ER der nogen der ka svare mig på det for jeg er ret nervøs.
vende tilbage til DK
Re: vende tilbage til DK
Hej alle
. Nu skal jeg til at søge for permenant eu opholds kort til min mand. Der er gået 5 år. Jeg har søgte opholds kort efter eu retten som personen med tilstrækkelige midler. Denne gange arbejdede jeg i fuld tid, men desvære blev jeg opsagt for 2 år siden. Jeg er på dagpenge og har ikke fundet arbejde endnu. Kommer det til at påvirke min mands permenant opholdskort, at jeg ikke har noget arbejde? Vi har slet ikke modtaget ofentlige støtte i løbet af det fem år og min mand arbejder selvstændige.
Hej
Har lige spm til, håber jeg ka få svaret. Min mand søger for permenant Eu ophold I Dk. Da jeg har været sygemeldt I rigtige lang tid, havde min sagsb. givet min sag videre til noget der hedder ressourcerforløb ydelse. Høre RESSOUCERFOLØB YDELSE under sociale Hjælp?
håber nogen ka svare mig på det.
håber nogen ka svare mig på det.
-
fundiver199
Ja det hører desværre under Lov om aktiv socialpolitik.
Så hvis der er stillet krav til dig om, at du skal forsørge din ægtefælle i Danmark, kan det føre til, at hans EU-opholdsret inddrages, såfremt man ud fra en samlet vurdering mener, at I udgør en urimelig byrde for det sociale system. Her skal man bla. kigge på varigheden af jeres ophold i Danmark, omfanget af den ydede hjælp, udsigterne til at du igen bliver selvforsørgende og så videre.
Hvis din mand arbejder, vil det jo unægtelig virke noget besynderligt at bede HAM om at forlade Danmark, fordi DU modtager sociale ydelser, hvis han er i arbejde og dermed reelt bidrager til din forsørgelse. Så selvom det er en teoretisk risiko, ville jeg ikke være så nervøs for, at det sker i praksis.
Det forvirrer mig dog, at du for en måned siden skrev, du var ledig på dagpenge og nu skriver, at du har været sygemeldt i længere tid, for begge dele kan jo ikke være rigtigt på samme tid?
Så hvis der er stillet krav til dig om, at du skal forsørge din ægtefælle i Danmark, kan det føre til, at hans EU-opholdsret inddrages, såfremt man ud fra en samlet vurdering mener, at I udgør en urimelig byrde for det sociale system. Her skal man bla. kigge på varigheden af jeres ophold i Danmark, omfanget af den ydede hjælp, udsigterne til at du igen bliver selvforsørgende og så videre.
Hvis din mand arbejder, vil det jo unægtelig virke noget besynderligt at bede HAM om at forlade Danmark, fordi DU modtager sociale ydelser, hvis han er i arbejde og dermed reelt bidrager til din forsørgelse. Så selvom det er en teoretisk risiko, ville jeg ikke være så nervøs for, at det sker i praksis.
Det forvirrer mig dog, at du for en måned siden skrev, du var ledig på dagpenge og nu skriver, at du har været sygemeldt i længere tid, for begge dele kan jo ikke være rigtigt på samme tid?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg tror sygdomsperioden ligger længere tilbage i tiden?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svaret. Med hensyn til at jeg var lang tid sygemeldt, ser situation sådan ud: jeg var sygemeldt fra den 4 nov 2013 til den 30 april 2014. Derefter raskmeldt jeg migselv for jeg troede at jeg var helt rask, men desværre blev jeg sygemeldt igen den 10/7 hvor socialrådgivere ringede til mig og sagde at jeg ikke ka blive bevilgede sygedagpenge mere fordi der er en ny lov der kommet angående det. Man ka kun blive bevilgede sygedagpenge i 5 måneder og man tale de sidste 9 måneder sygedage. Dvs at jeg har været mere en 5 måneder sygemeldt. Derfor har Hun sendt mig til rehiblitering team hvor de ka vurderer min even til arbejde under resource forløb ydelse satsen.
Jeg ringede til stats forvaltning og spurgte om situation fordi min mand arbejder som selvstændig. Men svaret var at de vil overhoved ikke se på hvad min tjener. Det er mere mig de har fokus på hvad angå forsørgelse, så jeg skal pas på hvad jeg gøre.