Hej, jeg skal bruge hjælp angående min og min kærestes situation.
Han er amerikansk statsborger, jeg dansk.
Vi har nu været kærester i et halvt år, og det der med at rejse frem og tilbage er ret dyrt i længden. Vi vil gerne slå os ned i Sverige, men vi er i tvivl om, om vi ville kunne.komme ind under kategorien sambo, eller om vi skal gifte os? Han kommer til Danmark en af de kommende uger, og skal være her i 90 dage, hvor vi håber på at få sat skub i tingene. Vi er klar over, at han kan blive her indtil hans sag om opholdstilladelse er afgjort, men vores spørgsmål er, om vi ville kunne komme igennem som sambo,når vi aldrig har haft adresse sammen før, eller om vi ville være nødsaget til at gifte os?
Grundet besværlige familie omstændigheder i USA (der er ikke tale om ægtefælle, men en søster og bedstemor, det er lidt kompliceret) står min kæreste uden tag over hovedet hvis han skal hjem lige, derfor haster det lidt.
Mvh en meget fortvivlet dansker
familiesammenføring - sambo? hjælp!
Re: familiesammenføring - sambo? hjælp!
Ja, hvis I vil benytte EU-reglerne er I nødt til at gifte jer.
Nationale svenske regler er kun en mulighed, hvis han kan søge opholdstilladelse fra USA og blive der, mens ansøgningen behandles. Men så behøver I ikke at gifte jer nu.
Nationale svenske regler er kun en mulighed, hvis han kan søge opholdstilladelse fra USA og blive der, mens ansøgningen behandles. Men så behøver I ikke at gifte jer nu.