Afslag på svensk personnummer:-O

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Aydin

Afslag på svensk personnummer:-O

Indlæg af Aydin » 10.07.2014 18:03:43

Hej
Jeg havde for noget tid siden skrevet omring det brev jeg havde fået fra Skatteverket (indlæg: Skatteverket og sygesikring)

Jeg havde afleveret alle de beviser jeg havde. Kvitteringer (leveomkostninger, møbler betalt med mit dankort), køb af jo-jo kort, kontrakt på lejligheden, udskrift fra min konto hvor man kan se, at jeg har betalt depositum og min første husleje, min indskrivelse på Uni, midlertidige ungdomskort, kvittering på flyttemeddelelse osv.
Nu er sagen afgjort og jeg har fået afslag grundet følgende:

1) Jeg har sagt at jeg er studerende og har vedlagt bilag, både at jeg er indskrevet og mine beståede eksaminer. Sagsbehandleren kommenterer at der dér står min/en adresse i Danmark. Dog er det kun på indskrivelsen at der står min gamle adresse. På udskriftet over mine beståede eksamener står der: Sverige-Høj Vejkode, 9999 ukendt. Jeg har før ringet til folkeregistret i DK for at høre dem om det og fik at vide, at min melding på adresseskrift først var ”godkendt” når de hørte fra Sverige om at jeg nu var registreret her. Så jeg har været opmærksom på dette førhen, men tænkte at det var fordi det ikke er opdateret endnu og dermed ikke et problem.

2) Jeg har sagt at jeg ikke har tilgang til en bolig i Danmark men at jeg har haft det i juni måned hvor jeg havde obligatorisk undervisning 2-3 dage i træk, derfor overnattede jeg naturligvis hos mine forældre. Jeg skrev også at jeg har søgt om at blive overflyttet til KBH’s univerversitet pr. 2/9-14. Sagsbehandleren kommenterer at jeg ikke har afleveret bilag som viser at jeg har sagt min lejekontrakt op eller fremlejet den. Dette skyldes at jeg har boet hos mine forældre hele mit liv og er bare flyttet hjemmefra. Det eneste jeg har, er min udrejse kvittering fra Aarhus kommune, som jeg i øvrigt havde vedlagt som bilag.

3) Jeg havde vedlagt mit midlertidige ungdomskort (gældende fra Kastrup til Aarhus) og de enkeltbilletter jeg måtte købe for at komme til og fra Malmø-KBH (Jeg havde fået et midlertidigt ungdomskort, fordi det ikke var muligt for DSB at udstede et rigtigt kort indenfor nogle dage, jeg var nemlig lidt sent ude med at bestille et). Sagsbehandleren kommenterer dette på samme måde som jeg har beskrevet ovenfor og hun tilføjer ”Du har dock inte beskrivit resvägen mellan din adres i Sverige och ditt universitet i DK. Du har inte bifogat en kopia på ditt månadskort för dina resor mellan Sverige och Danmark”. Det forstår jeg ikke, for jeg har også vedlagt mine køb af jo-jo kort. Hvad skal jeg dog ellers vedlægge udover biletterne og det midlertidige ungdomskort?

4) Desuden har jeg ikke vedlagt kontouddrag og det er min skyld ja! Jeg har åbenbart misforstået ordet da jeg besvarede spørgsmålene, jeg havde troet at hun kun ville have mine kvitteringer.

Jeg skal nu klage selvfølgelig. Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre med punkt 1,2 og 3. Er det nok at jeg beskriver situationen som jeg nu har gjort for jer? Punkt 4 er jo ligetil. Jeg har tænkt mig, om jeg kan ringe til DSB og få dem til at skrive at jeg har fået et midlertidigt fordi andet ikke var muligt? Der er lige en ting mere. Jeg har overnattet 10 nætter i DK i juni pga. obligatorisk undervisning og pga. min eksamen. Men jeg kommenterede jo overfor sagsbehandleren at det ikke står sådan til nu og at jeg fremover skal pendle til KBH kun. Jeg har virkelig vedlagt alt og har på ingen måde snydt med noget som helst. Håber nogen kan hjælpe så jeg kan få det her gjort bedst muligt.

Aydin

Re: Afslag på svensk personnummer:-O

Indlæg af Aydin » 10.07.2014 23:56:17

Jeg vil lige tilføje noget.
Det er lige gået op for mig, hvorfor at der på indskrivningsbekræftelsen står min gamle adresse. Jeg havde førhen gemt den på min USB og har åbenbart bare printet den ud for at sende som bilag. Når jeg logger ind på mit.au nu og bestiller en ny indskrivnings bekræftelse, står der nu også "Sverige - høj vejkode ..... " på den.

Aydin

Indlæg af Aydin » 13.07.2014 19:39:23

Ingen der kan hjælpe?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 09:42:31

Det kan evt. en svensk advokat eller SOLVIT. ÆUG har desværre ikke ressourcer eller kompetence til at hjælpe med at føre sager mod andre landes myndigheder.

Årsagen til, at de svenske myndigheder ikke rigtig tror på dig, er nok, at du har en usædvanlig stor afstand mellem studie og bopæl. Så det bedste er nok at tage en pause fra studierne og finde et arbejde i Sverige eller København, eller at skifte til et studiested i København.

Besvar