Skaanebo har brug for din ekspertviden
Skaanebo har brug for din ekspertviden
Hej
Jeg står i den situation hvor min ægtefælles 5 års EU opholdstilladelse til december udløber.
Skal jeg søge om permanent opholdstilladelse fra nu af eller vente til december? hvis ja hvad kræver migrationsverket for at få Permanent opholdstilladelse.
Eller skal jeg søge direkte om Svensk statsborgerskab, hvis ja hvornår kan jeg søge?
Grunden til jeg spørger er at jeg har så mange forskellige versioner over hvad man skal søge først fra bekendte, håber at få en afklaring med dine svar.
På forhånd tak
Ole
Jeg står i den situation hvor min ægtefælles 5 års EU opholdstilladelse til december udløber.
Skal jeg søge om permanent opholdstilladelse fra nu af eller vente til december? hvis ja hvad kræver migrationsverket for at få Permanent opholdstilladelse.
Eller skal jeg søge direkte om Svensk statsborgerskab, hvis ja hvornår kan jeg søge?
Grunden til jeg spørger er at jeg har så mange forskellige versioner over hvad man skal søge først fra bekendte, håber at få en afklaring med dine svar.
På forhånd tak
Ole
Man kan IKKE søge om svensk statsborgerskab før præcis på selve dagen, hvor man har opholdt sig i Sverige i mindst 5 år, og eftersom forudsætningen for at få statsborgerskab er, at man opholder sig lovligt i landet, må det nødvendigvis være sådan, at man skal søge om forlænget (permanent) opholdstilladelse først - det kan man gøre et halvt år inden, den udløber. Man behøver dog ikke at afvente, at opholdstilladelsen fornyes, når det gælder ansøgning om svensk statsborgerskab - man kan som sagt indgive ansøgning om statsborgerskab på selve dagen, hvor man har boet i Sverige i 5 år - hvis opholdstilladelsen endnu ikke er blevet fornyet på det tidspunkt, opholder man sig jo på processuelt og dermed lovligt ophold i Sverige. Men søger man ikke om fornyet opholdstilladelse, risikerer man jo at blive betragtet som illegal, når opholdstilladelsen er udløbet.
Ved fornyet ansøgning om opholdstilladelse efter EU-reglerne skal man igen kunne dokumentere, at man er selvforsørgende.
Ved fornyet ansøgning om opholdstilladelse efter EU-reglerne skal man igen kunne dokumentere, at man er selvforsørgende.
Hej Ole,
Vi er i samme situation som jer. Vi har indgivet ansøgning om PUT 3 måneder før min mand opholdstilladelse udløb. Vi venter nu på svar.
Jeg var på Migrationsverket og spørge og de sagde at man skulle søge PUT og derefter statsborgerskab.
Jeg er ikke sikker på om man kan søge statsborgerskabet før PUT'en er i hus.
Nanna
Vi er i samme situation som jer. Vi har indgivet ansøgning om PUT 3 måneder før min mand opholdstilladelse udløb. Vi venter nu på svar.
Jeg var på Migrationsverket og spørge og de sagde at man skulle søge PUT og derefter statsborgerskab.
Jeg er ikke sikker på om man kan søge statsborgerskabet før PUT'en er i hus.
Nanna
Ole, din kone kan søge om PUT allerede nu - og dernæst, når de 5 år er gået, søge om svensk statsborgerskab. Risikoen for at få afslag på statsborgerskab er normalt ret lille - det forudsættes, at man har gjort en indsats for at integrere sig i det svenske samfund, og det har man fx hvis man går i skole og i øvrigt forstår og taler svensk (men der er ingen sprogtests). Væsentligste krav er, at man ikke har begået noget kriminelt.
For at regnes for et selvforsørgende par i Sverige skal man have ca. 6000 SEK til overs om måneden, når alle faste udgifter er betalt. Medmindre I sidder meget dyrt med store månedlige afdrag, burde det derfor ikke være noget problem for jer.
For at regnes for et selvforsørgende par i Sverige skal man have ca. 6000 SEK til overs om måneden, når alle faste udgifter er betalt. Medmindre I sidder meget dyrt med store månedlige afdrag, burde det derfor ikke være noget problem for jer.
Skal man gå i skole og modtage sprogundervisning, for at kunne opnå svensk statsborgerskab? Det er lidt svært for mig og min ægtefælle at have ordentlig kendskab til det svenske sprog, når størstedelen af vores fritid foregår i Danmark.skaanebo skrev:Ole, din kone kan søge om PUT allerede nu - og dernæst, når de 5 år er gået, søge om svensk statsborgerskab. Risikoen for at få afslag på statsborgerskab er normalt ret lille - det forudsættes, at man har gjort en indsats for at integrere sig i det svenske samfund, og det har man fx hvis man går i skole og i øvrigt forstår og taler svensk (men der er ingen sprogtests). Væsentligste krav er, at man ikke har begået noget kriminelt.
Man "ska ha sköt sig bra", hvilket normalt indbefatter en indsats for at integrere sig gennem skole eller arbejde i Sverige. Og forstår man ikke et ord svensk, og kan man heller ikke tale noget svensk, får man nok lidt svært ved at overbevise myndighederne om, hvordan man har kunnet leve i Sverige i de sidste 5 år og forsøgt at integrere sig.
I øvrigt må man heller ikke have nogen gæld til det offentlige.
Det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, og myndighederne er normalt ret large, når blot man ikke har begået noget kriminelt. Der er jo masser af indvandrere i Sverige, der har fået svensk statsborgerskab, men kun taler gebrokkent svensk.
I øvrigt må man heller ikke have nogen gæld til det offentlige.
Det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, og myndighederne er normalt ret large, når blot man ikke har begået noget kriminelt. Der er jo masser af indvandrere i Sverige, der har fået svensk statsborgerskab, men kun taler gebrokkent svensk.
Jeg er blevet anbefalet af en af de handläggere som sidder på migrationsverket og tager beslutning om medborgerskab at söge om PUT först og afvente svar fra denne inden vi ansöger om svensk medborgerskab.
Hende blev jeg viderestillet til efter en del forskellige beskeder på deres oplysning. Man har lov til at ansöge medborgerskab når man har väret her 5 år, men de kan ikke tage beslutning förend PUT er klar. Hun forklarede at hvis de kigger på en ansögning, hvor PUT ikke er klar, kommer den over at ligge i en "vente" bunke hvor ventetiden kan väre noget längere. Derfor vil man som regel få hurtigst svar hvis man först söger når PUT er klar.
Hende blev jeg viderestillet til efter en del forskellige beskeder på deres oplysning. Man har lov til at ansöge medborgerskab når man har väret her 5 år, men de kan ikke tage beslutning förend PUT er klar. Hun forklarede at hvis de kigger på en ansögning, hvor PUT ikke er klar, kommer den over at ligge i en "vente" bunke hvor ventetiden kan väre noget längere. Derfor vil man som regel få hurtigst svar hvis man först söger når PUT er klar.