Lidt forvirret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Aydin

Lidt forvirret

Indlæg af Aydin » 01.05.2014 21:22:21

Hej allesammen

Jeg har brug for jeres råd og vejledning. Jeg har længe gået og tænkt over hvilke muligheder jeg har for at få min mand til DK. Jeg er nu kommet frem til, at det bedste for os vil være at benytte EU-reglerne. Men der er nogle ting som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gøre.
Jeg har tænkt mig at flytte til Malmø i starten af juni og bo der indtil slut august. Min mand vil slutte sig til mig i slutningen af juni (vi er ved at søge visum til ham). Efter at have boet i Malmø i de 3 måneder vil vi søge om fs hos us og dermed flytte tilbage til Dk. Flytter man tilbage samtidig med at man indgiver ansøgningen eller skal der noget til først? Herefter venter vi på opholdskortet fra DK og jeg fortsætter med at studere i DK til september. Er det så enkelt?
Det som forvirrer mig er, at jeg har hørt, at nogen gør således: De flytter til Malmø på samme måde, dér søger de om fs efter svenske regler, efter 3 måneder søger de om fs i DK efter EU-reglerne og bliver boende i Malmø indtil de får svar fra DK. Det er åbenbart for at være på "den sikre side", for hvis de får afslag fra DK, så kan manden blive i Sverige fordi de også har søgt fs efter de svenske regler. Men er det nødvendigt? Hvad skal der da til, for at man får afslag fra DK når man søger efter EU-reglerne? Jeg vil nemlig meget gerne tilbage til DK hurtigst muligt, fordi jeg studerer. Håber nogen kan kaste lidt lys over mine tanker. :-)

skaanebo

Re: Lidt forvirret

Indlæg af skaanebo » 01.05.2014 21:36:39

Husk, hvis du kun vil være i Sverige i tre måneder, så skal du være arbejstager i Sverige for at kunne gøre brug af EU-retten.

Ellers opfylder du ikke betingelserne!

Aydin

Indlæg af Aydin » 02.05.2014 15:04:08

Er det da ikke nok at have en formue? Det synes jeg at jeg læste under ofte stillede spørgsmål:-)
Hvad med alt det andet jeg har skrevet, nogen der kan hjælpe mig? :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.05.2014 22:59:04

Nej, ved formue hedder det mindst seks måneder i Sverige.

Aydin

Indlæg af Aydin » 29.05.2014 16:36:02

Husk, hvis du kun vil være i Sverige i tre måneder, så skal du være arbejstager i Sverige for at kunne gøre brug af EU-retten.

Ellers opfylder du ikke betingelserne!

Bare lige for at være helt sikker. Kan man ikke også være arbejdstager i DK da? Hvad er fordele og ulemperne?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.05.2014 18:12:55

Ja, men så skal du bo i Sverige i mere end 3 måneder, inden I kan flytte videre til Danmark. Og så regnes du for person med tilstrækkelige midler ved ankomst til DK, dvs., du og din familie er ikke socialt sikret på samme måde, som hvis du havde været arbejdstager i Sverige. I skal altså kunne klare jer selv økonomisk i Danmark, medmindre du har været arbejdstager i Sverige, for så sker der intet, hvis I tvinges til at søge om fx kontanthjælp i Danmark.

Besvar