hvordan kan man få ens kone familie til at bo hos sig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brihj
Geografisk sted: sweden

hvordan kan man få ens kone familie til at bo hos sig

Indlæg af brihj » 10.08.2008 10:07:14

Hej allesammen

Et lille/stort problem. Well vi er som alle jeg i malmø blanded Dansk/udenlands ægtepar ( Stor nyhed !! ). Nå men konen er dubbel statsborger (Tak Sverige for det !!! ),og jeg er Dansk statsborger. Vi har boer her i en stenalder,og har et barn her.
Nu ville vi gerne vide om vi kan få min kones søster og hendes børn up her til Sverige for at bo hos us,vi kan godt tage vare om dem,men hvilken regel skal vi bruge ? Og hvordan gør vi ?
Er de nogel som har de samme erfaringer ?
MVH
Brihj

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 10.08.2008 11:53:09

Umiddelbart ser det ikke så godt ud..

Her er et uddrag fra Migrationsverkets hjemmeside:

Släktingar som inte är föräldrar och/eller barn får normalt inte uppehållstillstånd grundat på familjeanknytning till släktingar i Sverige.

Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen i Sverige. Det gäller bland annat barn över 18 år (21 år om släktingen i Sverige är Eu/EES-medborgare). Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige.
Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige.

Alla har naturligtvis rätt att söka. Lämna i så fall, in ansökan på en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat. Om du måste betala ansökningsavgift lämnas den inte tillbaka även om du får nej.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.08.2008 14:24:06

Hvis I har boet i Sverige i en rum tid, er det nok så godt som umuligt at få familiesammenføring på den led.

Men der er jo andre muligheder - fx studieophold som kan forlænges og siden ændres til et arbejdsvisum - eller måske et arbejdsvisum i første hug, hvor man også må medbringe sin nærmeste familie.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2008 21:20:49

Som skaanebo skriver kan man kun få familiesammenføring til sin ægtefælle og sine biologiske børn. Og det gælder, så vidt jeg ved, både i Sverige og i Danmark.

Din kones søster er ikke hendes nærmeste familie og har derfor ikke noget krav på at bo i Sverige, blot fordi din kone gør det. Det synes jeg for så vidt er logisk nok, hvis man tænker lidt over det.

Hvis din kones søster gerne vil til Sverige, må hun derfor finde en måde at komme det, som ikke har med din kone at gøre. F.eks. arbejdsophold, studieophold, au-pair ophold, eller gifte sig med en svensker.

Kan hun ikke komme ind under nogle af disse ting, så må hun nøjes med at besøge jer i indtil 3 måneder af gangen på turistvisum. Thats life. Der er ikke fri indvandring i hverken Danmark eller Sverige, og heller ikke ret mange andre steder i Verden.

Besvar