Jeg har 2 spørgsmål, jeg er 25år gammel, dansk statsborger bor i DK i hellerup, min kone er 18 år bosnisk statsborger er pt ved mig i DK.
Vi er gift på Gentofte Rådhus for godt og vel et par måneder siden, jeg har i mellem tiden solgt min andelslejlighed i hellerup og vi har fundet en bolig i sverige. Har så indsendt papir for at ansøge om svensk person nummer så det venter jeg p.t på.
Hele formålet med at flytte til sverige for os er at vi selvfølgelig gerne vil søge om FS i sverige, da min kone ikke er 24 år endnu og jeg kan søge om det i DK.
Spørgsmål 1: Jeg har siddet i fængsel i Sverige for godt og vel 3år siden det er intet alvorligt mod retsikkerheden eller noget i den stil det er ang et stof jeg blev dømt for at prøve at smugle over. Hvor jeg blev dømt til 1år og 8 måneder i sverige ved retten i Malmø, jeg blev så efter 3-4 måneder overflyttet til Danmark og kom ud på før tid osv på grund af god opførsel.
Har det nogle påvirkning når det er jeg/min kone søger om FS i sverige?? Det er efter EU reglerne vel og mærke???
2 Spørgsmål: Jeg har p.t en indkomst som hedder 20.000kr danske vel og mærke, men hvoraf det ene job er som Vikar med henblik på fastansættelse, er det noget de kigger på når man ansøger i sverige efter EU regler om man er fast ansat eller om det er en vikar ansættelse med henblik på fastansættelse efter 3 måneder. Er det en forudsætning at det er fast arbejde eller hvordan? Da det jo er fastindkomst.
Lige et tillægsspørgsmål, kan min kone godt søge om EU opholdskort i sverige allerede nu hvor jeg ikke har personnummer eller skal hun vente til jeg får det svenske personnummer? + Hvordan søger man om det, og hvad er kravene? Hvad gør det her opholdskort, er det så hun kan blive der så lang tid hun vil og kan hun studere osv? Vi arbejder hen imod at hun skal blive her uden at tage hjem igen, da vi ikke vil være adskilt.
Tak på forhånd Mvh Det uadskillelige par!