Fylder 18 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Andreasen81

Fylder 18 år

Indlæg af Andreasen81 » 18.06.2014 10:46:05

Hej ÆUG
Min kones datter, som fylder 18 år til oktober 2014, fik forleden dag, stukket en folder i hånden af sin klasselære. I folderen stod der noget om, at man på ny skal søge opholdstilladelse, inden man fylder 18 år, da man bliver myndig.
Jeg blev noget overrasket over den folder, da vi jo tilbage i maj 2012 fik bevilliget opholdskort efter EU-reglerne i 5 år. Vi regnede egentlig med, at der først skulle ske noget igen i 2017.

Jeg har så snakket med Udlændinge Styrelsen og Statsforvaltningen og er overhovedet ikke blevet klogere.
US sagde, at det var en sag for SF. Da jeg så talte med SF, fik jeg at vide, at det var korrekt at hun skulle søge permanent opholdstilladelse i forbindelse med at hun fylder 18 år og at dette skulle ske ved brug af blanketten OD1.

Jeg kan dog ikke se, hvorledes hun kan blive bevilliget permanent opholdstilladelse, når hun stort set ikke opfylder nogle af de krav der stilles. Og jeg kan slet ikke forstå, hvorledes de 5 år, som hun blev tildelt i maj 2012, nu pludselig er kortet ned til 2 år og 5 måneder.

Måske en eller anden herinde kan komme med en super forklaring :?:

Mvh.
René, Katia og Olivia

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fylder 18 år

Indlæg af mh1 » 18.06.2014 15:45:33

Børn under 21 år (både egne og ikke-EU-ægtefællens særbørn) kan få opholdskort i hht. EU-reglerne, så der burde slet ikke skulle søges om noget endnu. Og hun burde ikke skulle opfylde andre krav end at holde sig på den rigtige side af loven.

Hun har jo netop IKKE opholdsTILLADELSE, men opholdsRET efter EU-reglerne. Kan det tænkes at den du har snakket med i Statsforvaltningen ikke har opfattet dette?

I øvrigt: der er jo yderst sjældent at børn der er fs og som fylder 18 opfylder andre krav opholdstilladelse, end den med ikke at have modtager kontanthjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar