Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2014 07:00:15

Altså din mand sidder jo ikke i fængsel, så selvfølgelig kan han rejse UD af Sverige. Det behøver I da ikke at spørge nogen om. Problemet opstår som sagt, når/hvis han gerne vil IND i Sverige igen. Så skal han jo have et gyldigt visum for at blive lukket gennem grænsekontrollen.

Så dit spørgsmål er "kan min mand få et nyt visum, såfremt han rejser til Uganda".

Herefter er der så enten sket det, at den ansatte på Migrationsverket har misforstået dit spørgsmål, eller at den ansatte på Migrationsverket ikke er ekspert i visumregler. Og hvorfor skulle hun også være det? Hendes opgave er at tage imod ansøgninger om opholdstilladelse mm., hvorfor udstedelse af visum er noget, der foregår på Sveriges ambassader i udlandet.

Så det er lidt ligesom, hvis du spørger på kommunens tekniske forvaltning, om du kan trække håndværkerudgifter fra i skat. Hvis den ansatte er venlig, vil han måske forsøge at give dig et svar. Men du spørger om noget, som hører under en helt anden myndighed. Og derfor er det svar, du får, ikke nødvendigvis specielt kvalificeret.

Hvis I absolut vil have en slags forhåndstilkendegivelse, er det faktisk den svenske ambassade i Uganda, du skal rette din forespørgsel til, da det er dem, der er den kompetente visumudstedende myndighed.

Det er rigtigt, at der ikke på Migrationsverkets hjemmeside findes information om de særlige EU-regler for visum. Det gør der til gengæld på www.nyidanmark.dk. Og da EU-reglerne jo er de samme i hele EU, kan du bare læse, hvad der står der.

DeryaAKBI

Re: Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Indlæg af DeryaAKBI » 13.05.2014 00:49:04

Det har du sikkert ret i.

Vi har søgt efter begge reggelsæt og min bekymring ligger i at visum tilbage til Sverige vil blive afslået og at min mand skal vente i Tyrkiet (ikke Uganda).

Han har famile og venner i Tyrkiet men nu har vi været sammen i Sverige i næsten 10 måneder. Det ville bare være hårdt at skulle være væk fra hinBden igen. Da vi har søgt efter Sveriges nationale regler tænkte jeg bare at de måske ville have min mand ventede på svar i sit hjemland, da det plejer at være sådan.

Når en medarbejder hos Migrationsverket giver mig et diffust svar bliver jeg bekymret. For hvem siger at vi ikke også får er diffust svar fra ambassaden hvis min mand søger visum tilbage til Sverige ? Det kan du selvfølgelig ikke vide, jeh ledte bare efter er konkret svar som evt stod skrevet et sted. Der er simpelthen så meget bureaukrati i det her - og det er trættende..

Tak for dit svar

Besvar