Først tusind tak for et super godt forum her. Det har været til uvurderlig hjælp for mig/os at kunne søge oplysninger her under forberedelserne til vores personlige "eventyr".
Nu står vi midt i det, og der er et enkelt spørgsmål. Jeg mener at kende svaret allerede, men vil godt lige have det bekræftet, om muligt.
Jeg har boet i Sverige siden juli sidste år, og min kone sluttede sig til mig i april i år. Vi søgte opholdskort på Migrationsverket og folkebogføring på Skatteverket sideløbende. Nu har Skatteverket vendt tilbage med spørgsmål om yderligere papirer, samt den famøse sygeforsikring.
Spørgsmålet er: Har det nogen konsekvenser, hvis vi blot ignorerer Skatteverkets henvendelse? Jeg vil mene, at den "eneste" konsekvens er, at hun ikke bliver registreret på adressen, ikke får svensk personnummer og dermed ikke bliver dækket af svensk sygeforsikring. Men vi har kvittering fra Migrationsverket, så hun har jo processuelt ophold allerede nu - Skatteverket kan da ikke udvise hende. (Vel?)
Vi er under alle omstændigheder på vej til Statsforvaltningen for at søge dansk opholdskort, så vi håber, at vores ophold her snart er slut. Vi har tegnet privat sygeforsikring til hende, som dog ikke er "heldækkende", men den skulle nok kunne beskytte hende, indtil vi kan flytte hjem til DK. Men vil godt være helt sikker på, at dette er den eneste konsekvens.
På forhånd tak.