kan man jo tegne forsikringer via nettet, så hvor du køber den, kan ikke bruges som bevis for noget som helst.
-
fundiver199
Det er ikke en betingelse for at udnytte den fri bevægelighed i EU, at man skal have haft til hensigt at blive i det EU-land, man flytter til, resten af livet. Og en forsikring kan vel forlænges, uanset hvor den er købt, så jeg kan slet ikke se problemet.
Ok, mange tak for opklaringen. Jeg har et sidste tilhørende spørgsmål. Jeg har fundet ud af at UK Home Office accepterer det blå sygesikringskort (udstedt i DK) hvis jeg vedlægger en erklæring at jeg opholder mig midlertidigt i UK (F.eks et semester 6-9 mdr alt inklusiv). Mit spørgsmål er nu om dette kan skade min ansøgning når vi søger om familiesammenføring tilbage til Danmark? Igen fordi det måske så ikke vil virke som et varigt ophold.
Mange tak. Håber dette også kan hjælpe andre i fremtiden.
Mange tak. Håber dette også kan hjælpe andre i fremtiden.
-
fundiver199
Nej den vejledende minimums varighed for et ophold, der giver ret til at tage sin ægtefælle med hjem, er 3 måneder og ikke 6-9 måneder. Det er for nylig blevet slået yderligere fast i en kendelse fra EU-domstolen, der siger, at der skal være tale om et ophold efter de bestemmelser i direktivet, der er for ophold i mere end 3 måneder.
Sagen handlede om, hvorvidt gentagne weekendophold i for dit vedkommende UK, hvor din kone så opholdt sig, ville være nok, hvis du i øvrigt opholdt dig i Danmark resten af tiden. Og det ville det så ifølge EU-domstolen ikke, da disse mange weekendophold stadig ville være efter reglerne for ophold i mindre end 3 måneder, hvor der ingen krav stilles om økonomi mm, og som ikke er egnede til at "opbygge eller fastholde et familieliv".
Men naturligvis er et ophold på 6-9 måneder egnet til at "opbygge eller fastholde et familieliv", uanset om man på forhånd har planlagt kun at blive i 6-9 måneder eller bare træffes en spontan beslutning om at flytte videre, når de 6-9 måneder er gået.
Det var netop noget af det, de mange sager fra 2012 handlede om, og hvor man må sige, ÆUG vandt en total sejr, uanset hvem vores "modstander" så end var. For det har vi i princippet aldrig fundet ud af. Vi så bare, der pludselig blev givet afslag på samlebånd i sager, der tidligere ville være blevet godkendt. Og få måneder senere hørte det så op igen.
Sagen handlede om, hvorvidt gentagne weekendophold i for dit vedkommende UK, hvor din kone så opholdt sig, ville være nok, hvis du i øvrigt opholdt dig i Danmark resten af tiden. Og det ville det så ifølge EU-domstolen ikke, da disse mange weekendophold stadig ville være efter reglerne for ophold i mindre end 3 måneder, hvor der ingen krav stilles om økonomi mm, og som ikke er egnede til at "opbygge eller fastholde et familieliv".
Men naturligvis er et ophold på 6-9 måneder egnet til at "opbygge eller fastholde et familieliv", uanset om man på forhånd har planlagt kun at blive i 6-9 måneder eller bare træffes en spontan beslutning om at flytte videre, når de 6-9 måneder er gået.
Det var netop noget af det, de mange sager fra 2012 handlede om, og hvor man må sige, ÆUG vandt en total sejr, uanset hvem vores "modstander" så end var. For det har vi i princippet aldrig fundet ud af. Vi så bare, der pludselig blev givet afslag på samlebånd i sager, der tidligere ville være blevet godkendt. Og få måneder senere hørte det så op igen.