Min danske kæreste og jeg (britisk statsborger) har boet sammen i Danmark siden september 2012. Da jeg tog hjem til England to gange mellem det tidspunkt og februar 2013 (hhv. for at hjælpe min far med noget arbejde, da han var min chef op til flytningstidspunktet, og for at gå op til nogle eksamener som jeg havde tilmeldt mig), er min registrerede indrejsedato februar 2013, og jeg fik mit første job i Danmark i juni 2013, så jeg fik mit CPR.-nummer dér og min bopælsattest har juni 2013 som dato, da man (så vidt jeg kunne se) ikke kan lade sig registrere som boende på en adresse i Danmark som EU-borger inden man har fået sit registreringsbevis.
Jeg har været uforskyldt arbejdsløs siden 31. december 2013 (samtlige medarbejdere blev opsagt, da butikken lukkede) men har været i gang med at supplere i nogle fag og at arbejde på mit dansk og har endnu ikke fået et nyt job. Jeg har lige læst reglerne igen og set, at der står, at man skal fortælle Statsforvaltningen at man nu er ledig og melde sig i jobcentret med det samme. Jeg havde læst meget om det før og aldrig set, at der var sådanne betingelser for at bevare ens status som arbejdstager i EU-retlig forstand, når man mister sit job.
Så fik jeg pludselig stress og undersøgte andre muligheder, og det gik op for mig at man ikke behøver at råde over en mindre formue for at betragtes som havende 'tilstrækkelige midler'. Men jeg er ikke sikker på hvad der vil ske hvis jeg tager til Statsforvaltningen og prøver at ansøge om et nyt registreringsbevis med tilstrækkelige midler som grundlag: min kæreste tjener ~17.500kr før skat om måneden og det er det vi lever af - er det nok? Spørgsmål 1: Det er altså nok for os, men vil de anse det for 'tilstrækkeligt'? Spørgsmål 2: Og hvad vil de sige, når de finder ud af at jeg ikke har haft et job siden den 30. december 2013, mens mit registreringsbevis har arbejde som grundlag? Smides EU-borgere ud af landet? Selvom de opfylder betingelserne for et andet grundlag for registreringsbeviset og troede at de godt måtte bevare deres arbejderstatus i 6 måneder uden at gøre noget, udover bare at finde et andet job inden for de 6 måneder osv.?
Vi har også lige fundet ud af at vi må ansøge om familiesammenføring, så snart vi har boet sammen i 1,5 år. Hvornår er det? Jeg kan argumenterer for, at det nemlig var i september 2012 jeg flyttede ind med ham (første envejsflybillet, opholdene i Danmark var længere end de besøg til England mellem september og februar, og jeg kan i det mindste bevise at det var eksamener jeg tog tilbage for ved det andet besøg i januar-februar, og vi næsten tvang hans fætter ud af lejligheden fordi vi ville starte vores liv sammen uden tredje hjul). Men jeg ved ikke om Udlændingestyrelsen vil betragte det sådan, bare fordi min registrerede indrejsedato er februar, og min bopælsattest har juni 2013 som dato (kun pga. deres egne regler om hvornår man kan registeres som boende her, som sagt ovenfor). Jeg venter alligevel indtil jeg først har bestået anden del af Studieprøven (midt i juni 2014), fordi vi ikke har råd til at stille 50.000kr, og det nok kun vil være 10.000kr hvis jeg ansøger med Studieprøven allerede i hænde. Spørgsmål 3: Men hvornår vil Udlændingestyrelsen betragte os for at have boet sammen i 1,5 år?
På forhånd tak!