Ophold til Svigerforældre efter EU retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InderJoe

Ophold til Svigerforældre efter EU retten

Indlæg af InderJoe » 24.07.2014 15:18:32

Halløj,

Jeg er britisk statsborger og har fået familiesammenføring med min indiske kone for godt og vel 4 år siden. Vi har siden ægteskabet løbende sendt penge til Indien og forsørget hendes forældre, da de ikke har nogen indkomst(De ejer dog et hus).

Vi vil derfor gerne søge fast opholdstilladelse til min kones forældre i Danmark, men jeg er i tvivl om der er noget i vejen for blot at sende ansøgningen af sted og om der er stor risiko for afslag?

Hendes forældre har ingen indkomst, men hendes far er dog en meget meget kendt person. De er begge +65 og har kun min kone som det eneste barn.

Nogen der kan komme med input omkring opholdsret til svigerforældre?

fundiver199

Re: Ophold til Svigerforældre efter EU retten

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2014 16:05:53

Som jeg læser nedenstående vejledning, er det centrale, at der foreligger et reelt forsørgelses / afhængighedsforhold, hvilket der ud fra din beskrivelse gør. Så umiddelbart vil jeg vurdere, at jeres muligheder er gode.

.................................................................................

http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... relsen.pdf

2.11. Særligt om familiesammenføring med direkte efterkommere over 21 år (børn, børnebørn m.fl.) og personer i opstigende linje (forældre m.fl.)

"Familiemedlemmer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3 eller 4, har kun ret til ophold i det omfang, det er dokumenteret, at familiemedlemmet i hjemlandet eller et andet land er økonomisk afhængig af hovedpersonen eller dennes ægtefælle. Hvor den direkte efterkommer (børn, børnebørn m.fl.) eller familiemedlemmet i opstigende linje (forældre, bedsteforældre) har tilstrækkelige midler, er vedkommende ikke omfattet af EU-opholdsbekendtgørelsen.

Af EF-domstolens domme i sagerne Zhu og Chen (sag nr. C-200/02) og Jia (sag nr. C-1/05) kan følgende kriterier opstilles for, at direkte efterkommere over 21 år (børn, børnebørn m.fl.) og familiemedlemmer i opstigende linje (forældre, bedste-forældre m.fl.) er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3 eller 4:

Det pågældende familiemedlem skal henset til sine økonomiske og sociale forhold ikke være i stand til at sørge for sine grundlæggende fornødenheder.

Vedkommendes materielle behov skal i hjemlandet dækkes af EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle.

Det materielle behov skal foreligge i familiemedlemmets hjemland eller i det land, hvorfra familiemedlemmet kom, på det tidspunkt, hvor han/hun ansøger om at slutte sig til EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle.

Den blotte omstændighed, at EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle forsørger det berørte familiemedlem, beviser ikke, at der foreligger et reelt forsørgelsesforhold for familiemedlemmet.

Der kan fremlægges ethvert bevis for, at der foreligger et behov for materiel støtte.

Et dokument, der er udstedt af vedkommende myndighed i hjemlandet eller i det land, som vedkommende kommer fra, hvoraf fremgår, at der foreligger et forsørgelsesforhold, kan således ikke udgøre en nødvendig betingelse for tildeling af en opholdsret.

Direkte efterkommere over 21 år samt familiemedlemmer i opstigende linje, der ikke opfylder ovennævnte betingelse om forsørgelse, kan efter omstændighederne være omfattet af gruppen ”andre familiemedlemmer”, jf. lige nedenfor."

InderJoe

Indlæg af InderJoe » 27.07.2014 16:54:13

Tak for svaret fundiver1999

Gør det nogen forskel at det er min kone(Som tredjelandsborger) har sendt pengene til dem eller skal det være mig(EU-borgeren) der skal have sendt pengene for at gøre brug af reglerne?
Den blotte omstændighed, at EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle forsørger det berørte familiemedlem, beviser ikke, at der foreligger et reelt forsørgelsesforhold for familiemedlemmet.

Der kan fremlægges ethvert bevis for, at der foreligger et behov for materiel støtte.
Dvs. vi skal bevise at de ikke har penge/job, og er ude af i stand til at forsørge sig selv?

Brug af advokat?
Jeg er lidt i tvivl om jeg selv skal forsøge at søge FS, eller om jeg bør få en advokat på fra start - Jeg kan ikke forestille mig at staten blot makker ret, er lidt nervøs for at forkludre sagen(F.eks. skrive noget der kan tolkes til skade for mig, når Staten spørges om ekstra oplysninger efterfølgende) - I modsætning til ægtefælle sammenføring ikke findes meget på nettet jeg kan læse om familiesammenføring med forældre.

Søge mens de er i Danmark?
Vi forventer at min kones svigerforældre næste år besøger os i DK. Vil det evt. være hensigtsmæssigt at søge mens de er i Danmark, eller skal de helst være i hjemlandet for at undgå at få f.eks. et forbud mod indrejse i 5 år?

Hvem skal der ansøges hos? Statsforvaltningen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2014 17:20:58

InderJoe skrev:Gør det nogen forskel at det er min kone(Som tredjelandsborger) har sendt pengene til dem eller skal det være mig(EU-borgeren) der skal have sendt pengene for at gøre brug af reglerne?
Nej og hvordan skulle man dog også kunne skelne mellem det? I er jo gift og formodes derfor at have fælles økonomi.
InderJoe skrev:Dvs. vi skal bevise at de ikke har penge/job, og er ude af i stand til at forsørge sig selv?
Ja.
InderJoe skrev:Jeg er lidt i tvivl om jeg selv skal forsøge at søge FS, eller om jeg bør få en advokat på fra start - Jeg kan ikke forestille mig at staten blot makker ret, er lidt nervøs for at forkludre sagen(F.eks. skrive noget der kan tolkes til skade for mig, når Staten spørges om ekstra oplysninger efterfølgende) - I modsætning til ægtefælle sammenføring ikke findes meget på nettet jeg kan læse om familiesammenføring med forældre.
Det er ikke nogen helt dum ide, hvis I har råd til det. For som du selv er inde på, er det en usædvanlig sagstype, hvor en bevisbyrde påhviler jer, og hvor man nok må forestille sig, at de danske myndigheder ønsker at holde en relativt stram praksis, hvor der ikke gives for meget ved dørene.
InderJoe skrev:Vi forventer at min kones svigerforældre næste år besøger os i DK. Vil det evt. være hensigtsmæssigt at søge mens de er i Danmark, eller skal de helst være i hjemlandet for at undgå at få f.eks. et forbud mod indrejse i 5 år?
Hvis deres EU-opholdsret anerkendes, er alt jo fint. Men hvis den ikke anerkendes, er det muligt, at det at have søgt her i landet vil falde ind under bestemmelserne om visumkarantæne. Og da udfaldet af ansøgningen vel ikke er helt sikkert, er det nok bedst, at de søger fra hjemlandet. Så har de heller ikke brændt nogle broer bag sig eller haft faste forventninger, før de tog til Danmark.

Jeg kan godt forstå, at ægtefæller gerne vil være sammen, medens de venter, men dette kan ikke være HELT så vigtigt, når det drejer sig om sammenføring med forældre, med mindre der foreligger en akut situation, hvor de har brug for fysisk pleje. Så ja mit råd vil være, at de skal søge fra hjemlandet. Så er det også lettere at skaffe yderligere dokumentation for deres økonomiske situation mm.
InderJoe skrev:Hvem skal der ansøges hos? Statsforvaltningen?
Ja.

Besvar